Deel dit artikel
-

Boo.com ging ten onder aan “teveel, te snel”

Het was al langer bekend dat de Business-to-consumersector op het Internet onder druk staat. Dat kwam gisteren nog eens tot uitdrukking in het aangevraagde faillissement van kledingretailer Boo.com . De reden: Het bedrijf is te snel en te groot opgezet. "Dit is in zoverre een waarschuwing aan de markt; een goede bedrijfsvoering is onontbeerlijk", zegt Ruud Smeets, CCO bij Newconomy .

"Dit is een klassiek voorbeeld van een te snel en te groot opgezet bedrijf in een markt die nog niet substantieel is. Als je met zoveel geld inzet, en de markt zit even tegen, dan gaat het mis. De burn-rate wordt dan te groot", zegt Smeets. Ook Floris van Alkemade, NeSBIC , ziet de grootschaligheid van Boo als een oorzaak voor het einde van de site. "Zij verkochten van alles, en vergaten zich te richten op een duidelijke doelgroep. Venture Capitalists zijn volgens mij nog steeds wel geïnteresseerd in B2C-projecten, maar daar moet wel een plan achter staan waarin meerdere inkomstenbronnen naar voren komen. Alleen op je commissie en advertising rekenen is te link."

Van Alkemade denkt dat Boo zich heeft verslikt in haar back office en de logistieke afhandeling. Zo snel een Pan-Europees systeem opzetten valt niet mee. "Een B2C-winkel als Hot Orange was waarschijnlijk ook in de problemen gekomen als ze in zo'n snel tempo Europa waren binnengetrokken. Zij hebben in het begin ook logistieke problemen gekend, maar konden dat oplossen door hun overzichtelijkheid."
Van Alkemade kan niet treuren om het vertrek van Boo. "Het is part of the business. Ik verwacht dat er de komende twee jaar nog veel meer bedrijven nat gaan."

E-vangelist Vincent Everts denkt juist dat de winkel haar tijd vooruit was. "De site is echt gericht op breedbandgebruikers, maar dat zijn er natuurlijk nog niet zoveel. Boo is interessant, maar de timing is verkeerd."
"De honeymoon van VC's en de B2C-sector is voorbij", vindt Everts. "Een bedrijf als CDNow moet haar investeerders notabene in Mexico zoeken."
Volgens Gerard van Vliet, @Ventures , ligt het problem bij de investeerders in Boo. "Die hebben natuurlijk nauwelijks verstand van waar ze hun geld in stoppen. Dit faillissement is geen waarschuwing aan de markt, maar een kwestie van wakker worden. Nu wordt de werkelijke waarde van dit soort bedrijven duidelijk; de zogenaamde toegevoegde waarde en de databases blijken toch niet zo snel rendement op te leveren. Het is alleen jammer voor de partijen die wél goed bezig zijn. Nu onstaat er weer een houding van "zie je wel", net als wat er gebeurde na de beursgang van Worldonline."

Zie ook:
Doek valt voor Boo.com
Boo.com komt dertig miljoen dollar tekort – bankroet dreigt
De Veroveraars
Boo presenteert eerste cijfers en verliest CFO
Boo.com ontslaat zeventig mensen
Boo.com van start

Deel dit bericht

7 Reacties

Douwe Mik (LogiGo.com)

Uiteraard heeft Boo.com fouten gemaakt, anders zou het nu een florerend bedrijf zijn geweest. Wat ik iets te makkelijk vind is om achteraf wijze uitspraken te doen over een bedrijf dat een duidelijke pioniersfunctie heeft gehad. Ik vind overigens het bovenstaande artikel wel goed omdat het falen van Boo.com als leermoment wordt geaddresseerd. Gisteren echter vlogen er wat uitspraken over First Tuesday en andere media rond, die ronduit laf te noemen zijn. Vaak uitspraken van mensen die het zelf ontbreekt aan durf om eens de nek uit te steken….

Maurice Beerthuyzen

E-commerce begint menselijke trekjes te vertonen. Het gaat dus ook weleens fout.Achteraf is alles natuurlijk makkelijk te verklaren. Het feit dat Boo zijn tijd vooruit was en te snel ging… Hoeveel e-commerce experts verklaren niet dat je in deze tak van sport snel moet zijn en gewoon moet doen? En wat betreft Douwe Mik: ik las vandaag de bijdrage in het Financieel Dagblad. Veel succes met je bedrijf.  

Jansak

Boo mag wel weg zijn of dat goed is daar zet ik een vraag teken bij. BOO laat wel zijn werknemers op straat staan dat moet ook gezegd worden. sterkte Werknemers. een Lezer van een Droevig bericht uit de Harde wereld.

Bart Lagerveld

Grootheidswaanzin komt overal voor. Ik denk dat je voornamelijk moet luisteren naar je klanten, wat hun wensen zijn. Rustig opbouwen en goed kijken op welke wijze je je winkel opbouwt, is zeer belangrijk. Van vele kanten hoorde je al dat de site niet door te komen was. Men kon niet makkelijk iets kopen maar moesten een oerwoud door. Als je dat in een gewone winkel tegenkomt loop je snel weer naar buiten. Van dit soort fouten hebben wij kunnen leren en menswear.nl opgezet.

kees zegers

BOE BOO.Sommige mensen beweren dat Boo.Com zijn tijd ver vooruit is. Onzin. Boo.Com heeft het gewoon verkeerd aangepakt. Op de eerste plaats hebben ze een zogenaamde hippe site gebouwd waar je niet doorheen komt. Op de tweede plaats zijn ze, voordat ze hun zaakjes logistiek op orde hadden, de wijde wereld in getrokken. Op de derde plaats hadden de oprichters nauwelijks verstand van zaken. En ten slotte de belangrijkste reden: Op het internet worden eigenlijk uitsluitend homogene producten succesvol gekocht (en verkocht) ( als o.a. boeken en cd's, software en pc e.d.) Producten dus die identiek zijn waar je het ook koopt. En waar prijs een belangrijke aankoop motivatie is. Dure merk-kleding koop je in de winkel. Dat wil je voelen. Eventueel passen. En laten zien aan je vrienden en vriendinnen met wie je aan het funshoppen bent. Sorry, ik ben niet negatief over e-commerce, maar ik sta wel met beide benen op de grond. Ik hoop dat er eens een paar mensen wakker worden en niet langer investeren in die zogenaamde luchtkastelen en mooie praatjesmakers! Op die manier worden de echte goede concepten alleen maar beter gewaardeerd.

Richard Telussa

Persoonlijk denk ik dat "teveel, te snel" niet alleen gezien wordt als de grote bottle-neck. Dit falen is ongetwijfeld mede gekoppeld aan de hoge investeringskosten om een heel logistiek proces op te starten. En wat heel veel mensen vergeten, je hebt naast High Tech, High Touch nodig. Eén van de specialisten die dit onderkent is de CEO van Dell Computers, Michel Dell. Onlangs zei hij in een interview dat een e-bizz de 3 C's nodig heeft om te kunnen slagen : Content, Commerce & COMMUNITY. Heel veel bedrijven slagen met vlag en wimpel in de eerste 2 C's. Alleen de laatste, de community, is het grote probleem bij hen.Gelukkig duurt het niet meer zo lang, dan kunt u kennismaken met een bedrijf die specialist is in alle drie de C's. Meer dan 40 jaar is er reeds gebouwd aan een community en er wordt nog steeds gebouwd !!! We zeggen nu al "We zijn pas begonnen !!" en weten dat de toekomst nog beter zal zijn dan de afgelopen jaren.Meer weten hoe U hier uw voordeel uit kan halen ?Neem contact op !!

Job Franken

Ik ben het deels eens met Kees. Maarre…Kees, als alleen homogene producten waarbij prijs een belangrijke motivatie is, succesvol kunnen worden verkocht via internet. Hoe verklaar je dan het succes van online wijn verkoop? Dit is een zeer heterogeen product, waarbij fun belangrijk is en prijs een veel kleinere rol speelt dan bij PC's of boeken…Ik koop regelmatig wijn via Vojacek.nl of chateau.nl en laat me er elke keer weer toe verleiden iets meer flessen of iets duurdere wijn te kopen. Of ben ik gewoon die ene sukkel die de regel bevestigt…?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond