Deel dit artikel
-

Cd-single en ringtone gezamenlijk gepromoot

Een platenmaatschappij en producent van ringtones werken gezamenlijk aan de promotie van een nieuw liedje dat volgende week in Nederland op cd-single wordt uitgebracht. Mobiele content provider Mobillion en platenmaatschappij United Recordings hopen zo een model voor de toekomst te laten zien.

De markt voor ringtones is de afgelopen jaren onstuimig gegroeid. In augustus becijferde de Mobile Data Association ( MDA ), dat de Britse markt voor ringtones dit jaar met 60 procent zal groeien tot een omzet van ruim 100 miljoen euro. De omzet aan cd-singles is nu nog het dubbele, maar volgens de MDA zal het niet lang meer duren of er wordt meer omzet behaald met ringtones dan met cd-singles. De muziekindustrie en producenten van ringtones zijn om die reden met elkaar in de slag over de afdracht van auteursrechten.

Platenmaatschappij United Recordings anticipeert al op die 'gemengde' inkomstenbron van de toekomst. In samenwerking met mobiele content provider Mobillion brengt United Recordings volgende week het liedje 'Fly on the wings of love' op de markt van XTM, na een eerdere lancering in Spanje en Engeland. In het laatste land werd het nummer een top tien hit.

Vanaf de lancering van het liedje starten beide bedrijven een marketingcampagne om de single en de daarvan afgeleide ringtones, maar ook wallpapers en screensavers aan de man te brengen. Reclame zal er gemaakt worden via televisiespots (bij TMF), print, internet en teletext. Ook is er een virale marketingcampagne opgezet waarbij beelden uit de videoclip doorgemaild kunnen worden.

"Als ringtone provider willen we met dit project opnieuw een statement maken naar de muziekindustrie", zegt Theo Kampschreur van Mobillion. "We hebben altijd geloofd in de wisselwerking tussen ringtone promotie en platenverkoop. Om onze inbreng als mobiele content provider te bewijzen, ondersteunen we binnen dit project daarom direct vanaf het begin de marketing-activiteiten van de platenmaatschappij. Enig doel is natuurlijk om van de XTM-single en de daarvan afgeleide mobiele diensten in een gecombineerde actie een groot succes te maken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond