Deel dit artikel
-

Bol.com wil ebookmarkt zetje geven met werkgroep

Bol.com wil een werkgroep beginnen met betrokkenen uit de e-bookmarkt om gezamenlijk een duidelijke toekomstvisie te formuleren. Uiteindelijk hoopt het bedrijf dat hiermee het aantal beschikbare digitale titels versnelt.

Bol.com wil met uitgevers, auteurs, boekhandels en andere belanghebbenden op de markt voor ebooks om tafel gaan zitten. “In Engeland en de Verenigde Staten is er een stormloop aan de gang. Als je daar niet mee rent, word je vertrapt. Daar nemen marktpartijen risico’s die op Nederlandse schaal niet zinvol zijn, men beïnvloed elkaar”, aldus Daniël Ropers, directeur bij Bol.com.

Volgens Ropers heeft men in Nederland meer het gevoel ‘dat men tijd heeft’. “Dat is tot op zekere hoogte waar, het is een beperkt taalgebied” Ondertussen heeft Bol.com in het eerste jaar dat het bedrijf ebooks verkoopt, honderdduizenden digitale werken verkocht. Exacte cijfers wil Ropers niet geven. De laatste vier maanden van vorig jaar verkocht het bedrijf nog 63.000 digitale boeken en 14.000 readers. Ook toen sprak Bol.com de verwachting uit dit jaar honderdduizenden ebooks te verkopen. Ropers laat nog wel los dat het niet 900.000 zijn, maar wel ‘meer dan verwacht’.

Ropers: “Nu blijkt dat mensen digitaal willen lezen, is het minder risicovol om het eens te proberen als auteur of uitgever. “Je kunt een boek voor een half jaar digitaal aanbieden en ervaring opdoen. Om vervolgens een keuze te maken op basis van feiten.”

De werkgroep zal niet geheel belangeloos zijn voor Bol.com. Op dit moment worden nog niet alle boeken digitaal aangeboden. Ropers: “Het aanbod is sinds de introductie wel al meer dan verdubbeld.” In de werkgroep hoopt Ropers zowel uitgevers die ervaring hebben met digitaal uitgeven als uitgevers die hier nog huiverig voor zijn, bij elkaar te brengen.

Ropers zegt ‘open om tafel te willen zitten’. “Het begint ermee dat je erkent dat iedereen een belang heeft en het recht heeft om zich zorgen te maken. De keten werkt alleen als alle belangen in voldoende mate worden bediend.”

“Onze hypothese is, dat als wij openheid geven over wat wel en niet werkt, hoe een klant zich gedraagt, wat de drempels zijn, waar het illegale circuit lonkt, dat we dan zien waar het gemeenschappelijke speelveld is.” Ropers vervolgt: “Voor de week van het digitale boek in november, hopen we een aantal uitkomsten van de bijeenkomsten te delen”

Van alle verkochte boeken bij Bol.com is inmiddels 5 procent digitaal. “En dat terwijl we slechts 4.000 digitale titels hebben, en 100.000 Nederlandstalige fysieke boeken. Als je inzoomt op titelniveau, zie je het marktpotentieel.” Ropers durft de stelling aan, dat wanneer alle titels digitaal beschikbaar zijn, tien procent van de verkochte boeken digitaal is.

De snelle acceptatie van digitaal lezen door de Nederlandse consument, vergeleken met andere landen, dankt hij onder meer aan het ontbreken van een ‘formaat-oorlog’ in Nederland. “Partijen in de Verenigde Staten hadden al eerder een digitaal boekaanbod, maar in verschillende formaten. Het is verstandiger om met de markt een formaat te kiezen.” De meeste uitgevers in Nederland omarmen het open ePub-formaat. Naast Bol.com ondersteunen ook vrijwel alle andere boekverkopers als bijvoorbeeld Selexyz, Bruna, Libris en Ebook.nl ePub. In de Verenigde Staten zijn ook Apple en Amazon actief op de markt voor digitaal lezen. Deze partijen gebruiken echter gesloten systemen met een eigen formaat dat alleen op e-readers te gebruiken is. Gebruikers van de Kindle kunnen bijvoorbeeld enkel boeken bij Amazon bestellen en lezen, Apple’s nieuwe iPad kent vergelijkbare beperkingen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jak Boumans

De suggestie om in Nederland een werkgroep voor e-boek in te stellen werd reeds gedaan op 27 november 2007 op Buziaulane ( http://buziaulane.blogspot.com ) op basis van de ervaring opgedaan tijdens de lancering van de eerste Sony e-reader in 1993. Maar beter laat dan nooit.

Rene

Een goed initiatief, maar het benut maar weinig van de aanwezige kansen. Het gaat niet alleen om het e-boek. Het gaat om een zodanig gebruik van moderne media dat er een breed en betaalbaar (lees)aanbod ontstaat. Het e-boek raakt schrijvers, uitgevers, bibliotheken, onderwijs, hardwareleveranciers…en natuurlijk ook gebruikers. Afstemming over standaarden en samenwerking bij afzetkanalen is bijvoorbeeld zeer gewenst. Het e-boekformat kan een bijdrage leveren om binnen organisaties verder te digitaliseren (bijvoorbeeld vergaderen met e-readers) en zo het papier- en energieverbruik te beperken. Er is daarom een breed en vooral onafhankelijk (!!) platform nodig waar de branches kunnen samenwerken.  In diverse fora op het web wordt gewerkt aan een dergelijk platform. De eerste resultaten zijn bijvoorbeeld te vinden op http://www.limint.nl  De discussie hierover kan verder gevoerd worden binnen de de LinkedIn discussiegroepen E-boek NL en E-boekportaal. Natuurlijk wordt dit ook een onderwerp op de netwerkborrel op 20 oktober (zie http://e-boeken.info/netwerkborrel ). Jack van Dooren en Ren? Bladder

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond