Deel dit artikel
-

Column: De Duitsers doen het (weer) beter

Vorig jaar deden de Belgen het beter dan de Nederlanders op het gebied van e-government. Dit jaar moet helaas geconstateerd worden dat de Duitsers het beter doen met Radio Frequency Identification (RFID). In ieder geval op het gebied van RFID in retail. Tot die conclusie komt Wim van Rooijen, directeur Media Plaza.

In Rheinberg – iets ten noorden van Duisburg – heeft winkelgigant Metro Gruppe een Future Store ingericht, die zeker de moeite van het bezoeken waard is. Deze winkel van de toekomst is naast een supermarkt, waar de plaatselijke bevolking zijn boodschappen doet, een showroom voor retailers van over de hele wereld.

Op de winkelvloer staan op dit moment twee zogeheten intelligentes regals (slimme schappen) die de RFID-tags op flessen shampoo en scheermesjes uitlezen. Bij de shampoos worden smarttags gebruikt voor promotionele doeleinden en bij de scheermesjes tegen diefstal. Via stickers informeert Metro haar reguliere klanten dat shampoo van een bepaald merk op een slim schap is te vinden. Dat zal de gemiddelde klant weinig uitmaken en waarschijnlijk weten ze ook niet eens precies wat een slim schap is, als het gezochte product maar aanwezig is. En dat is natuurlijk één van de gemakken van RFID-technologie in retail. Intelligente schappen houden een supermarktmanager continu op de hoogte van de voorraad, waardoor lege schappen voorgoed verleden tijd zijn. Buiten de winkelvloer wordt RFID al op grotere schaal toegepast. Pallets en dozen zijn voorzien van smarttags en deze geven exact inzicht in de goederenvoorraad. Vooralsnog is Metro voorzichtig met de inzet van RFID op de winkelvloer op grote schaal, vanwege de kosten én privacy issues.

Daarom is de barcode er op dit moment nog heer en meester. Een klantenkaart met barcode, een persoonlijke winkelassistent (soort PDA op het winkelwagentje) met barcodelezer en informatiezuilen die werken met barcodes. De weegschalen herkennen zelf welke groente of fruit wordt afgewogen. Bij de kassa kunnen klanten – zonder tussenkomst van personeel – afrekenen. Door de tassen automatisch te wegen wordt voorkomen dat klanten meer meenemen dan ze scannen. Al deze functionaliteiten neemt RFID op termijn over én meer dan dat. Met name op het gebied van betaalgemak, beveiliging en marketing zijn de mogelijkheden eindeloos. De eerste aanzet in Duitsland is gegeven, wanneer volgt Albert Heijn?

Wim van Rooijen
Directeur Media Plaza

Wilt u meer weten over de toepassingsmogelijkheden van smarttags? Kom dan op 9 september naar het seminar De opmars van RFID bij Media Plaza. Voor meer informatie, surf naar www.mediaplaza.nl/seminar/rfid

 

—————————————————————————————-

Bovenstaande tekst is een gesponsorde bijdrage

—————————————————————————————-

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost Kooi

Dit is maar gedeeltelijk waar. Ik ben naar de winkel geweest en naar het innovatie center achter deze visie. Bijna niks werkt met rfid omdat het simpelweg nog te duur is. Verder heb ik gezien dat de techniek wel degelijk nog te wensen overlaat. Ik zal hier niet te veel over in details treden! mvg  Joost Kooi

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond