Deel dit artikel
-

Campagnepanel: Kattekwaad moet laptop verkopen

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer Greyblasters van Dell.

Site: www.greyblasters.nl
Klant: Dell
Bureau: LaComunidad
Andere gebruikte media: social media, viral
Andere betrokken partijen: SocialMedia8

Omschrijving:
De Greyblasters maken op radicale wijze korte metten met al het grijs in de wereld en zij sporen iedereen aan hieraan mee te doen. Op de site kan de internetter een (liefst zo radicaal mogelijke) prank insturen en een Mini Dell laptop winnen. De grap met de meeste stemmen zal door de Greyblasters uitgevoerd worden.

Doel van de campagne: Dell wil zijn Mini en Studio laptops promoten en dan met name de mogelijkheid om de laptops in verschillende kleurstellingen te ‘pimpen’. De campagne richt zich met name op jongeren.

“Of het nu komt omdat ik net 30 ben geworden… Ik heb geen idee wat een prank is. Na even Googelen bleek het kattekwaad te betekenen. Is ‘verzin een geniale grap’ niet veel duidelijker? Zeker niet hip genoeg? De site heeft een mooi en fris design, en is daarmee goed afgestemd op de doelgroep. Het is vreemd dat de bezoeker moet inloggen om een prank achter te laten. Dat had Dell laagdrempelig moeten houden. Hiermee wordt het meteen duidelijk dat het Dell om de profielen gaat.”

Cijfer: 6

Raymond Klompsma, Commercieel directeur Concept7
 
“De website en social media zijn mooi en goed uitgevoerd. Complimenten aan de designers. Maar uiteindelijk gaat het hier om de promotie van Dell-laptops in mooie felle kleuren. Daar zie ik op de website te weinig van terug. Waarom wordt er niet meer gebruik gemaakt van de Dell, als viewerframe voor de pranks bijvoorbeeld? Klik je op de banner dan kom je niet op de mini laptop pagina terecht: een gemiste kans. In de actievoorwaarden staat bovendien dat er uiteindelijk drie laptops weggegeven worden als troostprijs, krijgt de winnaar er dan ook wel één? Dat wordt wel op de homepage beloofd.”

Cijfer: 7

Bart Bruggemann, Partner & designer Eyefun

“De Greyblasters-campagne van Dell heeft een interessante insteek van het merk Dell, dat met deze campagne zichzelf overduidelijk een jonger en hipper imago wil aanmeten. Het ontwerp van de interface benadrukt het concept, dat vind ik sterk. Zelf houd ik echter meer van een wat schonere opzet. De pranks die worden aangedragen zijn erg leuk en ik ben benieuwd naar de uitvoering. Persoonlijk mis ik bij deze campagne de authentieke feel, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn persoonlijke associaties met het merk Dell.”

Cijfer: 7
Lukas Pauka, Concept Account Manager Hyves

Deel dit bericht

2 Reacties

M Renkema

Het begrip prank is duidelijk wat anders dan een 'geniale grap' bij een prank is het de bedoeling om iemand ergens in te luizen. Beetje jackass cultuur.

Michel H

Je weet niet wat een prank is, maar je denkt wel te kunnen beoordelen dat het design goed is afgestemd op de doelgroep? No offence, maar volgens mij kun je dat dan helemaal niet goed beoordelen. Inloggen is een drempel, dat is waar, maar het is nu zo makkelijk om in te loggen met je Facebook, Hyves of Twitter account, dat die drempel echt niet zoveel meer voorstelt. Dat zou ik dus zeker niet als nadeel bestempelen. Ik vind ook helemaal niet dat er meer laptops te zien zouden moeten zijn. De pranks worden gesponsord door Dell, de laptops zijn op de site te zien en dat is genoeg. Dat is ook nodig om een authentiek gevoel te krijgen. Te veel laptops en je hebt echt het idee dat je in een online catalogus zit. Over het succes van de actie kan ik niet veel zeggen, maar ik vind het idee leuk, pranks zijn eenvoudig aan te maken en nog eenvoudiger te delen. Ik zou zelf een 8 geven aan de actie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond