Deel dit artikel
-

Boo.com komt 30 miljoen dollar tekort – bankroet dreigt

Als kledingsite Boo.com binnen twee dagen geen dertig miljoen van haar investeerders heeft losgeweekt, gaat het bedrijf op de fles. Daarmee zou het Europa's duurste e-commerce faillissement worden. De site zit eigenlijk al vanaf dag één in de penarie. Eerder ontsloeg Boo zo'n zeventig personeelsleden.

De Financial Times schrijft dat de investeerders niet over de brug komen met dertig miljoen dollar. Het is zeer waarschijnlijk dat ze bang zijn hun geld in een bodemloze put te gooien. Sinds de start in november 1999 heeft het management ruim 120 miljoen dollar opgestookt. Belangrijkste investeerders zijn Europ@web, de investeringsmaatschappij van tycoon Bernard Arnault, en 21 Investimenti, een investeringspoot van de Benetton familie.
Na het bekendmaken van de eerste bedrijfsresultaten werd ook duidelijk dat er voorlopig nog niet op winst gerekend hoeft te worden.

Bij de start ging het al mis voor Boo; de lancering werd uiteindelijk vijf maanden uitgesteld omdat de site met grote technische mankementen te maken had. Daarna besloot de directie te besparen op de content-afdeling van de site, waardoor er zoveel personeelsleden de wacht aangezegd moest worden. Intussen zijn de prijzen van de producten ook naar beneden bijgesteld, om de omzet enigszins op te krikken. De omzet in februari zou wereldwijd zo'n 650.000 dollar beslaan. Dit was tot nu toe de beste maand; de omzet is ongeveer gelijk aan die van de drie voorgaande maanden samen. De site heeft ongeveer 500.000 unieke bezoekers.

Ook de Nederlandse vestiging maakt roerige tijden door. De Nederlandse directeur Mike Brantjes heeft zijn functie inmiddels neergelegd. Hij wordt opgevolgd door Vanessa Buisman.

Deel dit bericht

4 Reacties

.

BOOM!

Rozenberg

Hieruit blijkt maar weer dat heel deze sector nog op losse schroeven staat. In tegenstelling op de manier hoe er in Emerce wordt geschreven.De toon die in Emerce wordt gezet (ook in het artikel onlangs over Boo.com), vaart alleen maar met de 'hype' mee en schetst niet duidelijk genoeg de nog in grote aantallen aanwezige risico's die de E-commerce branche met zich meebrengt.

Hans Speekenbrink

Kleding is uiteraard niet het gemakkelijkste produkt om via e-commerce te verkopen. Maten, kleuren, voorraden, retouren om maar een paar faktoren te noemen die een moeilijkheidsgraad vormen. Zeker in vergelijking met produkten zoals boeken of CD'sBoo heeft het op een unieke manier aangepakt Heeft daardoor veel publiciteit gekregen en snel naamsbekenheid opgebouwd. Het valt echter niet mee om op hun mooie site snel te vinden wat je zoekt. Een snelle heldere navigatie door het produktaanbod en een goed kostenbeheersing zullen zeker bijdragen aan het succes. Op http://www.merkkleding.nl staan ter vergelijking nog ruim 30 ander kleding e-shops waaronder een tiental Nederlandse die zich wat minder spectaculair presenteren maar waarschijnlijk wel een langere adem hebben. Laten we in ieder geval duimen dat het bij Boo blijft. Anders zal de consument vraagtekens blijven zetten bij de waarde van e-commerce als een nieuwe manier van winkelen.

F. Vollenbroek

Boo.com is de eerste, en er zullen meerdere volgen. En niet alleen internetbedrijven ! De ICT-branche is bij uitstek een plaats waar verlies maken, mismanagement en gepruts hoogtij vieren. Dit jaar zullen veel grote klanten van ICT-dienstverleners er ook achter komen dat de e-commerce-dienstverleners een toegevoegde waarde van nihil hebben.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond