Deel dit artikel
-

CBP moet opslag locatiegegevens Apple controleren

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zal zich moeten buigen over de nieuwe privacyovereenkomst van Apple. De instelling moet onderzoeken hoe de verzameling en verspreiding van gebruikerslocaties in zijn werk gaat en of dit in strijd is met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dat laat demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven weten aan de Tweede Kamer.

In het nieuwe besturingssysteem iOS is het advertentiesysteem iAd geïntegreerd. Nu Apple heeft aangegeven locatiegegevens te verzamelen, kan dit gekoppeld worden aan het advertentiesysteem. Hierdoor krijgt de gebruiker advertenties die beter aansluiten bij zijn interesse of omgeving.

Het schrijven van de minister is een antwoord op eerder gestelde Kamervragen van Ton Elias (VVD) en Jeanine Hennis Plasschaert (VVD). Zij wilden van de minister weten in hoerverre de verzamelde anonieme informatie alsnog niet te herleiden is naar individuele gebruikers. (PDF)

Gebruikers zouden verder kunnen kiezen voor een opt out, door niet akkoord te gaan met de nieuwe privacyovereenkomst. Bijkomend nadeel is wel dat er dan geen iTunes-account aangemaakt kan worden. Een andere manier om onder de verzameling van gegevens uit te komen is het uitzetten van locatiegebaseerde diensten. Per applicatie of dienst zou de gebruiker vervolgens middels een pop-up aan kunnen geven of er locatie over de locatie verzonden kan worden. De gebruiker kan zich bovendien afmelden voor iAd.

De minister laat weten dat ze niet in kan schatten of de opt out genoeg is om de consument te beschermen. Bovendien moet gekeken worden of de verzameling van deze gegevens van Apple in strijd met de wet is.

Apple liet na kritiek vanuit verschillende hoeken weten de gegevens niet direct te verspreiden onder partners, hoewel in de overeenkomst wel staat dat het bedrijf dit mag doen. In de privacyovereenkomst staat ook dat Apple de gps-informatie zou kunnen gebruiken voor een analyse van verkeerspatronen. Dit wijst mogelijk op een nieuwe navigatiedienst.

Bron foto: rostad (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

10communications - jutien vd steen

Dit bericht maakt duidelijk dat technologische ontwikkelingen op het gebied van digital data flows in een paar jaar tijd een enorme voorsprong hebben genomen op Nederlandse overheidsbestuurders. "Old school" politici denken nog in de grenzen van v??r het internet: met Nederlandse regels kunnen we in Nederland de privacy van Nederlandse burgers beschermen. Deze manier van denken & doen is radicaal verouderd. De grootste spelers op het gebied van web 2.0 toepassingen en mobiele-telefoondiensten zitten in de V.S.. Het afsluiten van grensoverschrijdende contracten met deze bedrijven is binnen een paar seconden via sms of app geregeld. De servers waar de gegevens worden opgeslagen, staan grotendeels in de V.S. of in andere buitenlanden. Hoe zou het CBP hier kunnen handhaven ? Apple een bestuurlijke boete of dwangsom opleggen ? Het is meer dan terecht dat Nederlandse politici aandacht vragen voor privacy-bescherming als het om Apple, Google, Facebook, Microsoft & Co gaat. Uit de aard der zaak speelt bij commerciele digitale dataverzamelaars privacy-bescherming geen rol. Inschakeling van het CBP is mondiaal beschouwd echter gepruttel in de marge. Een en ander is van belang voor de Nederlandse e-commerce wereld omdat vermeden moet worden dat consumenten zich in grote getale van de nieuwe technieken afwenden, of daar door hun werkgevers toe gedwongen worden. De eerste haarscheurtjes zijn zichtbaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond