Deel dit artikel
-

BN DeStem rolt 23 hyperlokale sites uit

BN DeStem heeft zaterdag 23 lokale sites gelanceerd voor West-Brabant. Het eerste weekend leverde 23.000 pageviews op. “Dat is boven verwachting”, aldus Johan van Uffelen, hoofdredacteur van BN DeStem.

De sites, een user generated lokaal concept, laat de inwoners zelf het werk doen. "Er is geen redactionele bemoeienis. Alleen voor het begin heeft de redactie nu voor wat content gezorgd", aldus Van Uffelen. Ook een community manager wordt er niet opgezet. De sites voor dorpen, steden en soms subgemeentes, kennen domeinnamen als dichtbijbreda.nl en dichtbijrucphen.nl.

Wegener, waar BN DeStem toe behoort, startte in 2005 Dorpspleinen.nl, een platform voor regionale burgerjournalistiek in Twente. Dat project werd in 2009 gestaakt wegens een gebrek aan succes, het aantal actieve leden was niet genoeg.

Volgens Uffelen kwam dat omdat er relatief veel redactionele bemoeienis was vanuit Tubantia. "Mensen willen op het web zelf initiatief nemen. Het web heeft iets anarchistisch." Dit project moet slagen vanwege de vrijheid die de gebruiker krijgt. "En we kunnen het promoten via de krant, de kracht van de krant als marketinginstrument is enorm."

Hyper lokale nieuwssites zijn niet nieuw. Veel uitgevers proberen de markt van lokale webadvertenties te kraken en en passant nieuwe verdienmodellen te ontdekken. Zo heeft AOL het Patch-initiatief, waarbij inmiddels honderden lokale nieuwssites zijn opgericht, die allen werken met een vaste redacteur die wordt bijgestaan door meerdere freelancers. Tegen het einde van dit jaar moeten er 500 van dergelijke sites in de lucht zijn. Hier heeft AOL 50 miljoen dollar voor opzij gezet.

Ook Telegraaf Media Nederland wil, na een uitgebreide proef, volgend jaar een landelijk dekkend netwerk van lokale stedensites uitrollen. De portaalsite heet Dichtbij.nl en bevat behalve buurtnieuws ook informatie over sport, gemeente ook aanbiedingen van het lokale MKB.

Telegraaf Media Nederland pakt het anders aan. Pas na een intensieve proef van vier maanden met verschillende modellen, worden de sites langzaam uitgerold. Tijdens de proef onderzocht hoofdredacteur Bart Brouwers of en hoe de elementen community, nieuws en commercie op lokale georiënteerde sites het best tot hun recht komen. Hier moet per site op zijn minst een community manager, een ondernemende journalist en een sales manager komen.

Van Uffelen denkt dat vrijheid en reversed publishing, waarbij de beste artikelen van de lokale sites in de krant komen, genoeg aansporing geeft om de eigen lokale sites van de grond te laten komen. "Maar we zullen moeten kijken hoe het loopt."

De 23 sites van BN DeStem moeten het kleine nieuws brengen waar wel behoefte aan is, maar waar geen ruimte voor is in de krant. Van Uffelen: "Er zit geen groot geld achter. Ons internetclubje heeft het op basis van WordPress zelf ontwikkeld. We zijn misschien een groot concern, maar dit hebben we met een klein groepje gedaan."

Het verdienmodel van het hyperlokale initiatief van BN DeStem is gebaseerd op online advertenties. Van Uffelen: "We hopen de kleine adverteerder terug te krijgen die we toch een beetje zijn kwijtgeraakt."

Dat het hyperlokale initiatief van Telegraaf Media Nederland dezelfde naam draagt, daarover is van Uffelen overigens ‘not amused’. "Toeval bestaat niet. Wij zijn er al maanden mee bezig en hebben de bijbehorende domeinnamen al maanden geregistreerd. Een week voor onze lancering, komen zij met die naam naar buiten. De enige plek waar ze die domeinnamen niet hebben geregistreerd, is West-Brabant."

Het voordeel, volgens Van Uffelen, is dat ‘BN DeStem de sterkste is in de regio’. "Al kan het verwarrend zijn voor de bezoeker."

Bron foto: hyperfinch (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Claudia

23.000 pageviews over 23 sites in 1 weekend…en dat is "boven verwachting" Niet echt wat je noemt ambitieuze doelstellingen bij Wegener ; )

Bernard

Ik had dan ook een gewichtje op de F5 toets gelegd. Vandaar die 23.000 pageviews.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond