Campagne Bacardi Breezer goed voor 80 duizend bezoeken

De campagne die drankenfabrikant Bacardi Martini heeft gevoerd rond het thema Tomislost.nl heeft ruim 80 duizend bezoeken aan de site opgeleverd. Reclame op internet stimuleerde voor een belangrijk deel het verkeer naar de site.
De campagne Tomislost.nl ging eind juli van start en speelde zich af rond de kat Tom, die ook in de commercials van Bacardi Breezer op de voorgrond treedt. Op de themasite voor deze campagne was een spel te spelen waarbij de opdracht luidde om Tom op te sporen aan de hand van geluidsfragmenten, die via streaming media waren te beluisteren. Er waren prijzen beschikbaar uit de inboedel van Tom's eigenaar, de oudere mevrouw die ook in de commercial figureert.
Om bezoekers naar de site te lokken maakte Bacardi Martini onder meer gebruik van wildplakken, advertenties, bestickering van taxi's, kaarten en billboards. Ook werden banners ingezet. Volgens reclamebureau McCann-Erickson, verantwoordelijk voor de campagne, leverde online advertising 28 procent van het totaal aantal bezoeken aan de site op.
In totaal werden tijdens de campagneperiode van eind juli tot eind augustus 80.590 bezoeken aan de site genoteerd. Een woordvoerster van McCann-Erickson spreekt van "een goed resultaat" voor een site waarop "alleen een spel" werd aangeboden. Het betreft hier echter geen unieke bezoekers. Tijdens de campagne werden telkens nieuwe geluidsfragmenten op de site geplaatst, wie regelmatig terugkeerde kreeg dus de beste indruk van de verblijfplaats van de kat. In totaal speelden 7500 mensen het spel, te oordelen aan het aantal unieke e-mailadressen dat op de site werd achtergelaten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Eric
Als men slim was geweest had men gewoon een Nedstat of OneStat.com teller erop gezet en dan wist men naast de bezoeken ook het aantal bezoekers dat waarschijnlijk veel minder is dan de 80.000 bezoeken.
joost
Hmm dat zijn niet echt spectaculaire resultaten. Ik had van zo'n groot ingezette campagne wel beter verwacht. Ik denk wel dat hij een lampje waard is 🙂 Echt een stoere site. Maar een Effie? Niet echt.
oplettend
Misschien snap ik het niet helemaal maar volgens mij is 7500 spelers nu niet echt een succes. Als ik hoor dat wildplakken, advertenties, bestickering van taxi's, kaarten en billboards en banners zijn ingezet hebben we het waarschijnlijk over een redelijk kostbare campagne. Ik zag bijv. een skyscraper op MSN a 10.000 euro per week (tariefkaart) Internet was goed voor 28% van het totaal. Rekensom: 7500 spelers * 28% = 2100 spelers via internet. Als ze alleen MSN hebben ingezet, wat ik betwijfel, zijn de kosten per speler al 5 euro. Leuk dat dit als een succes wordt gepresenteerd, maar als ik dit bij mijn klanten zou presenteren dan wordt dit zeker niet als succesvol gezien. Eerlijk is eerlijk, ik vond het een erg leuke campagne om te zien, qua branding denk ik dat het erg goed was.Zijn hier cijfers over bekend? Echter, om nu op bovenstaande getallen te zeggen dat het een succes was, dan hebben ze nog niet zoveel ervaring in deze markt. Sorry, dit kan echt stukken beter.
Geezer
Zo oplettend ben je ook weer niet, omdat je het hier moet hebben over 28% vd bezoeken en niet de spelers. Je weet namelijk niet wat de uiteindelijke conversie is geweest naar de spelers toe. Ik denk niet dat er ratecard is betaald op MSN, omdat zij toch wel keihard voor de centen gaan (of: new business). In het vervolg adviseer is McAnn samen te werken met een mediaburo die toch iets meer metingen voor ze kan verrichten (bv. postclick en uniek bereik)
DJ
Wat een gezeik. Het was gewoon een briljante combinatie tussen printmedia en online adverteren. Alleen de opzet van de site al, compleet om de regels van de wetten voor uitingen van alcoholreclame heen. Erg goed. Daarbij getuigde de printmedia van grote creativiteit. Eigenlijk moeten we blij zijn dat zo'n concern geld wil investeren in dit soort campagnes. Goed voorbeeld doet goed volgen, toch?
Geeza
Hoezo gezeik? Creatie is leuk, maar wat is er ooit gebeurd met doelstellingen? 7.200 deelnemers voor een bedrag van 100.000 euro (print, internet en sitecreatie en natuurlijk 100-en uren concepturen) noem ik ronduit slecht. Er zal wel sprake zijn van branding, maar uiteindelijk is de doelstelling "interactie met het merk" niet behaald. Tenminste; niet tegen acceptabele kosten, toch?
Pieter
Eric, even dat je het weet maar er zijn heel wat geavanceerdere statistische onderzoeks applicaties op de markt voor servers dan Nedstat of Onestat.com, zeker voor een groot concern is het zwaar not-done om zoiets te gaan gebruiken. Overigens hebben de meeste servers zelf een ingebouwde (simpele maar doeltreffende) statische applicatie.
DJ
[Geeza] Er zal wel sprake zijn van branding, maar uiteindelijk is de doelstelling "interactie met het merk" niet behaald. Tenminste; niet tegen acceptabele kosten, toch? Dat is dus weer onzin. Juist interactie met het merk is bereikt. Door het merk te identificeren met de kat weet iedereen dat het om Bacardi gaat. Het merk ziet de problemen van hun drankjes in supermarkten aankomen. Dit is een hot item. Jongeren die dronken worden van de breezers. Dus gaan ze zich doelbewust richten op een andere groep in onze maatschappij. De dertigers die op internet actief zijn. Hebben over het algemeen genoeg te besteden om dit soort drankjes te kopen. Als dat 100.000 euro kost is dat helemaal niet gek.
Error
Laten we het ff simpel houden:1) er viel iets te winnen2) er was voldoende budget om er ruim bekenheid aan te geven via meerder kanalenIk ben niet zo zakelijk aangelegd, dus of dit vanuit zakelijk oogpunt voldoende rendement opgeleverd heeft weet ik niet. Maar ik weet wel dat 80.000 bezoekers binnen die parameters niet bijster veel is. Als je het een beetje slim speelt hoef je niet eens te adverteren om dat aantal te halen.
Geeza
[DJ] niet tegen acceptabele kosten is wat ik als toevoeging. Het is onzin om te zeggen dat interactie met het merk 100.000 euro mag kosten. Ik kan ook in kattepakje langs dertigers hun deur gaan en ze persoonlijk premiums en breezers geven. Uiteindelijk zelfs goedkoper…
Dirty D
volgens mij maakt het helemaal niet uit dat er maar zo weinig mensen daadwerkelijk hebben meegespeeld of zelfs de site hebben bezocht. Het gaat erom dat deze actie enorm veel gratis publiciteit kreeg, naast hun eigen campagne. Iedereen weet nu waar die kat bij hoort, zelfs al heeft men nog nooit de site bezocht. Een geslaagde campagne.