Deel dit artikel
-

CheetahMail start in Nederland

Het Amerikaaanse e-mail marketingbedrijf CheetahMail, onderdeel van Experian, heeft een Nederlands kantoor geopend. Eerste klant is KLM. Dirk van der Steenhoven is benoemd tot business development manager van CheetahMail Nederland. Van der Steenhoven was managing director van de DDMA.

CheetahMail is een management tool voor e-mailcampagnes, en biedt mogelijkheden voor targeting, segmentatie en real time rapportage. Daarnaast is er een transactievolgsysteem en een module voor website analyse waarmee e-mail campagnes kunnen worden toegesneden op het surfgedrag van websitebezoekers. Forrester vergelijkt Cheetahmail onder andere met DoubleClick Email Solutions, Yesmail en Responsys. Ook het Nederlandse Veritate en het Belgische Optizen zouden (op onderdelen) vergelijkbaar zijn.

De Nederlandse introductie van CheetahMail werd opgeluisterd met een verhaal van Manuel van Lijf, manager campaign management & promotions bij de KLM. De luchtvaartmaatschappij onderscheidt verschillende stappen in de ‘cycle of contact’ met de klant. Bij een aantal van die stappen speelt e-mail een belangrijke rol.

De eerste stap is pure marketingcommunicatie. In dit acquisitieproces wordt e-mail het meest gebruikt. Per jaar stuurt KLM 70 miljoen e-mails met campagne-uitingen en nieuwsbrieven. De volgende stappen waarin e-mail een rol speelt zijn e-ticketing, het managen van de boeking en het elektronisch inchecken waarvoor per jaar in totaal 5 miljoen e-mails worden verstuurd. Overigens wil KLM in 2007 alleen nog maar e-tickets uitgeven en geen papieren tickets meer versturen. Na de vlucht begint het loyalty-proces waarvoor ook nog eens 20 miljoen mails worden verstuurd.

Helaas wilde Van Lijf over het succes van deze mailcampagnes niet veel meer kwijt dan dat de bounce rate onder het gemiddelde van de travel industry ligt, en de open en click through rate allebei boven het industriegemiddelde. Uit zijn woorden was op te maken dat het succes erg afhangt van het type campagne. Zo leidt een directe aanbieding tot hogere open en click through ratio’s.

Doelstellingen van KLM voor het komende jaar zijn het vergroten van de database (nu vier miljoen opt-in adressen) om het verloop op te vangen. Daarnaast wil de luchtvaartmaatschappij meer gaan doen aan ‘lifecycle marketing’, waarbij de klant gevolgd wordt op basis van zijn gedrag.

Over het succes van e-mailmarketing zijn de laatste tijd wisselende berichten verschenen, onder andere op Marketingfacts en Frankwatching. Daaruit komt het beeld naar voren dat naarmate er meer mails gestuurd worden, nog afgezien van spam, het succes erg zal afhangen van factoren als propositie, creatie, verzendtijdstip etc.

CheetahMail is onderdeel van het wereldwijd opererende Experian, dat producten & diensten levert aan bedrijven voor het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie.  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond