Deel dit artikel
-

Column: De rss-parasiet

Christiaan Alberdingk Thijm waarschuwt dat uitgevers zich moeten beraden op rss.

Christiaan Alberdingk Thijm is internetadvocaat bij SOLV Advocaten

“Maar als dit een succes wordt, ga ik failliet!”, riep de dame verontwaardigd vanuit het publiek. Plaats van handelen: Vak Zuid tijdens een discussie over rss, georganiseerd door de DDMA, de brancheorganisatie voor direct marketeers. De leden van het panel, waaronder de hoofdredacteur van dit blad, hadden zojuist uitgelegd dat rss de nieuwsbrief overbodig maakt. En daarmee zijn de zorgvuldig verrijkte bestanden van nieuwsbriefabonnees plotsklaps waardeloos geworden.
Rss is nu nog redelijk ‘geeky’. Een fractie van de aanwezigen had commerciële toepassingen rond really simple syndication ingezet. Toch kreeg de stelling ‘Niets doen met rss is geen optie’ grote bijval vanuit de zaal. Als Microsoft een rss-functionaliteit in de volgende versie van Explorer inbouwt, zal het heel snel gaan, zo verwacht men. Niet alleen de toekomst van direct marketeers wordt dan bedreigd; ook die van uitgevers.
Rss is in de kern een nieuw distributiemiddel voor content. Vergelijk het met de leesportefeuille: waar de informatie voorheen via verschillende kanalen werd aangeboden, wordt deze nu gebundeld. Net zoals de aanbieder van de leesportefeuille reclameboodschappen op zijn eigen omslag plaatst, kan de aanbieder van een rss-reader advertentieruimte verkopen. Het parasiterend vermogen van rss is dus groot. Mogelijk worden websites helemaal niet meer bezocht, maar wordt de informatie enkel vanuit de rss-reader geconsumeerd.
Voor uitgevers betekent dit dat zij rond rss een nieuw inkomstenmodel moeten ontwikkelen. Of een rechtszaak tegen rss-parasieten moeten beginnen. Maar ach, dat liep tegen de aanbieders van leesportefeuilles ook slecht af.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond