Deel dit artikel
-

Boekuitgever moet meer waarde creëren digitale content

Voor de boekenbranche is het wachten op het juiste online distributiemodel van content. Als uitgevers niet inspringen op de vraag uit de markt, gaat het dezelfde kant op als de muziekindustrie destijds. Dat is althans de mening van Laurens van den Oever, Commercieel Directeur van GfK.

Van den Oever: "De consument vindt zijn weg wel naar de content, links- of rechtsom. Het is daarom belangrijk om als uitgever toegevoegde waarde te bieden." Hij meent dat met de adaptatie van hardware als tablets, uitgevers op een andere manier moeten gaan kijken naar het beschikbaar maken van content.

De introductie van de iPad zal een belangrijke katalysator zijn van de omzetgroei in het digitale boek. "Als we kijken naar wat in landen om ons heen is gebeurd. de eerste dagen dat de iPad werd verkocht, dan is te verwachten dat dat in Nederland ook gaat gebeuren." Van den Oever meent dat het goed mogelijk is dat rond de 250.000 tablets verkocht worden dit jaar in Nederland. De tablet is bij uitstek geschikt om boeken en andere content op uit te lezen.

Toegevoegde waarde

Uitgevers moeten goed nadenken wat hun rol is om extra waarde toe te voegen bij de verkoop van digitaal boek, in de vorm van een applicatie voor een tablet, of als e-boek voor een e-reader. "Als de digitale versie van boek beschikbaar is, wordt het niet zomaar verkocht. Er moet goed geluisterd worden naar consument. Vraag je af wat je als uitgever als extra beleving kunt bieden."

De eerste 4 maanden van dit jaar zijn er 95.000 e-boeks en 23.000 e-readers verkocht. Ter vergelijking, het aantal verkochte fysieke boeken in dezelfde periode van dit jaar komt uit op ruim 14,5 miljoen. De kritische massa is nog niet bereikt voor het digitale boek, maar met de adoptie van hardware als tablets, zal dit veranderen.

Kritische massa

Op dit moment bezit 3 procent van de Nederlandse boekenkopers een e-reader, zo blijkt uit cijfers van GfK. De kritische massa is nog niet overstag. Eind dit jaar verwacht GfK dat er twee keer zoveel tablets als e-readers verkocht worden.

Op een iPad zal de contentbeleving anders zijn. Er is meer mogelijk met content in de vorm van beeld en geluid. "voor non fictie is dat makkelijker. Bij kookboeken en reisboeken kun je er makkelijk je creativiteit op los laten. Maar voor fictie is het wat lastiger. Je moet op zoek gaan naar wat je om het verhaal in diensten heen kunt bouwen digitaal." Van den Oever oppert dat aan digitale boeken op een tablet ook films gekoppeld kunnen worden. "Bijvoorbeeld bij het boek van Kluun, Komt een vrouw bij de dokter, dat ook is verfilmd."

Samenwerking

Van den Oever meent dat de uitgevers, retail en de entertainmentindsutrie de handen in elkaar moeten slaan. "de volgende stap is dan hoe je dat met elkaar gaat verdelen en welke afspraken er worden gemaakt. Iedereen is er van doordrongen. Het gaat er niet om hoe snel een uitgever digitale content beschikbaar maakt voor de markt, maar waar de consument naar op zoek is. Dat lineaire model van nu, daar hebben de video-, gaming- en muziekindustrie grote moeite mee dat overeind te houden."

Van den Oever: "Uitgevers en de entertainmentindustrie hebben een gemeenschappelijk belang. Ik denk dat samenwerking onvermijdelijk is."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond