Deel dit artikel
-

Bureaus tekenen nieuwe gedragscode IAB Taskforce Search

De negentien bedrijven die zijn aangesloten bij de IAB Taskforce Search hebben de vernieuwde Zoekmachine Marketing Gedragscode ondertekend. Die dienst als belangrijke basis om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparanter te maken.

De laatste versie van de gedragscode dateerde uit 2009 en was sterk verouderd en niet langer werkbaar. De nieuwe gedragscode (pdf) bestaat voor een belangrijk deel uit een informatieplicht naar adverteerders, zodat zij op basis van de juiste informatie de juiste keuzes kunnen maken. De gedragscode dient onder meer als basis om duidelijkheid te scheppen over waar het intellectueel eigendom van campagnes ligt, om duidelijkheid te geven over de verplichtingen bij de overdracht van campagnes en om bureaus te verplichten om adverteerders correct te informeren.

De missie van de IAB Taskforce Search is het bevorderen van kennis, transparantie en innovatie in de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing. Hieronder vallen zowel zoekmachine-optimalisatie (SEO) als het adverteren in zoekmachines (SEA). Deelnemers zijn 2befound, DTG, eFocus, Internet Advantage, Indenty, Internet Effect, Mindshare, Orange Valley, Oogst, Onetomarket, Reprise Media, Sanoma Digital, SEOlab, StormMC, Traffic4u, Traffic Builders, Yonego, Zeo en Zigt Mediabureau.

Deel dit bericht

6 Reacties

Maurits van Eeghen

Indertijd heb ik met veel plezier bijgedragen aan deze taskforce, onder meer aan het meeschrijven van de “oude” gedragscode. En ik ben erg blij om te lezen dat het goede werk wordt voortgezet.

Minder blij ben ik met het feit dat deze revisie van de “oude” code wordt gepresenteerd als “nieuw” en dan nog wegens “sterk verouderd en onwerkbaar”. Inhoudelijk is volgens mij alleen punt 6 toegevoegd aan bijlage A. Of zie ik iets over het hoofd?

André Scholten

Eerlijk gezegd een politieke wassen neus, toch? Zijn er gevallen bekend dat de taskforce opgetreden heeft? Er zijn genoeg leden die zich echt niet aan alle door Google gestelde regels houden, en dat is wel een vereiste… Dus dan is het meer een club van leden wat geld betaald (lidmaatschap) om genoemd te worden. En de richtlijnen zijn meer iets voor de marketeer om te gebruiken tijdens het geven van een opdracht.

Joris Toonders

@Maurits

Dank voor je reactie. De oude gedragscode was niet zo zeer oud vanwege de intentie/insteek van de gedragscode. Die was en is namelijk m.i. juist goed, waardoor we een groot deel daar ook gewoon van hebben meegenomen.

Destijds stond ik daar zelf (toen alleen als lid van de Taskforce) ook helemaal achter. Door de dynamiek van de markt waren vooral bepaalde onderdelen verouderd.

Daarbij doel ik bijvoorbeeld op de verwijzing naar de richtlijnen van Ilse als zoekmachine of de stukken in de gedragscode rondom intellectueel eigendom. Dat zijn voorbeelden, zo zitten er nog meer aanpassingen/updates in op verschillende fronten.

Vast staat dat er destijds erg goed werk is geleverd en vanuit die basis werkt de taskforce ook verder. Omdat we bijna 5 jaar verder zijn en de markt erg dynamisch is, vond de Taskforce het noodzakelijk om hier vernieuwing in aan te brengen, zoals doorlopend zal moeten gebeuren.

@André

Dank voor je reactie. De Taskforce Search speelt met al haar leden graag een (bescheiden) rol in het verder professionaliseren en verder laten groeien van de search markt.

Er zijn verschillende initiatieven om daar een bijdrage aan te leveren, zoals o.a. de Search Marketing Thursday sessies, Friends of Search i.s.m. DDMA, Search@Night, het zoekmachine marketing dossier en de gedragscode.

Met ieder initiatief wordt niet direct in één klap de hele markt professioneler, maar proberen we daar een bijdrage aan te leveren. De gedragscode faciliteert m.i. ook op dat vlak, wat al begint bij de interessante discussies onder de leden over wat er in een gedragscode zou moeten komen te staan.

Zoals je wellicht weet heeft het IAB in het verleden al wel eens opgetreden (Google maar eens). Dat is niet de intentie, beter en liever zien we uiteraard allemaal dat de markt juist professioneler wordt (wat hij al is geworden m.i. in de afgelopen jaren).

Maurits van Eeghen

Hi Joris, jij ook bedankt voor je reactie. Ik snap je punt en stel mij er tevreden mee. Tegelijk wil ik graag de verwachting uitspreken dat de taskforce de volgende keer met nieuwswaardiger feiten naar buiten treedt. Deal?

Joris Toonders

Dank Maurits. Zelf vind ik het erg nieuwswaardig, omdat er zeker een update nodig was. Het is mooi dat alle leden daar achter staan.

Zoals je wellicht hebt gezien zijn dat niet de enige updates vanuit de IAB Taskforce Search, maar is er deze week ook het Friends of Search event, dat inmiddels al is uitverkocht en circa 250 (online) marketeers zal verwelkomen.

Maurits van Eeghen

Hi Joris, ik ben erg blij met je bevestiging dat het een update betreft. Dat was namelijk precies mijn originele punt. Ik ben ook blij met het Friends of Search event, wat een enorme verbetering is ten opzichte van zijn voorloper(s) en wens jou, de taskforce Search en de DDMA daar erg veel succes mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond