Deel dit artikel
-

Bol.com rapporteert eerste nettowinst

Bol.com behaalde in het derde kwartaal voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst. De nettowinst bedroeg tussen de 95 en 142 duizend euro. De omzet steeg met 30 procent tot 9,5 miljoen euro.

In mei van dit jaar werd Bol.com , de grootste online mediawinkel van Nederland, overgenomen door een joint venture van drie Duitse mediabedrijven, holtzbrinck networkXs, T-Online venture Fund en Weltbild. De vorige eigenaar Bertelsmann had al eerder besloten om Bol Nederland van de hand te doen.

In mei werd afgesproken dat Bol.com binnen een jaar zwarte cijfers zal noteren. "Dat hebben we een half jaar eerder kunnen bereiken", zegt Daniel Ropers, directeur van Bol.com. De nettowinst bedraagt "tussen de 1 en 1,5 procent van de omzet", aldus Ropers, waarmee de nettowinst op minimaal 95 duizend en maximaal 142,5 duizend euro uitkomt.

Ook voor 2004 verwacht Bol.com netto winstgevend te zijn. "Uiteindelijk moeten we toe naar een percentage van 5 procent van de omzet. We verwachten dat we dit over drie tot vier jaar kunnen behalen."

De omzetstijging in het derde kwartaal is met name te danken aan uitbreiding van het assortiment. De online mediawinkel voegde in mei ook games en software toe aan het productaanbod. Ook de verkoop van studieboeken droeg bij aan de omzetgroei in het derde kwartaal.

Bol.com zegt verder geprofiteerd te hebben van het warme weer afgelopen zomer. "Internet lijkt een goed alternatief voor winkelen als in Nederland hoge temperaturen heersen. Op de warmste dagen in augustus zagen wij onze verkoopcijfers stijgen", aldus Ropers.

"Alle productgroepen dragen bij aan de omzetstijging", zegt Ropers, "maar uitschieters zijn wel games en dvd's." Ook muziek verkoop volgens Ropers nog goed, ondanks de dalende omzetcijfers in de platenindustrie. "We zien bij muziek omzetgroei in dubbele cijfers."

Bol heeft inmiddels 1 miljoen klanten, waarvan de helft de nieuwsbrief ontvangt. Eerder dit jaar meldde Bol meer in te zetten op e-mailmarketing. Ropers betoont zich tevreden. "We hebben nauwelijks afmeldingen voor onze nieuwsbrief en zien na het versturen van de maandelijkse nieuwsbrief dat de omzet in de dagen erna toeneemt, in enkele gevallen met de helft meer dan op andere dagen."
.

Deel dit bericht

1 Reacties

Joris

Op zich een goed bericht. Echter ik heb wel mijn bedenkingen. De omzet is slechts met 30% gestegen, minder dan de markt. Bol.com meldt in het artikel dat alle produktgroepen fors zijn gestegen boven de nieuwe productgroep games. Bij een beperkte groei van 30% gaat dat volgens mij niet samen. Daarnaast ben ik toch erg benieuwd naar de verantwoording van de cijfers. Vorig jaar een miljoenenverlies en direct na de overname een winst. Dat duidt op creatief boekhouden of op zeer gunstige condities bij de overname (wellicht de activa voor een symbolische bedrag overgenomen). Jammer dat er door de media geen vragen zijn gesteld. Wellicht kan iemand de cijfers toch nog toelichten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond