Deel dit artikel
-

Collectief surfen (‘swarming’) met Eyebees

De Amsterdamse startup Eyebees lanceerde onlangs een beta-versie van een tool die collectief surfen, oftewel 'swarming' mogelijk maakt. Het idee is dat mensen collectief, maar anoniem, met elkaar dezelfde sites bezoeken en via instant messaging met elkaar communiceren. Iedereen kan een 'swarm' beginnen over een bepaald onderwerp.

De tool, die in opdracht van Eyebees is gemaakt door OOIPTech , is 250 kB groot en gratis te downloaden (alleen voor Windows). Na installatie wordt de gebruiker verzocht een naam en password te kiezen. De applicatie is te activeren door een speciale knop in de toolbar van de browser, waarna een paneel aan de linkerkant van de browser wordt geopend. In dat paneel geven stipjes aan wie op dat moment in die 'swarm' actief is, en op welke site ze zich bevinden. Een rechtermuisklik op zo'n stipje biedt opties om een berichtje te sturen, of om de hele surfsessie van die persoon te volgen.

Het aardige is dat een deelnemer op deze manier op voor hem onbekende sites terecht kan komen en met mensen in contact komt die blijkbaar dezelfde interesses hebben. Duidelijk is wel dat 'swarmen' alleen zinvol en leuk is als er veel deelnemers zijn.

Initiatiefnemers zijn architect George Witteveen en uitgever Marco Bunge. Drie jaar geleden ontstond het idee, vertelt Bunge. "Iedereen zit in zijn eentje op zijn zolderkamer te surfen. Het is raar dat je de anderen niet ziet die op dezelfde site als jij aanwezig zijn. Dat wilden we doorbreken. Net zoals je op de Dam mensen ziet lopen, wilden we het virtuele straatleven zichtbaar maken. Het is leuk om beweging te zien, en op plaatsen te komen die je niet kent. Eyebees faciliteert als het ware het onverwachte."

Bunge zegt geen idee te hebben of 'swarming' zal aanslaan. "Het is helemaal nieuw, en mensen moeten er eerst aan wennen. Ik weet ook niet of de wereld er op zit te wachten."

Mocht het aanslaan, dan willen Bunge en Witteveen er op een aantal manieren geld mee verdienen. "We willen dan bijvoorbeeld 'private swarms' aanbieden, die alleen voor een bepaalde groep toegankelijk zijn. Daarnaast denken we aan 'celebrity swarming'. Nike zou Tiger Woods bijvoorbeeld een uurtje kunnen laten swarmen met klanten."
Ook voorziet Bunge andere bedrijfstoepassingen. "Collega's samen laten werken aan een document. Of samen met een klant een probleem oplossen, zoals het invullen van een ingewikkeld formulier."

Idee en (beta-)uitvoering van Eyebees zijn goed. Het concept haakt aan bij ontwikkelingen op internet die de kracht van het netwerk optimaal gebruiken en succes boeken bij gebruikers: communities, instant messaging etcetera. Na een kwartiertje gebruik, met maar een handjevol deelnemers, blijkt dat Eyebees ook kwetsbare kanten heeft. Zo zijn er zijn swarmers die permanent op één site blijven staan, kennelijk om traffic te genereren naar die site. Dat is niet zo erg, maar geeft wel aan dat mensen op tal van manieren zullen proberen swarms te beïnvloeden.

Hoe denkt Bunge tegen te gaan dat er bijvoorbeeld kinderporno-swarms worden opgericht? "In principe zijn we een facilitator en geen politie. In onze voorwaarden staat wel dat we het recht hebben om swarms te verwijderen. Kinderporno zullen we niet tolereren. Verder weten we niet hoe de etiquette zich zal ontwikkelen. Hoe andere swarm-leden omgaan met personen die alleen reclame voor zichzelf maken. Mensen zijn er zelf ook om te corrigeren."

Wat privacy betreft wil Eyebees zo min mogelijk over de gebruikers weten, zo stelt de privacy-verklaring. Bunge: "We zijn niet geïnteresseerd in wie iemand is of waar hij is. Individuele surfdata worden niet vastgelegd. Wel willen we op collectief niveau data verzamelen." Die collectieve data kunnen aangewend worden voor marketingdoeleinden, aldus Bunge.

Deel dit bericht

11 Reacties

Ray

Als kritische surfer zie ik net als in het artikel wel enkele haken en ogen aan het concept (O.a. er moet snel massa zijn en hoe zit het met veiligehid?) Maar wat een geniaal concept is dit zeg. Persoonlijk surf ikzelf uren per dag, zowel voor zakelijke als prive doeleinden, en ik voel me direct aangetrokken tpt dit concept. Dat is wat mij betreft dus een potentieel gat in de markt.

Rino Cappuccino

Het is droevig dat Eyebees er met een oud idee vandoor gaat alsof het hun uitvinding is. Ik heb dit jaren geleden al een keer geinstalleerd gehad als een toolbar in m'n browser. Het was op zich wel grappig, maar verdween weer binnen afzienbare tijd, omdat niemand zin heeft te lullen over een site. Daarvoor hebben we msn en weet ik wat voor chatsoftware tot onze beschikking. Helaas gaat het hier om iets van 3 jaar oud.Ik heb gezocht in google maar kon zo snel niets vinden er over. Maar ik denk dat er wel wat over te vinden is.

pim

Het is zeker een leuk idee. Alleen origineel is het niet. Hoe kan het eigenlijk ook anders. Maar in 2000 heb ik al rondgesurft met een aantal onbekende via het programma "net2gether" en dit was slechts een van de meerdere programma's op de markt hiervoor. Ik denk zelfs dat er in de tussentijd meer mensen op dit idee zijn gekomen. Maakt natuurlijk niks uit. Alles is voor verbetering vatbaar, maar om het nu een "uniek" consept te noemen lijkt me wel een beetje overdreven, pim  http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,14959,00.asp

Patrick

Als Reactie op Rino Cappucino zou ik de volgende (gezien zijn naam zeer passende) observatie willen maken: Starbucks heeft een zeer succesvolle beweging in gang gezet rond een al eeuwen oud concept – het drinken van een kopje koffie. Verder is het historisch gezien zo dat de meeste succesvolle concepten binnen een bepaalde periode op meerdere plekken tegelijkertijd naar boven komt als een idee. Dus wat maakt een idee interessant? Mijns inziens is dat niet zozeer het idee zelf, maar de vorm dat hieraan gegeven wordt, de executie ervan en de timing van de introductie. Nostradamus had eeuwen geleden al het idee van een vliegtuig, maar in die tijd was de maatschappij daar technologisch etc. niet klaar voor. Dus: het idee bestaat misschien al langer, maar ik denk dat de wereld er nu pas klaar voor is en het ziet er naar uit dat Eyebees een grote kans maakt omdat ze het goed uitvoeren.

redactie Emerce

Terecht wijzen bovenstaande lezers erop dat er soortgelijke tools bestaan. Als je in Google op 'co-browsing' zoekt kom je er aardig wat tegen. Bij {Business2.0; http://www.business2.com/webguide/0,1660,40051,00.html } is bijvoorbeeld een overzichtje te vinden. Wellicht kunnen gebruikers van dit soort tools hun ervaringen in dit forum posten. Anton van Elburgredactie Emerce

marco bunge

Bedankt voor de reacties, die maar weer eens de kracht van het medium bewijzen! Als industry-outsiders pretenderen wij niet de uitvinders van cobrowsing te zijn. Bij cobrowsing ligt de nadruk op het gezamenlijk bekijken van een website. Wel denken we op eigen originele wijze uitvoering en vorm te hebben gegeven aan het idee van Swarming. Swarming is weidser, want het biedt naast de mogelijkheid van ´cobrowsing´, de ervaring om door beweging, door content, door instant messaging je eigen mind te laten zien aan anderen. Wat je noemt een ´shared internet experience´, voluit. Overigens kregen we ook al heel wat reacties van Amerikaanse bloggers. Ter verificatie, een kleine selectie:- {de webblog van Stewart Butterfield ; http://www.sylloge.com/personal/ }- {blog van Doc Searls; http://doc.weblogs.com/2003/03/18 }- {blog Howard Rheingold ; http://www.smartmobs.com/archives/000768.html }- {www.stanford.edu/class/comm217/archives/000312.html ; http://www.stanford.edu/class/comm217/archives/000312.html }

Kasper Katje

Toch leuk om zomaar iemand te volgen en op een website terecht te komen waar je zelf nooit opgekomen was er te gaan kijken of van het bestaan wist. Ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.

Sacha Prins

Dit doet me voor mijn gevoel een beetje denken aan een soort van realtime en collectief webloggen (en dan linkdumpen i.h.b.). Aangezien dat tegenwoordig een behoorlijke navolging vindt zou dit ook best wel eens kunnen werken. Wie wil er nou niet meezwermen met (of liever gezegd in het kielzog van) een vooraanstaand linkdumper? Ik, maar ik ben dan ook niet representatief.

Dennis

Ondanks dat het niet uniek is vind ik de interface wel leuk en intuitief. Ik hoop dat de bugs snel verholpen worden (volgens mij zijn ze in ieder geval hard bezig). Ik vind dat er te veel categorieën zijn waardoor je snel in je eentje aan het swarmen bent, hopelijk veranderd dat snel. Dennis http://www.higherlevel.nl

Alex de Jong

Marco Bunge, er was al een startup die in 2000 hetzelfde product en ongeveer op de zelfde manier ook op de markt had: gooey. En EZ webcar biedt ook hetzelfde aan. 1 vraag heb ik wel: is het ook de bedoeling dat iemand hiervoor gaat betalen? Want in dat geval zie ik het duister in. Ook gooey ging al na 9 maanden kopje onder.

Peter Dufrenne

Bij dit soort "nieuwe" technologie heb ik altijd als maatstaaf: "zal ik het zelf gebruiken?". Ik surf vrij veel, zowel zakelijk als privé, met als doel om informatie te vinden over onderwerpen, producten, technologie, visies etc. Daarentegen ben ik niet iemand die zich graag ophoud in chatrooms.Uit ervaring weet ik dat het heel verhelderend kan zijn om eens over iemands schouder mee te kijken die naar dezelfde onderwerpen zoekt als jij. Door persoonlijke interesses, kennis en achtergrond kan die persoon op totaal andere sites uitkomen dan je zelf zal vinden. Ook heb ik ervaring met gezamenlijk browsen en die zijn minder positief. Iedereen scanned een pagina op een andere manier en klikt op ander hyperlinks dan jezelf zou doen of willen.Is swarming dan iets voor mij? JA. Als het de mogelijkheid biedt om in andermans sporen te kunnen surfen, ofwel in zijn of haar browser historie kan duiken, zonder dat dit op spioneren gaat lijken.Net als dat je in je eigen tijd, in je eigen tempo en vooral met je eigen ogen op reis gaat via een route die iemand anders reeds voor je heeft gemaakt. Dat zou aan mijn behoefte beantwoorden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond