Deel dit artikel
-

Bruto-mediabestedingen 24 miljoen in eerste kwartaal

De bruto-mediabestedingen op internet waren in het eerste kwartaal ruim 24 miljoen euro. Dit blijkt uit gegevens van de BBC De Media en Reclame Bank. Op 24 mei van dit jaar meldde het IAB overigens al dat de netto-bestedingen waren uitgekomen op 16 miljoen euro.

Met 5,4 miljoen euro is de telecom en ict-branche verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de bestedingen. De andere grote adverteerders zijn de mediabranche en financiële dienstverleners met respectievelijk 4 miljoen euro (17 procent) en 3,97 miljoen euro (16 procent).

Grootste online adverteerder in de eerste drie maanden was Microsoft met 1,2 miljoen euro, gevolgd door DSB Voorschotbank met 900.000 euro en Gsmweb.nl met 692.000 euro.

BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de exacte ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen. Als die ontwikkeling echter gelijk is aan die van de netto mediabestedingen op internet, dan is er sprake van groei. De netto bestedingen verdubbelden in het eerste kwartaal van 2004 in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar tot 16 miljoen euro.

Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste marktpartijen de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 200 websites en daarmee een groot deel van de markt.

Ruim 40 procent van de bestedingen op internet komt uit advertenties in de vorm van buttons, banners en skyscrapers. Adverteren via zoekmachines maakt in de huidige registratie nog slechts 2,5% van de mediabestedingen uit, hoewel dat een steeds populairdere vorm van adverteren wordt.

Anne-Claire Stuivenberg van BBC: “We hopen in de toekomst ook de zoekmachines toe te kunnen voegen aan de registratie. Als we de data van deze exploitanten op kunnen nemen zullen de bestedingen in de toekomst nog hoger uitkomen.”

Om dezelfde reden zijn de bestedingen van e-mailmarketing nog gering. BBC en IAB Nederland zetten zich in om ook deze twee vormen van online adverteren aan de registratie toe te voegen om zo een nog beter beeld te krijgen van de mediabestedingen op internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond