Deel dit artikel
-

Click2care: gratis geven voor goede doelen

Sinds een paar dagen heeft Nederland er weer een goede doelen-organisatie bij. De stichting Click2care.org wil met haar activiteiten zo veel mogelijk bestaande goede doelen financieel ondersteunen, op een manier die volgens de initiatiefnemers anders is dan men tot nu toe gewend is. De organisatie probeert namelijk vooral geld op te halen door zogenoemde indirecte donaties te koppelen aan allerlei alledaagse internetactiviteiten, waarbij de consument het initiatief neemt, maar het bedrijfsleven voor het geld zorgt.

Paul van Doorn is directeur van Click2care . Hij zegt dat het idee was ontstaan naar aanleiding van het initiatief van TheHungersite , waar een enkele muisklik leidt tot een donatie door een van de aangesloten sponsors. Hoewel hij zegt dat dit "natuurlijk een goed initiatief" was, noemt hij de aanpak "vrij primitief, de mogelijkheden van internet in aanmerking genomen". Van Doorn: "Thehungersite maakt feitelijk gebruik van de banner-advertentievorm, waarbij klikken op een banner direct vertaald wordt in inkomsten voor de plaatser van de banner. Maar er zijn veel meer businessmodellen mogelijk."

Op Click2care kan daarom net als bij TheHungersite op een button op de homepage geklikt worden, wat door middel van sponsors twee eurocent voor de goede doelen oplevert. Maar Click2care haalt ook geld op door middel van een startpagina met gesponsorde links, door overeenkomsten met online winkels die een deel van de omzet aan de goede doelen doneren, door via de site een reis te boeken, door gebruik te maken van bepaalde mobiele diensten, door een SMS-donatie te doen die is gekoppeld aan een online veiling, of door gebruik te maken van een betaalde nieuwsdienst (die nu nog in ontwikkeling is).

Al deze varianten zijn gebaseerd op een systeem van indirecte donaties, waarbij het de consument feitelijk niks kost om toch te doneren. Van Doorn: "Rechtstreeks geld geven wordt vooral gedaan door mensen die wat ouder zijn. Maar wij richten ons met name op een jongere doelgroep, van ruwweg tussen de 15 en 45 jaar oud. Die groep maakt makkelijk en veelvuldig gebruik van internet. Aan dat gebruik van allerlei alledaagse diensten koppelen wij donaties door middel van overeenkomsten met het bedrijfsleven. Zo kan iemand bijvoorbeeld een cd kopen voor dezelfde prijs die z'n cd overal elders ook kost. Maar de partijen die bij ons aangesloten zijn verplichten zich om een deel van de omzet die daaruit voortkomt te schenken aan de goede doelen."

Van Doorn zegt dat minimaal 75 procent van het opgehaalde geld naar de goede doelen gaat, maximaal 25 procent wordt gebruikt om de organisatie zelf in stand te houden en uit te breiden. "Daarmee voldoen we aan de eis van het Centraal Bureau Fondsenwerving", aldus Van Doorn, die eraan toevoegt dat het percentage dat feitelijk naar goede doelen gaat hoger wordt naarmate er meer geld binnenkomt. "Het is namelijk niet de bedoeling om winst te maken voor onszelf, uitsluitend voor de goede doelen."

Wat is de doelstelling voor het komende jaar? Van Doorn: "Als we erin slagen om in het eerste jaar 200.000 euro op te halen dan ben ik erg tevreden. Op langere termijn streven we er naar om twee á drie procent van al het geld dat op internet omgaat te kunnen reserveren voor goede doelen, vergelijkbaar met de manier waarop veel landen een bepaald percentage van het nationaal product reserveren voor ontwikkelingshulp."

Deel dit bericht

2 Reacties

Sebastiaan

Quote vanaf de site: Om een hoge kwaliteit van de database met alle shops te waarborgen en up-to-date te houden, wordt de inhoud hiervan bewaakt door de redactie van Click2Care. => lijkt mij toch wel een klus om 1500 shops te monitoren, of bedoelen ze het up-to-date houden van de referral links? Quote vanaf de site: Click2Care heeft in de eigen bedrijfsvoering daarom dan ook People, Planet, Profit, en Pleasure centraal staan. => lijkt mij toch wel interessant om als charitatieve instelling winst in het vaandel te hebben staan. Quote vanaf Emerce: …"Daarmee voldoen we aan de eis van het Centraal Bureau Fondsenwerving", aldus Van Doorn… => voldoen is wat anders dan garanderen? Dit is vooral een slimme zet om lekker veel bezoekers over de referral links te laten gaan! Ik denk dat de ondernemers achter Click2Care heel wat goede doelen in het vooruitzicht hebben… sportauto, vakantie en als het heel goed gaat een mooie nieuwe villa? Dat kan best, want de begroting is om in het eerste jaar 25% van 200.000 euro binnen te halen. Toch een lekker salaris voor het bijhouden van een webpagina!

K.Katje

Jammer dat ik dit artikel nu pas eens aandachtig doorlees. Bij het bekijken van de site viel me op dat de Algemene Voorwaarden niet in te zien zijn. Uiteraard vielen ook meteen alle referral/affiliate links op. Ik ben ook wel benieuwd hoe Click2Care de volgende eisen van het CBF probeert te verantwoorden: "Van de geworven fondsen mag niet meer dan 25% kosten worden gemaakt. Tenminste 75% moet dus aan de organisatiedoelstelling besteed kunnen worden. Fondsenwervende activiteiten moeten gericht zijn op het vrijwillig doen van bijdragen." Als ik een klik om een donatie te doen doe IK dat vrijwillig maar is het officieel niet de onwetende adverteerder die 'doneert'? En dan nog het percentage: de bewuste donatie die ik deed leverde volgens de site * 0,03 op voor de goede doelen terwijl de vergoeding * 0,05 is. Dit is dus slechts 60%. In 1e instantie wilde ik er geen ruchtbaarheid aan geven omdat een deel van de inkomsten uiteindelijk toch bij de goede doelen terecht komt maar mijn gevoel zegt dat dit niet geheel verloopt als het zou behoren te lopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond