Deel dit artikel
-

Ceo Barton: geen commissie bij Expedia.com

Online reisbureau Expedia.com is voorlopig niet van plan om een soortgelijke commissie te vragen als concurrent Orbitz. Dit laat ceo Rich Barton weten. Concurrentie van het zojuist gestartte Opodo.com, ondermeer van KLM, vreest Barton niet. "Ik zie het als een nieuwe smaak binnen ons segment."

Expedia is opgezet door Microsoft en enkele maanden geleden verkocht aan USA Networks . Het online reisbureau was begin dit jaar de eerste partij binnen zijn branche die winstgevend werd , inmiddels hebben ook Ebookers en Lastminute.com winstgevendheid in het vizier gekregen.

In september opende Expedia ook een site in Nederland, tegelijk met een site in Italië. In Nederland is het echter niet mogelijk om een vliegticket online te boeken. Dat blijft voorlopig zo, aldus ceo Barton. "Ergens volgend jaar wordt deze mogelijkheid ook toegevoegd, maar een datum daarvoor kunnen we nog niet noemen." Begin september had Expedia al een joint-venture gesloten met het Franse spoorwegbedrijf SNCF. Gisteren leidde deze samenwerking tot de lancering van Expedia.fr , de vijfde site op het Europese continent, naast Nederland, Italië, Duitsland en Engeland.

Barton zegt dat zijn bedrijf de Europese activiteiten "erg serieus" neemt. Het bedrijf verwacht een belangrijk deel van zijn toekomstige groei op het Europese contintent te behalen. Daarbij concentreert het zich op de genoemde vijf markten. "Deze zijn goed voor tachtig procent van de omzet binnen de online reiswereld in Europa", aldus Barton. Die omzet bedraagt volgens hem nu "rond de honderd miljoen dollar" per jaar.

Traditioneel had Expedia alleen concurrentie te duchten van Travelocity.com en partijen als Ebookers.com en Lastminute.com. Inmiddels zijn daar twee sites bijgekomen, beiden opgezet door een samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen. In de Verenigde Staten gaat het om Orbitz dat gesteund wordt door de grote Amerikaanse maatschappijen, in Europa lanceerde onlangs Opodo.com zijn eerste site, in Duitsland. Bij Opodo.com is ook KLM betrokken, de site verwacht volgend jaar ook in ondermeer Frankrijk, Engeland en Nederland actief te worden.

Wordt de concurrentie heviger? Barton bagatelliseert: "Opodo is een nieuwe smaak binnen het segment, dat is goed voor de consument." Later voegt hij eraan toe "dat het uiteraard wel een belangrijke concurrent aan het worden is", maar erg zorgen lijkt Barton zich niet te maken over de nieuwe 'portals' van vliegmaatschappijen. Orbitz kondigde aan dat het een vergoeding van 5 dollar per verkocht ticket gaat vragen. Gaat Expedia dit ook doen? Barton: "We hebben geen plannen in die richting."

Expedia ondervond, evenals de rest van de toeristenbranche en luchtvaartindustrie, de nadelige gevolgen van de aanslagen op 11 september in de Verenigde Staten. Eerder liet het bedrijf al weten dat de verkopen inmiddels weer terug zijn op 80 tot 85 procent van het niveau vlak voor de aanslagen. Barton: "We zien dat de verkopen weer aantrekken en verwachten ondanks de gevolgen van de aanslagen winstgevend te blijven in het huidige kwartaal." Momenteel wordt "ongeveer 5 procent" van de boekingen online gedaan in de Verenigde Staten, in Europa is dit volgens Barton "minder dan 1 procent". Hij verwacht de komende periode een verschuiving van offline naar online aankopen.

Barton ziet het aantal bezoekers aan Expedia.com toenemen. "We merken dat mensen nu veel vragen hebben over vliegen, waarvoor ze online naar antwoorden zoeken. Ze komen daarvoor ondermeer naar onze site." Barton wijst daarbij naar de achtergrond van zijn klanten, de kopers zijn met name mensen die al langer online zijn. "De tijd is in ons voordeel", concludeert Barton.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond