Deel dit artikel
-

CEO Media Distillery: ‘Ik wil in de modder staan’

Vers uit de collegebanken begon Roland Sars startup BackupAgent, gespecialiseerd in cloud back-up en -opslag. Dat nog geen tien jaar later succesvol werd verkocht aan het Amerikaanse softwarebedrijf Acronis. Sinds kort leidt hij Media Distillery, een startup gericht op het real time analyseren van audio- en videocontent.

Moest je weg bij Acronis?
“Nee hoor, bij de verkoop van BackupAgent in 2014 had ik afgesproken om nog minimaal anderhalf jaar aan te blijven. In die periode werd me duidelijk dat ik niet in de wieg ben gelegd voor een werkend leven binnen corporates. Ik ambieer geen plekje in een rijdende trein en wilde dan ook graag terug naar een ondernemende omgeving. Dat maakte mijn tijd bij BackupAgent juist zo leuk, van niets iets maken.”

Waarom juist deze startup?
“Dat heeft te maken met mijn persoonlijke ambitie om nog een keer iets nieuws groot te maken. Daarnaast spreekt de technologie, maar ook de mensen bij Media Distillery, me erg aan. Dat moet wel, want we werken hard, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Die vibe miste ik bij Acronis wel. Dat ik de twee oprichters tegen het lijf liep op een gelegenheid van YES!Delft, waar ik ooit met BackupAgent begon, zie ik dan ook als een lot uit de loterij.”

Wat voor klanten hebben jullie?
“Dan moet je denken aan bedrijven waarvoor het doorzoeken van audio- en videobestanden van toegevoegde waarde is. Zoals KRO-NCRV, maar ook pr- en monitoringbedrijven. Door onze technologie, die bepaalde audio- en videocontent opneemt en archiveert, kun je namelijk real time zoeken op quotes of woorden. Net als bij Google. Met het vorderen van de tijd is onze dienst een uitkomst voor bijvoorbeeld een redactie die op zoek is naar een uitspraak van bijvoorbeeld een minister of een ander persoon. Anderzijds zie ik mogelijkheden voor universiteiten die op deze manier hun gefilmde hoorcolleges voor studenten doorzoekbaar maken.”

Wat ga je als CEO toevoegen?
“Geert en Joost zijn beiden erg kundig, maar hebben niet de commerciële slagkracht die nodig is om een dergelijk concept groot te maken. Dat belemmerde hen in de gesprekken met potentiële investeerders, die daardoor een afwachtende houding aannamen. Toen ik hen voor het eerst sprak, hadden ze net de opstartperiode achter de rug en dus ook de boeiendste jaren nog voor zich. Aan mij de taak om ons zo goed mogelijk te vermarkten. Wat mij betreft een match made in heaven.”

Wat zijn je eerste wapenfeiten?
“We hebben inmiddels twee man aangenomen en na de zomer komen er nog twee. Tegen het einde van het jaar zijn we dan met acht à negen man, veel techniek, en gereed voor groei. Tevens zijn ondertussen Peak Capital en Vortex Capital ingestapt als investeerders. Zelf heb ik ook geld ingelegd. Als CEO wil ik verder niet alleen de grote lijnen uitzetten, daarvoor ben ik nog veel te jong. Ik wil met m’n voeten in de modder staan. Ik ben vooral een aanjager van veel dingen merk ik. Dat komt mede door mijn gezonde mate van ongeduld. Ik wil ideeën binnen het bedrijf dan ook zo snel mogelijk tot wasdom brengen. Er is namelijk geen reden voor aarzeling. Tevens wil ik meerdere omzetpilaren ontwikkelen, zodat het bedrijf op meerdere fronten bestaansrecht heeft en toekomstbestendig is.”

Wat doe je nu anders dan destijds bij BackupAgent?
“Dat bedrijf ben ik destijds als student gestart. Ik dacht toen nog dat we vrij snel zouden kunnen groeien door senior mensen aan te nemen. Dat bleek een complete misvatting. Premature scaling is een van de dingen waar ik nu dan ook erg voor waak. Binnen een jong bedrijf realiseer je groei door ondernemende mensen binnen te halen, en niet anders.”

* Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond