CES 2011: Kinect ook voor muziek en film

Gebruikers van Xbox 360 en Kinect kunnen binnenkort, met handgebaren en hun stem, films en muziek selecteren via onlinediensten Netflix en Hulu Plus. Dat maakte Microsoft Steve Ballmer enkele uren geleden bekend op CES 2011.
Traditiegetrouw mocht Microsoft de Consumer Electronics Show in Las Vegas aftrappen, de belangrijkste elektronicabeurs naast de IFA in Berlijn. Maar de keynote van topman Ballmer werd een beetje een anticlimax na de vele geruchten over Microsoft TV, dat zou moeten concurreren met Apple TV. Het bleek echter te gaan om een uitbreiding van Kinect, het apparaat dat handgebaren herkent en aan de XBox 360 kan worden gekoppeld. Daarvan zijn in twee maanden 8 miljoen exemplaren verkocht.
Ballmer noemde 2010 een succesvol jaar met de lancering van Windows Phone 7, Office 2010 en Kinect. Ook zag het bedrijf flinke groei voor de zoekmachine Bing. Een deel van de omzet moet nu echter ook komen van online diensten.
Via XBox Live – dat zo’n 30 miljoen leden telt – werd al muziek en films aangeboden, maar nu kan dat ook samen met Kinect. Zo is de Zune Marketplace – reeds in twintig landen verkrijgbaar – via Kinect beschikbaar via een software-update die komend voorjaar wordt vrijgegeven, evenals het aanbod van sportzender ESPN. Een andere nieuwe toepassing – in ieder geval gratis voor Xbox Live Gold leden – zijn avatars die de mondbeweging van de gebruiker kunnen imiteren.
Volgens Ballmer heeft de Kinect ook een gunstige invloed op de verkopen van XBox. In totaal zijn er 50 miljoen exemplaren verkocht. Microsoft had rekening gehouden met 5 miljoen verkochte Kinects in 2010. Ballmer gelooft dan ook dat de XBox de ‘hub’ van de huiskamer wordt. ‘De plek voor de favoriete tv shows, muzieklijsten en sociale netwerken.’
Voor andere fabrikanten blijft de tv de aangewezen plek voor interactieve diensten. Zo lanceerde Philips een groot aantal platte tv schermen waarop standaard het online netwerk NetTV is geïnstalleerd. Naast grofweg 15.000 films zijn, in elk geval in de VS, diensten als Facebook, Twitter, NetFlix, Blockbuster en Filmfresh binnen handbereik.
Ook Toshiba Consumer Products gaat een aantal nieuwe tv-modellen introduceren die rechtstreeks toegang bieden tot een online platform. ‘Wij denken dat de acceptatie van online diensten op tv’s direct verband houden met hun gebruiksgemak,’ stelt Dirk de Man, Product Category Manager Toshiba Consumer Products. ‘We geloven niet dat het voldoende is om alleen maar een online platform voor webdiensten aan te bieden. Met Toshiba Places hebben we de manier waarop diensten worden geconsumeerd aangepast aan de ‘achterover leunen-beleving’ waaraan consumenten gewend zijn als ze tv kijken.’
De interface van Toshiba Places biedt dezelfde look-and-feel op verschillende apparatuur – tv, notebook, netbook of tablet. Gebruikers kunnen content delen – tussen verschillende apparaten of met vrienden en familie. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een bepaalde scene in een video markeren. Zij kunnen dan later verder kijken vanaf dat punt – op dezelfde tv of op elk ander apparaat dat video’s kan weergeven en verbonden is met Toshiba Places – maar ook doorsturen naar diensten zoals Flickr en Dailymotion.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Mike
Leuk artikel zelf denk ik dat de Kinect een goede toekomst tegemoet ziet, nu al zie je hele leuke hacks op internet verschijnen, op http://www.kinecthacks.nl staan er een hoop, ik denk dat als Microsoft de officiële drivers vrijgeeft dat er nog veel meer zal uitkomen.