Deel dit artikel
-

Coca-Cola opent online muziekwinkel in Engeland

Coca-Cola zal in januari in Engeland een eigen online muziekwinkel openen. Het is de eerste grote 'fast mover' die zich zelfstandig richt op verkoop van muziek via internet. Concurrent Pepsi werkt samen met de iTunes Musicstore van Apple.

De lancering van de online muziekwinkel door Coca-Cola werd gemeld door The Guardian. Of de Engelse site het startschot betekent voor verdere lancering in andere Europese landen, waaronder Nederland, is nog onduidelijk. Bij Coca-Cola Nederland was gistermiddag niemand bereikbaar om daar toelichting op te geven.

Voor de verkoop van downloads via MyCokeMusic.com werkt Coca-Cola samen met OD2, het Engelse bedrijf dat technologie voor legaal downloaden ontwikkelde en samenwerkt met de grote platenmaatschappijen. Dat zijn er nu nog vier na het voornemen van BMG en Sony om te fuseren. In totaal zijn er 250 duizend tracks beschikbaar MycokeMusic.com. Het aanbod is daarmee nagenoeg identiek aan het aanbod van Chello, Planet en Tiscali, de partijen die in Nederland samenwerken met OD2. Tiscali was al enige tijd actief, Chello en Planet lanceerden hun online muziekwinkels in oktober.

Een jaar lang zal Coca-Cola in zijn marketingcommunicatie aandacht besteden aan de online muziekwinkel, zo meldt The Guardian. Promotie ervan gebeurt ook via de blikjes, waarmee gratis tracks zijn te winnen. Die aanpak lijkt op de manier waarop Pepsi samenwerkt met de iTunes Musicstore van Apple. Vanaf de Superbowl, de belangrijkste football-wedstrijd van het jaar in de Verenigde Staten, geeft Pepsi 100 miljoen muziektracks gratis weg. Codes voor het gratis downloaden zijn te vinden in de labels van flessen Pepsi.

Coca-Cola is het eerste fmcg-merk (fast moving consumer goods) dat actief wordt met een online muziekwinkel, het start hiermee op een markt die al behoorlijk vol aan het raken is. Anderhalf jaar geleden waren er slechts een handvol legale downloadsites actief, met als bekendste voorbeelden Realnetworks (Rhapsody en Listen) en de iTunes Musicstore van Apple. Dit jaar kwam de laatste ook in Windows-versie beschikbaar en sindsdien regent het aankondigingen voor online muziekwinkels, onder meer van Dell, Wall-Mart, Hewlett-Packard, Realnetworks met een Europese versie van Rhapsody, Microsoft (via MSN) en in Nederland de al eerder gemelde winkels van Chello en Planet.

Het wordt vechten om aandacht, op een markt die bovendien minder snel groeit dan onderzoeksbureaus eerder hadden verwacht. De markt voor legale muziekdownloads zal volgens Jupiter Research stijgen van rond de 1 miljard dollar in 2003 tot 3,3 miljard dollar in 2008. Het maakte deze cijfers in juli bekend en temperde hiermee de verwachtingen die het eerder had uitgesproken. Op de Amerikaanse markt zal bovendien driekwart van de muziekverkoop in 2008 nog bestaan uit 'fysieke' producten, 26 procent van de omzet wordt behaald met downloads.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond