Deel dit artikel
-

Cap Gemini: rol internet bij autoverkopen gestegen

Internet is hard op weg de belangrijkste informatiebron over auto's te worden. Van de consumenten met internettoegang ziet 51 procent het web als primaire bron voor prijzen, eigenschappen en accessoires. Dat stelt Cap Gemini Ernst & Young in het onderzoek "Cars Online 2001".

Voor het onderzoek , uitgevoerd door de Gartner Group, zijn wereldwijd 8000 consumenten ondervraagd, evenals 800 merkgebonden autodealers. Daarbij bleek dat het percentage consumenten dat het internet gebruikt als informatiebron voorafgaand aan het koopproces, steeg van 27 procent in 2000 naar 38 procent in 2001. Volgens Cap Gemini scoort internet hiermee hoger dan print (29 procent) en tv-comercials (19 procent).

Toch blijft het aantal consumenten dat online een auto koopt volgens de onderzoekers "zeer klein". In de VS wordt drie procent van de auto's online gekocht, in Duitsland 1,6 procent. Het internet wordt vooral gebruikt om een recente aankoop nog eens onder de loep te nemen. Een minderheid zocht informatie voorafgaand aan een aankoop. Van de ondervraagden gaf 64 procent aan dit te doen in de hoop zo geld uit te sparen. De Benelux blinkt uit door een hoog percentage online aankopen. Dat ligt met vier procent van de totale branche-omzet hoger dan alle andere onderzochte landen, inclusief Japan. Klanten in de Benelux blijken verder geduldige consumenten: 42 procent is bereid langer dan een maand op de levering van de auto te wachten, meer dan elders.

De testrit is nog altijd een cruciaal onderdeel van de aankoop. De internetsite van een dealer is dan ook het meest effectief als de fysieke winkel dicht in de buurt zit, zo bleek uit het onderzoek. Cap Gemini stelt dat voor internet een toekomstige rol is weggelegd in het fysieke distributieproces. Het web zal nooit een alternatief verkoopkanaal voor auto's worden., aldus de onderzoekers.

Aan de kant van de dealers wordt internet een minder positieve rol toegekend. Bijna tweederde van de dealers ervaart internet vooral als een bedreiging, zo zou uit het onderzoek blijken.

Deel dit bericht

10 Reacties

Terrance Rey

Auto's koop je niet via het internet. Behalve als je een model reeds bij een dealer hebt uitgezocht; een proefrit hebt gemaakt en je wil thuis op je gemak via internet kijken naar zaken als kleur, accessoires, verzekeringen, financiering en dan je bestelling bij de fabrikant of importeur doorgeven. De betaling in orde maken uiteraard en de auto wordt later bij de dealer afgeleverd in de gewenste samenstelling qua kleur, uitrusting en accessoires. Nalezen wat anderen schrijven over hun ervaringen met dat type auto kan ook via het internet. Maar echt kopen via internet doe je niet. Hooguit in een database nagaan of een bepaald type met een bepaald bouwjaar voor een bepaalde prijs beschikbaar is (bij een bepaalde dealer(garage) die hopelijk een beetje in de buurt zit. Na ontvangst van een bevesting dat de auto in voorraad is en de dealer(garage) de auto wil leveren tegen de opgegeven verkoop- en leveringsvoorwaarden ga je daarnaartoe en lekker ouderwets weer proefrijden en motor, onderdelen, APK keuring, enz. checken om uiteindelijk de auto te kopen als het echt bevalt. Uiteraard kan de kentekenpapieren overdracht ter plekke via internet geregeld worden. Er is nu toch een proef gaande om dat niet meer via het postkantoor te hoeven regelen maar bij de dealer(garage) zelf? Als ik de auto via mijn mobieltelefoon ook kan betalen, is het helemaal perfect. Immers betaald parkeren kan ik ook tegenwoordig via mijn mobieltje afrekenen. Op deze manier zal internet ons helpen een auto te kopen. Of heb ik het toch bij het verkeerde eind? Ik ga even op internet kijken naar de nieuwe Peugeot 307. Misschien als ik hem online bestel wordt deze wel voor mijn deur bezorgd. Hopelijk binnen een paar dagen en niet over 30 dagen. Dealers die internet ervaren als een bedreiging zijn alleen maar gefocust op de auto's die in hun showroom staan; hebben geen oog voor wat de klanten echt willen en weten niet wat de informatiebevredigingsbehoeftes van deze klanten zijn. Ik heb inmiddels een gratis proefrit aangevraagd. Ik hoop nu dat ze me bellen voor een afspraak.

tom

Ik denk dat Terrance toch een verschil tussen een prive of zakelijk aangekochte auto moet maken.als ik een nieuwe auto mag uitzoeken, en dit via internet kan regelen, hoef ik niet 3 zaterdagen op te offeren om bij een dealer te staan wachten op een te drukke autoverkoper tussen allerlei besluiteloze mensen en een drukke verkoper die alleen de Q4 bonus in zijn achterhoofd heeft, en na 4 uur meedeelt dat de levertijd 4 maanden is. ik heb mijn oto gekocht zonder proefrit en met mij zullen er ook meer zijn, en die zijn de doelgroep en dus niet de proefrit twijfelaars met een verhoogde hypotheek voor de nieuwe astra. maar ach.

Hans

In Amerika koop je op zaterdagochtend een auto, en je rijd er direct mee naar huis. Er kan hier, zeker nu, ook flink worden onderhandeld op de prijs. De websites die auto's verkopen, verkopen de auto's voor praktisch de inkoopprijs (ook wel Invoice prijs genoemd). In dit scenario kan ik mij wel indenken dat het handig is. Zelf heb ik de auto websites een aantal keren gebruikt om een auto bij de dealer te kopen, waarbij ik de uitdraai met de (lage) prijzen toonde.Verder denk ik dat men in Amerika over het algemeen sneller en makkelijker een nieuwe auto koopt dan in NL. In Nederland moet je toch over het algemeen lang op je auto wachten en is de onderhandelings marge op de prijs een stuk kleiner. Ik zie toch een stuk minder voordeel in auto's verkopen via Internet in NL, tenzij de prijs radicaal anders word.

Terrance Rey

Tom, je hebt gelijk. Mijn insteek betrof prive aangekochte auto's. Er is een wezenlijk onderscheid tussen een auto prive of zakelijk kopen via het internet. Cijfers heb ik niet voorhanden maar ik heb het idee dat de gros van de autohandel via het internet in de zakelijke sfeer gebeurd. Bedrijfsmatig zou je inderdaad veel eerder een auto via internet kopen dan in de prive-sfeer. Immers aan de tweede en derde (lease)auto van dezelde merk en type hoeft men echt niet te zitten snuffelen. Maar voor eindgebruikers die prive een (tweedehands) auto aanschaffen wordt dat in persoon 'live' ter plekke afgehandeld. Ideaalbeeld is dat juist door het internet je niet meer zoveel tijd kwijt hoeft in het uitzoeken van een auto en een afspraak maken voor een proefrit (die toch leuk blijft :-).

Roy van Veen

Vreemd dat men direct reageert dat een auto zeker niet via internet verkocht wordt. Heel apart, want ik denk dat er juist al veel auto's via het internet verkocht worden en dat dit alleen maar gaat toenemen. Denk eens aan de handel. Enig idee hoe dit nu gaat? Even de praktijk: handelaar koopt zaterdag-telegraaf, gaat bellen en koopt vaak blind hele partijen auto's. Of: handelaar krijgt fax binnen, waagt er een belletje aan en koopt de auto of een partij. Wat is het verschil met het kopen van die handel via het internet? Dan zakelijk een auto kopen/leasen. Hoeveel mensen bellen niet met een lease-maatschappij en roepen model x, uitvoering y, turbo diesel, 36 maand, 45.000 kms/j en basta… Het ding wordt een keer geleverd en klaar ben je. Eigenlijk ook geen verschil met internet. Even naar mezelf kijkend, heb ik van mijn laatste vier auto's er drie totaal blind gekocht, zonder proefrit. Zat een peugeot bij, een audi en een volvo. Deze laatste heb ik eigenlijk volledig via het internet besteld. Eerst uitvoering uitzoeken, dan een dealer mailen, beetje onderhandelen en zo'n ding kopen en betalen. Klaar ben je… en wat is het probleem? Het is juist een auto die als standaardproduct via het internet gekocht of verkocht kan worden. De Volvo uit Utrecht is echt niet anders dan de Volvo uit Zwolle. En als Zwolle de kleur niet heeft dan gaan die dealers onderling wel bellen of ze hem "toevallig" hebben staan. Zoniet dan gaat men een bestelling bij een fabriek doen. Als je een beetje kilometers maakt, dan weet je zo ongeveer welk type auto je ligt en welke merken interessant zijn. De rest is een kwestie van smaak voor een bepaald model op een bepaald moment, de prijs (in verhouding tot het budget) en misschien de gratis status die je bij het gekozen model krijgt… Het is anders voor mensen die een proefrit voor willen maken voor de proefrit of voor die types voor wie het kopen van zo'n ding een evenement is. Ja, ik heb die types ook in mijn familie. Drie maanden lang hoor je ze over proefritten en dan hebben ze die Agila (of whatever) nog niet gekocht of ze hebben het alweer over nieuwe proefritten.Dat soort mensen wil naar een dealer…. Die gaan nooit een auto online kopen. Die hebben er een emotionele band mee, zoals ik dat waarschijnlijk heb met schoenen. Voor mij is een auto een vervoersmiddel waar 70.000 kms per jaar gereden wordt. Niet meer en niet minder. Dus om te zeggen dat auto's en internet niets wordt, dat lijkt mij geen goede conclusie. Toegegeven dat het in de handel of zakelijk eerder wordt toegepast dan privé, maar ik ben echt niet die enige figuur die zo'n wagen online koopt hoor.

Terrance Rey

Met het verschijnen van het artikel "Online handel gebruikte auto's populair bij dealers" door Robert Mulder, donderdag 25 oktober 2001 ({artikel; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/EBusiness/13147.html}) hebben we nu de cijfers voorhanden om de discussie voort te zetten: prive koop je geen auto via het internet.

Donders

Zou je zelf een tweedehands auto op internet kopen? Voorbeeld: koper zoekt een redelijke tweedehands van max twintigduizend gulden. Europese vergelijking via de prima occassion-sites Mobile.de en Autoscout24.de levert een hartstikke scherpe aanbieding op van een handelaar in Berlijn. Probleem is echter, hoe toets je de kwaliteit en regel je de paperassen? Voor de afhandeling van papieren en de feitelijke invoer is de gespecialiseerde importservice van VWvwe.nl zeer nuttig, maar de aankoop vergt toch nog steeds een tripje naar het buitenland. Daar verdient de handel nu zijn brood aan (die leggen nu gerust dertig procent bovenop de Duitse inkoopprijs) tot ook in deze lancune voorzien wordt.

Terrance Rey

Daarom werken veel van dit soort zaken veel beter in Amerika. Als je als autohandelaar in California online die tweedehands auto in Miami gevonden hebt, dan nog loont het om die auto met een vrachtwagen over te laten rijden. Als particulier stap je eerder naar een autohandelaar en laat je het aan hem over om dit soort zaken voor je regelen op deze manier. Zeker als hij ook de kooprisico (zijn marge) op zich neemt. Maar hier in Europa met alle importrestricties zoals BTW, BPM en wat dies meer zij, is het voor de particulier helemaal niet de moeite waard.

mark molenaar

Dit is een discussie die enorm lang door kan gaan. Iedereen is wel in staat 10 goede redenen op te noemen waarom je wel of niet een auto via internet moet kopen. Een absoluut antwoord is er niet. Mensen verschillen namelijk enorm ;-). Feit zal zijn dat steeds meer mensen via internet een auto zullen kopen ondanks de nadelen. Belanghebbende fabrikanten (websites) zullen steeds meer hun best doen om de drempels te verlagen. Bovendien kan je inderdaad ook eerst een proefrit maken en daarna door het kostenvoordeel of de uitgebreide keuze de bestelling via internet doen.

Edwin Noordermeer

Als bouwer van de marktplaats fleetselect.nl, de b2b marktplaats voor ex lease auto's, ben ik er stellig van overtuigd dat de verkoop van auto's via internet mogelijk is. De duizenden verkochte auto's via de marktplaats zijn een bewijs van deze stelling. Maar dan alleen b2b en onder strikte condities. De nederlandse consument zal het internet voorlopig gebruiken voor het orienteren en informeren. Naast de emotionele kant heeft de koper namelijk een practisch probleem: inruil! (in tegenstelling tot de USA waar dit niet van toepassing is) In de b2b is er wel auto handel zonder inruil en koop emoties mogelijk. Maar een aantal zaken moeten dan goed geregeld zijn. Het belangrijkste is de kwaliteits waarborging van de auto. De marktplaats lost dat op door onafhankelijke partijen zoals Hofka en Gefco een "apk" keuringsrapport per auto op te laten stellen. Hofka beoordeeld de techniek, Gefco de krassen en deuken (met foto's).Naast de logistieke afhandeling geeft de marktplaats ook garantie op de auto. De kwaliteitsrapporten worden samen met alle details gegevens over de auto airco/kmstand/interieur etc.ect ) op internet gepubliceerd en te koop aangeboden. Aan al deze (en nog veel meer!) voorwaarden moet worden voldaan om aan handelaren jonge ex-lease auto's te verkopen. Het puur via internet verkopen van tweede hands auto's aan consumenten is daarmee een moeilijke opgave. Voorlopig is internet voor de consument het middel aan het worden voor de orientatie en informatie fase. Maar hij blijft op dit moment tegen de banden aan trappen voordat hij koopt. Kijk maar naar het beste bewijs voor deze stelling naar je beste autovriend, autobytel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond