Deel dit artikel
-

Bol.com presenteert nieuwe winkelsite

Mediawinkel Bol.com lanceerde afgelopen weekend voor het eerst sinds 2001 een vernieuwde website. Het nieuwe online winkelplatform biedt het bedrijf betere technische ontwikkelmogelijkheden en ondersteuning.

Directeur Daniel Ropers spreekt over een aanzienlijke investering en een voorbereiding die zeker een jaar in beslag heeft genomen. Klanten zullen de komende maanden in eerste instantie nog weinig veranderingen in winkelfunctionaliteiten opmerken, maar geleidelijk aan wil Bol.com nog klantgerichter te werk gaan.

De mediawinkel verdubbelt iedere twee jaar zijn bezoekersaantallen. In 2006 noteerde inhet bedrijf al een omzet van 107 miljoen euro. Tegelijkertijd ontwikkelen de communicatie- en presentatiemogelijkheden op internet zich in hoog tempo. "We hebben vanaf 2001 met een inmiddels sterk verouderde Intershop-versie gewerkt," zegt Ropers. "Daardoor moesten we vaak processen terugvertalen, bijvoorbeeld omdat het platform geen moderne varianten van Java ondersteunde. Het onderhoud en ontwikkeling werden te duur en te ingewikkeld."

Voor de ontwikkeling van de nieuwe site werd de software van het Amerikaanse bedrijf ATG geselecteerd, een al sinds 1991 bestaande ondernemingen met Europese vestigingen in Engeland en Frankrijk en als klanten onder meer Best Buy, The Body Shop, Office Max en Macy’s.

De typische Bol.com kleuren zijn gebleven, maar de bestelprocedure is versimpeld en er is een meer consistente navigatie voor de productgroepen. Zo kunnen klanten door de mogelijkheid van multi-dimensionale browsing ook bij games, DVD’s en muziek snel en makkelijk navigeren op criteria als prijsklasse, klantbeoordeling of leeftijdsclassificatie. Ook film en gametrailers behoren tot de mogelijkheden.

De nieuwe site markeert het afscheid van Bibit als partner voor de betalingsverwerking. Met Ogone en Paysquare is gewerkt aan een soepele betalingsafwikkeling voor credit cards. PaySquare geeft creditcards uit (issuing) en zorgt ervoor dat ondernemingen creditcards en debitcards accepteren als betaalmiddel (acquiring). Ogone is een van de voornaamste Europese leveranciers van betalingsdiensten.

Bol.com is met vele honderdduizenden creditcardbetalingen per jaar een van de grootste Nederlandse verwerkers van creditcardtransacties. Ropers: "We hebben overwogen om een one click-afrekenmodel in te voeren voor vaste klanten, maar dat werd toch de verleidelijk. Klanten bestelden zonder het door te hebben. We zien ten aanzien van betalingen wel verschuivingen. Zo wordt met iDeal steeds meer elektronica gekocht, maar de acceptgiro zie ik nog niet zo snel verdwijnen."

Bol.com is behoort samen met Albert Heijn, ANWB, C1000, Hema, Ikea, Jumbo, Plus, Rabobank en Wehkamp.nl tot de tien genomineerden voor de onderscheiding voor het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. De winnaar wordt op 30 september in Leusden onthuld.

Volgens Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse, is de opkomst van internetbedrijven als Bol.com en Wehkamp.nl geen toeval. Klassieke bedrijven kampen met ernstige tekortkomingen in het fysieke klantcontact. Dua wijkt de consument uit naar internetwinkels waar men wel aan de verwachting voldoet. De drukbezette consument ervaart het kopen op internet als een goed alternatief voor de traditionele winkel. "Consumenten geven aan dat deze organisaties snelheid, overzichtelijkheid, gemak en een goede structuur hoog in het vaandel hebben staan. Aspecten die het keuzeproces vergemakkelijken en de keuzestress verminderen," aldus Donze.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond