bol.com: 10 miljoen euro media-omzet 2016

Met het verkopen van branded content en exploiteren van reclameruimte op zijn site behaalt bol.com dit jaar een omzet van rond de tien miljoen euro.

Dat bleek gisteren tijdens de presentatie die de leiding in Londen aan de internationale financiële markt gaf (PDF). “En er zit meer potentieel in”.

Hoe de media-omzet exact wordt gerealiseerd is niet duidelijk. Dat kan variëren van promoties op de blogs van bol.com tot branded content op een productpagina óf een programmatically bought reclameruimte op een van de vele miljoenen pagina’s van de winkel. Deze commerciële activiteiten hebben iets weg van de reclamebordjes aan de schappen in winkels en reclameruimte in een blad als Allerhande.

Media-exploitatie is een manier om geld te verdienen aan sitebezoekers zonder dat ze iets op de site kopen. Adverteerders betalen om hun verhaal onder de aandacht van de maandelijks 32 miljoen bezoekers van bol.com te brengen. Ter vergelijking: er zijn maandelijks 7 miljoen kopende klanten.

Het plan om geld te verdienen met media-exploitatie stamt van 2014. Toen schetste Ahold de toekomst als volgt:

CEO Dick Boer van Ahold Delhaize rekende onlangs voor dat bol.com dit jaar een omzet realiseert van rond de een miljard euro. Dat groeit in 2017 vermoedelijk met circa 25 procent tot 1,3 miljard.

Een aanzienlijk omzetdeel wordt gedragen door de 140.000 handelaren die via bol.com Plaza hun eigen artikelen aanbieden op Nederlands grootste e-commerceplatform. In totaal liggen er veertien miljoen items in de schappen.

De e-commerceactiviteiten vallen binnen het bestuur van Ahold Delhaize onder Hanneke Faber (foto).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug