Deel dit artikel
-

“Boeken-uitgevers benutten mogelijkheden Internet niet”

-Nederlandse uitgevers hebben nog geen plannen om in de toekomst hun boeken als downloads te verkopen. De meeste uitgevers beseffen wel dat Internet een belangrijk rol gaat spelen in hun sector, maar er leven momenteel geen plannen om de ontwikkelingen in de muziekindustrie te volgen. De grote platenmaatschappijen beseffen inmiddels dat de verkoop van downloads onontkoombaar is, na het succes van MP3.com en Napster.

Afgelopen maart was het boek Het geheim van de Schrijver van Renate Dorrestein , te downloaden van het internet. In dezelfde maand was ook het mini-boekje 'Riding The Bullet' van de Amerikaanse schrijver Stephen King te downloaden tegen betaling van $2,50. Deze ontwikkelingen staan echter in de schaduw met die van de muziek-industrie, waar vele MP3-sites het leven van de traditionele muziekpartijen flink op z'n kop heeft gezet.

Hayo Deinum houdt zich bezig met nevenrecht van auteurs bij uitgeverij de Bezige Bij . "Een auteur heeft auteursrecht. Als een uitgever zijn boek uitbrengt, draagt hij zijn exploitatierechten aan de uitgever over. Als een uitgever, delen van een boek op het net wil zetten, gaat het er op een ouderwetse manier aan toe. De uitgever overlegt met de schrijver over wat hij gaat doen en vervolgens vraag hij toestemming om de stukken op het net te mogen zetten. Daarvoor hoeft er geen aparte afspraken gemaakt te worden dan wat al in het contract van de auteur staat."

Bij het boek van Renate Dorrestein ging het de uitgever om een promotie-actie. Volgens Deinum heeft de komst van Internet en de mogelijkheid om boeken en onderdelen ervan te downloaden, nog geen indruk gemaakt op de uitgevers in Nederland. Deze benutten de mogelijkheden van het internet niet. "Nederlandse uitgevers gebruiken internet op dit moment alleen als middel om hun producten onder de aandacht te brengen en niet zo zeer als verkoopkanaal," zegt `Deinum.

Dit standpunt deelt Hans Offringa van Gopher Publishing , een online-uitgever. "Wij gebruiken Internet alleen als een medium om onze boeken te promoten. We drukken een beperkt aantal boeken per keer, dus het Internet is een handig manier om te laten zien wat je verkoopt. Op het net zijn er mogelijkheden om op deze manier onze diensten aan de man te brengen."

Deinum sluit overigens niet uit dat er in de toekomst een speciale clausule voor het exploiteren van het werk van een schrijver op het net zal komen. "Ik kan me zo voorstellen dat daar op een gegeven moment behoefte aan is. De uitgeverijen zullen toch met de tijd mee moeten gaan. Het leeft nog niet zo bij de meeste uitgevers."

Hendrik de Leeuw, marketing manager bij uitgeverij Contact , kan zich vinden in de mening van zijn collega bij de Bezige Bij. "Ik denk dat er aparte afspraken gemaakt gaan worden als internet voet aan de grond krijgt. Wij zijn op dit moment daar niet mee bezig, maar ik denk dat het in de toekomst onvermijdelijk zal zijn."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond