Deel dit artikel
-

Column: Face it, je bent niet geschikt voor Facebook

Ik weet dat ik nieuwe ontwikkelingen op Internet moet toejuichen, maar na een jaar experimenteren moet ik zeggen dat ik weinig heb met ‘social media’.

Wat is dat toch, dat iedereen opeens zijn/haar hele persoonlijke leventje online wil gooien. Alsof het voor anderen interessant is te weten dat je weer voor de buis hangt of op bezoek bent bij je opa.

De meeste van ons weten inmiddels toch ook wel dat die persoonlijke openheid grote gevolgen kan hebben. Gregory van der Wiel van Ajax ondervond dit en heeft flink wat uit te leggen aan de bondscoach, medewerkers van Virgin Atlantic zijn ontslagen na kritiek op Facebook en het Zwitserse National Suisse ontsloeg een werkneemster die ziek was, maar wel haar Facebook-profiel kon updaten. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.

Vroeger – ja, ik word ouder – werd er óver je geroddeld. Inmiddels schijnt het normaal te zijn om over jezélf te roddelen.

Ik heb echt geprobeerd te Hyven. Ik werd er niet warm van. Rommelig en onoverzichtelijk. Klaarblijkelijk hebben wij in Nederland 10 miljoen puberende jongeren, want volgens mij is Hyves vooral een datingsite en erg geschikt om nieuwe vriendinnetjes of vrienden op de kop te tikken. Ergens heb ik ook nog een Netlog- en een Facebook account. Veel verder dan het invullen van mijn naam ben ik daar eigenlijk niet gekomen. Beide sites zien er overigens wel een stuk beter uit dan Hyves, maar bij al deze sites vraag ik me vooral af wat ik er aan heb. Ik hoef niet zo nodig ontslagen te worden of klanten kwijt te raken. Dus, welk probleem lost zo’n site voor mij op? Op nieuwe vrienden zit ik niet te wachten, ik ben al blij als ik eens een vrij weekend heb en van mijn gezin mag genieten. En een vrouw heb ik dus ook al. Of mis ik iets?

Dan Twitter. Iedereen heeft het erover, maar slechts weinigen weten er goed gebruik van te maken. Ik heb zelfs twee Twitter-accounts, maar ik word er vooral onrustig van.Telkens bedenk ik me weer dat ik echt weer eens wat moet Twitter’en, want anders wordt ‘mijn gevolg’ onrustig.

Twitter is naar mijn mening vooral een mini nieuwsbrief, eentje die te vaak zinloze informatie bevat.

In één enkel geval is Twitter erg handig gebleken en dat was toen ik gebruik maakte van enquêtesoftware en alle actieve enquêtes het opeens niet meer deden (en de website van het bedrijf was ook offline). Na een zoektocht op internet kwam ik uit bij een post op Twitter van dit bedrijf met de melding dat hun datacenter in de brand stond. Twitter bleek het enige medium wat zij nog konden gebruiken om hun klanten te bereiken. Twitter als alert systeem is wellicht dus wel een goed idee.

Wel zal Twitter een aantal problemen moeten oplossen om hun geloofwaardigheid te behouden. Want als ze die kwijtraken dan is ook de relevantie ver te zoeken. De doodsteek.

Een teken aan de wand is Nielsens constatering dat 60 procent van de Amerikaanse twitteraars de volgende maand niet meer terugkeert op. Twitter moet een oplossing vinden voor ‘spam’ van allerlei sexueel getinte Twitter-accounts en voor hoaxes van allerlei grappenmakers. Zeer recent ondervond de SNS Bank dit aan den lijve. Na het DSB debacle werd via Twitter gemeld dat ook de SNS Bank op omvallen stond. SNS moest alle zeilen bijzetten om dit nieuws te ontkrachten.

Het enige dat ik wel handig vind, is LinkedIn. Visitekaartjes hoef ik niet meer te bewaren. Bovendien blijf je door LinkedIn op hoogte van waar iedereen werkt en wat ze uitspoken.  Zakelijk dus erg nuttig. En daar kom ik dan ook bij de kern. Als het geen probleem oplost dan zie ik geen enkel nut om ermee door te gaan.

Bij deze dan ook de belofte om mijn accounts op Hyves, Facebook, Netlog en Twitter te sluiten. Alleen het idee al zorgt voor rust.

Voor iedereen die zich hierin een beetje herkent: tijd voor een grote najaarsschoonmaak. Over 15 jaar kunnen we wellicht weer een Hyves-account openen, maar dan als kale Porsche rijdende vijftiger. Maar dan heeft het tenminste weer nut …

*) Jeroen Korving (was MT lid bij Vergelijk.nl en heeft nu een eigen adviesbureau)

Deel dit bericht

35 Reacties

Arjen

Lijkt me lastig: een adviesbureau hebben over e-business en dan niet zien wat 90% van de consumenten in Nederland leuk vindt op internet…. Of ben ik nou te cynisch?

Ebo van der Broek

Sluit me aan bij Arjen. Wat voor adviezen geeft je bureau? Je kunt toch wel het verschil aangeven tussen een tool als Twitter en een site als Hyves? Misschien wel een tip om ook je email adres trouwens op te heffen… al die spam!  Wel nog ??n vraag, ik zie meer mensen die zeggen, wat is er nu mooier en beter aan facbook t.o.v. hyves? Want facebook vind ik eigenlijk wel erg marktplaats…

OnlineNo-No

leuk om te lezen over deze meneer die dan niet op die sites maar wel hier komt verkondigen wat hij allemaal wel niet vindt van al die nieuwe dingen. Misschien relevant voor zijn directe omgeving maar om nou n=1 zijn eigen ervaring over NL heen te projecteren is nutteloos. Gelukkig heeft hij wel zijn eigen midlife crisis accuraat voorspeld want ik zie hem idd over 15jr kalend in een cabrio rondrijden

cojak

Vermakelijk column, vind dat er best wel eens vaker op dit soort sites een kritische noot gekraakt mag worden over fenomenen als Hyves en Twitter. Persoonlijke aanval op de schrijver in sommige reacties is dan ook erg kort door de bocht.

OnLiNePRO

+1 @Cojak. Facebook, Hyves en Twitter mag dan leuk tijdverdrijf zijn voor velen, er valt voor weinigen nog maar weinig geld mee te verdienen. Zelfs klassieke branding op dit soort platformen kan men zich afvragen of het niet beter besteed kan worden. Het is gewoon wachten op bijvoorbeeld eBay integratie in Facebook voordat het geld kan rollen op dit soort platformen. Tot die tijd is het weinig business voor relatief veel moeite (en dus geld). Lijkt mij dat Jeroen prima advies kan geven. Geld er in steken, prima, maar verwacht er niet te veel van terug.

Frans

Volgens mij spreekt hij hier over zijn persoonlijke ervaring en niet of Twitter, Hyves of zo niet nuttig zouden zijn… Een beetje lezer snapt denk ik wel de strekking… Een column heeft volgens het doel mensen te prikkelen. Wederom enkel nutteloze en anonieme reacties, hulde!

Rogier van der Veen

De colomn maakt in ieder geval reacties los, en dat is volgens mij de bedoeling van een column… 1-0 voor Jeroen denk ik dan maar ;-) In plaats van commentaar, geef ik je een paar suggesties (als je je accounts nog niet hebt opgeheven tenminste) Twitter: deel je kennis en ervaring met je 'gevolg', voor je het weet komt er nieuwe business uit. Ik zet er zelf onderzoeken op die ik tegenkom, of zelf doe, klantcases en nog meer. Leads genereren! Facebook: idem, maak van Facebook je zakelijke doch persoonlijke website!Zet je gedachtenspinsels online, deel je presentaties, rapporten, persoonlijke favorieten, delicious tags en meer. Zo krijgt je bedrijf opeens een menselijk gezicht. Als dat niet behoorlijk 2009 is, weet ik het ook niet meer. Ik beloof hierbij: als ik iets interessants zie staan, gaan we zeker een bak koffie drinken (mail ff je twitternaam en facebook link :-) Succes!

OnlineNo-No

@ onlineProklassieke branding? meen je dat nou serieus? waarde = niet hetzelfde als geld, net zoals merkwaarde ook niet met geld gekocht kan worden. Geld verdienen is geen doel op zich (denk ik) maar begrijp wel waarom je er op die manier naar kijkt @Cojakeven goed lezen wat ik schrijf.. ik val hem niet persoonlijk aan, maar geef aan dat ik niet veel waarde hecht aan een n=1 om mijn beeldvorming van sociale media etc op te baseren. En dat hij zichzelf over 15jr ziet als een kalende vijftiger in een porsche.. daar ben ik het volledig mee eens 

ibla

Ik begrijp het onbegrijpelijk onbegrip.

Saskia

N = 1. Dat is een column, "Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert" Waar reageren mensen hier toch zo vreemd op columns?

Arjen

@ Cojak: tuurlijk mogen er kritische noten gekraakt worden. Maar als een e-business adviseur zich 'serieus' afvraagt wat het nut van Hyves, Facebook etc is, komen er toch een paar vragen bij me op. Want of je het nu snapt of niet, het is wel zo dat 90% van de Nederlanders aan de Hyves en Facebook zit en er behoorlijk gebruikt van maakt. En dan besluiten met: "over 15 jaar heeft het tenminste weer nut" is toch op zijn minst opmerkelijk. @ OnlinePro: er zijn een aantal ZEER interessante cases te noemen die op Hyves erg succesvol zijn geweest. Wel degelijk interessant voor e-business, dus. @ Frans: natuurlijk is een column om te prikkelen, maar als je als e-business adviseur niet weet wat je het Hyves moet, heb je volgens mij een probleempje. Das een beetje zeggen als visser in IJmuiden dat je het nut van de Noordzee niet helemaal doorziet. @ Saskia: gezien mijn bovenstaande: wat vindt je precies vreemd als mensen reageren op zo'n column? Daar is hij toch voor?

P marek

Ik kan me volledig identificeren met de persoon in dit artikel. Facebook heeft voor mij geen nut, ik mail en bel vrienden/kennissen die ik niet regelmatig genoeg zie. Twitteren idem. Linkedin is voor mij ook voornamelijk nuttig als online rolodeck de overige functionaliteiten gebruik ik nauwelijks.  Dat neemt niet weg dat het voor anderen geen nut heeft. Veel jongeren mailen niet, maar houden alleen hun profielen bij. Chatten niet, maar plaatsen berichten bij elkaar. Etc. Voor deze groep heeft het dus nut. Dat is slechts ??n voorbeeld. ZZPers laten geen eigen website meer maken, maar zorgen voor een volledige bijgewerkt linkedin profiel. De columnist zegt ook niet dat deze diensten geen bestaansrecht hebben, voor hem heeft het alleen geen toegevoegde waarde. Deze column heeft me dit allemaal weer even doen beseffen.

Lennard

Geinige column. Heb hem met plezier gelezen! Complimenten, Lennard

ed

helemaal eens, maar hoe verwijder je ja aangemaakt acount, dat zie ik nergens!! dat vind ik raar, je moet toch ook kunnen opzeggen?!

Snebbert

Wat een dodelijk saai stukje, waarschijnlijk net zo saai als zijn Vinex-leventje. zijn labrador met rode zakdoek en zijn volleybalvrienden. Burgerlijk, voorspel, geordend maar toch domweg gelukkig.  Bang om de iets te missen waait hij met alle winden mee, hij opent zelfs 2 Twitter accounts. Ja u hoort het goed 2 Twitter accounts en dat met zo'n druk gezinsleven!! Meneer zit ook niet te wachten op nieuwe vrienden, een vrouw heeft ie ook al, toe maar! Nee beste lezer dit leven is al kant-en-klaar, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.  Hij hoeft niet van zijn vrienden te weten dat ze voor de buis hangen of weer bij Opa zitten, tsja als mijn vrienden zulke onzin zouden uitkramen dan zou ik er ook mee kappen.  Maar goed meneer doet ons de BELOFTE (echt bedankt man…superfijn van je) om al zijn accounts te sluiten want zelfs het idee alleen al geeft hem rust. Waar je je tegenwoordig al wel niet druk om kan maken? Als uitsmijter wordt LinkedIn nog even geprezen omdat dit zakelijk gezien erg nuttig zou zijn. Het moet nut hebben anders is het niets, je schrijft ook niet op Emerce voor je lol, uit interesse of voor de dialoog. Nee nut moet het hebben. "Als het geen probleem oplost dan zie ik geen enkel nut om ermee door te gaan. " Kijk als je zoiets opschrijft dan snap je niet veel van Social Media. Waarom je er dan toch aan begint, kijk dat snap ik dan weer niet.

Marieke

@ Saskia, wat is er dan spits en uitdagend aan deze mening? Er staat echt niets nieuws of verrassends in dit stukje. Het is van het niveau 'tv is onzin, lees toch eens een goed boek'. Maar goed, ik vind het w?l interessant te horen als een vriend voor de buis hangt of bij z'n opa op bezoek is geweest. Vooral als die vriend aan de andere kant van de wereld woont. Of als hij te ziek is om z'n huis uit te komen. Of als die opa een ouwe vakbondsman is een mening over de AOW. Of als dat tv-programma gemaakt is door een gezamelijke vriend. 

Johan

Iedereen heeft wel een mening over internet concepten. Prima, maar internet ontwikkelt zich vanzelf en er ontstaan doelgroepen die iets wel leuk en handig vinden en anderen weer niet. Als je 5 jaar geleden met het Twitter idee bij een bank zou aankloppen hadden ze de deur gewezen en nu is het (volgens kenners) een fortuin waard. Ook al vind de een het geweldig en de ander niets………. internet is er voor iedereen en niet iedereen is er voor internet.

AW Prins

Facebook en MySpace (wie heeft het d??r nog over?) heb ik inderdaad ook al gesloten. Nu Twitter (ik probeer het nog even) en Hyves (doe ik met een beperkt aantal vriend(in)en) nog…LinkedIn blijft ook bij mij, maar zolang het nuttig is.

Arnd Brugman

"Vroeger – ja, ik word ouder -" Ik vrees het ook. Je hebt wat gehyved en een accountje aangemaakt op facebook en twee op twitter en oja, ook nog een netlog. Het klinkt voor mij hetzelfde als ik heb een playstation gepakt en gta 5 minuten gespeeld en een wii gepakt om wiisports te doen. tja.. Het moet wel aansluiting hebben, a five minute try is geen aansluiting zoeken, laat staan vinden. Gebruik wat je graag gebruikt, of wat anderen gebruiken zodat het je connect. Als jij lekker wil telefoneren, prima, als je vrinden dat dan ook maar willen. Afgelopen week hoordie ik nog iemand roepen die niks online wil kopen en ook geen email communicatie wil, maar fysiek contact.. Ach ja.. De wereld gaat wel verder en laat soms mensen achter.

Saskia

@ Marieke Ik ben dol op het niveau pak een boek, helemaal mee eens! Misschien staat er iets nieuws is, het was voor mij wel herkenbaar. Daarom voor mij leuk om te lezen. Mijn grootste probleem is dat ik van al die netwerken mijn wachtwoord steeds vergeet…  @ ED, wat betreft hyves kan je het beste google gebruiken "verwijderen hyves account" zo ben ik achter de juiste manier gekomen @ Arjen, ik vind het zeker niet vreemd als mensen reageren op een column daar is het voor. Tenzij het niveau is N=1. Iets met open deuren.

Joost

Ach ja, de een wil vooral nut en controle. Vele anderen juist tegengestelde zaken als aandacht, contact, spanning, plezier etc. Dat verklaart in mijn ogen het succes van veel social media, omdat zij in die behoeften faciliteren. Dus ze zijn toch ergens 'nuttig' voor.

waarde

Ik denk dat er heel veel meer waarde is buiten je reguliere real-life face-to-face netwerk. Company, personality profiles hebben wel een meerwaarde denk ik dus. Alleen voelt het me allemaal niet zo vertrouwd en heb ik nogal eens last van leuke interessante gast/bedrijf… of lekker wijf – grapje – maar dan woont diegene miles away – of vertrouw ik het dus niet. Dus relaties opbauwen loopt niet zo lekker… Dus tja… informatief, interactief, ontwikkelingsgericht kan ik er wel wat mee, plus een contactje onderhouden. Daar zit dus voor mij de waarde in, Wat ik wel mooie initiatieven vind zijn de meet-ups, dan bouw (PR-technisch gezien) wel wat mee op. Dus als low-profile meetingpoint heeft het dus wel wat, dan de stap naar real-life, dat is key volgens mij. Meer open coffees dus?

Saar

Slechte column. Clou is helder, maar alles ervoor en erna simpel, naief en even egocentrisch als Hyves e.d. zijn. Het is duidelijk dat hier een generatiekloof is en een gebrek aan social media kennis.

Sander

Twitter en de anderen zijn nog redelijk nieuw. Veel gebruikers moeten eigenlijk nog leren hoe het zinvol te gebruiken. Dat kan overigens voor ieder wat anders zijn. Waar de ??n Hyves afschuwelijk vindt, haalt de ander er veel plezier en nut uit. Waar de ??n inderdaad twitter gebruikt om iedere onbenullige scheet uit zijn priv?leven online te zetten, zien anderen in dat je het juist ook heel handig kunt gebruiken om info en kennis met elkaar te delen. De grammofoonplaat was oorspronkelijk verzonnen om er ingesproken brieven mee van A naar B te brengen; geen idee hadden ze dat je er ook muziek op kon opnemen en die dan massaal verkopen. Emailen, webbrowsen, social media: kijk naar de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar en zie dat er telkens weer nieuwe vindingen gedaan worden die eerst gebruik X hadden en eindigden/evolueerden in toepassing Y. Over 5 jaar kijken we vast meewarig naar wat we nu allemaal aan het doen zijn. Dan weten we wel beter hoe/wat te doen met "wat we toen modieus social media, web 2.0 noemden". Maar ja, ook dan weer zijn er nieuwtjes waar sommigen zich verzot op storten, terwijl anderen er niets van moeten hebben.

matthijs van den broek

"Deze keer probeer ik mensen te prikkelen om na te denken over de zin en onzin van Social Media. Iedereen heeft het erover en ik begrijp ook echt wel het nut ervan, vooral hoe je als merk er je voordeel mee kunt doen. Maar waarom wil iedereen toch zo graag alle zijn/haar leven online gooien?" Stukje uitleg, zomaar vanaf de site van het gelinkte adviesbureau… Korving, kom er maar in! Wel zeer consequent anti-social overigens, niet reageren ;) En, @P. Marek: Uw "columnist" heeft in zijn hele leven nog geen 50 tweets geplaatst op zijn twee accounts. Account(s) nog steeds in de lucht, trouwens…

Marieke

@ Saar, generatiekloof? Zo te lezen ben ik al gauw een jaartje of 10 ouder dan deze columnist. O wacht, dat is het natuurlijk… mijn generatiegenoten hebben het niet zo druk meer met hun kleine kinderen, hun carriere, of met hun LinkedIn profiel interessanter laten lijken dan het eigenlijk is. Die hebben weer tijd voor nieuwe vrienden.

Hoof

Wat is dat toch dat tegenwoordig iedereen maar columns schrijft in de veronderstelling dat de hele wereld op hun mening zit te wachten. Kunnen ze dat internet niet gewoon afschaffen?

Arie

Ja hoor, weer eentje die weer komt met 'wat is het nut' bij iets wat iedereen leuk vind. Amusement, ooit van gehoord? En het begint echt clich? te worden om o.a Twitter af te kraken dat niemand ge?nteresseerd is in dat je de was op hangt. Nee-hee daar twittert ook niet iedereen over. Ja het komt af en toe voorbij maar dat is helemaal niet erg. Degenen die dat alleen maar doen hebben weinig volgers, en als je het even een keer tussendoor gooit niets aan de hand. Voor je directe omgeving kan het ook nog handig zijn. En er zijn genoeg mensen die helemaal niets van die priv? orde twitteren.Daarnaast kun je zoals de naam al zegt ook netwerken. Zowel op zakelijk als op persoonlijk gebied. En zie het niet als vervanging, maar als toevoeging. En niet te vergeten het kan ook nog eens leuk zijn.

P Marek

Het lijkt erop alsof nog niet iedereen door heeft dat dit juist bedoeld is als discussie over het NUT van social media (zie ook comment van MvdB). Wel interessant dat velen zichzelf willen verdedigen voor het gebruik van social media of de columnist juist willen aanvallen.

Alex

Waar we allemaal aan voorbij gaan is dat de column is geschreven vanuit een e-business optiek, door inderdaad een e-business adviseur. Wil je deze persoon overtuigen van het nut van social media, kom dan met concrete cases waaruit blijkt dat je social media in kunt zetten als (waardevolle) traffic/lead generator. Geef conversie ratio's in vergelijking met conversieratio's met PPC campagnes. Geef aan dat Web 1.0 internet marketeers toch echt kansen laten liggen door Web 2.0 links te laten liggen. Leg uit waarom Hyves verkeer zoveel duurder moet zijn dan verkeer van Facebook.  Of geef succesvolle campagnes (Hyves heeft er een paar toch) die alleen dankzij het social-media karakter succes hadden kunnen hebben. Geen hype, geen branding asjeblieft maar CIJFERS.Lukt je dat, dan krijg je ook deze e-business adviseur enthousiast over social media. Tot nu toe is dat niemand nog gelukt. We zitten alleen maar te mitsen en maren naar elkaar over iets waar we het toch nooit eens over zullen worden: de een vindt twitteren leuk, de ander niet. Nut op het persoonlijke vlak is allemaal leuk en aardig, maar we hebben het hier toch over e-business. Dit is toch Emerce? Tot nu toe converteert Web 2.0 slechter dan Web 1.0. Wie het beter weet mag het zeggen. Jeroen, wist niet dat je verhuisd was uit hartje Utrecht en een hond heb? We bellen! Alex p.s. Voor een saaie column als deze krijgt het wel heel veel reactiesp.s.2. "Wat is het toch dat iedereen maar columns schrijft tegenwoordig…kunnen ze dat Internet niet afschaffen?". Humor!

OnlineNo-No

@Alexjeetje wat een gebazel over euro's en conversie. Het internet is niet gebouwd voor e-commerce en al helemaal niet voor cijfer-malloten die bij gebrek aan vakkundigheid dan maar naar een dashboard van een stukje software zitten te staren. Leer eens iets toevoegen aan het internet ipv er alleen maar proberen geld weg te halen

Alex

@OnlineNo-NO: In jouw wereld staat geld verdienen haaks op waarde toevoegen.In mijn wereld gaan die twee hand in hand.  En qua bazelen over conversies en euro's….welkom op Emerce.nl! 

Voice

Goede column. Eindelijk eens iemand die durft te schrijven over de Nutteloosheid der Electronische Verworvenheden.

John

Prachtig om de reacties hier te lezen.  Het doet me een beetje denken aan alle zieligerds die tijdens de "Second Life" hype op de beeldbuis verschenen en verkondigden dat mensen zonder virtueel tweede leven de slagroom op de Taart Des Levens mistten. Ik kan me voor de volle 100% vinden in de zinloosheid die de auteur ervaart bij het gebruik van sociale netwerk sites die mensen in staat stellen om met vrienden in contact te blijven. De conclusie dat het gebruik van sociale media een doel moet dienen slaat de spijker dan ook precies op de kop.Veel mensen met een partner, eventueel kinderen, en een beperkt aantal goede vrienden, hebben absoluut geen noodzaak om hun dagelijkse beslommeringen, fotoos, etc. met de rest van de wereld te delen. Dit ligt natuurlijk anders voor pubers en singles. Die hebben immers avond aan avond, en weekend aan weekend, te vullen met sociale activiteiten en hopen daarnaast ook nog eens de ware te leren kennen. Dat Linkedin, blogs, en Twitter goede middelen zijn om je ideeen te verspreiden en je zakelijke netwerk te onderhouden leidt ook geen twijfel, dat is echter niet waar deze column over gaat. Hyves? Is binnen 10 jaar een vage herinnering in ons collectieve geheugen.

Steve McDaid

Mensen die social network sites als "nutteloos" en "zinloos" betitelen en tevens hun geld in de IT verdienen zijn volstrekt ongeloofwaardig. Het is voorstelbaar dat sommigen van ons liever contact houden met vrienden op de traditionele manier, ook is er vaak naast het gezinsleven niet veel tijd en/of behoefte aan nieuwe contacten.  Echter het afbranden van het belang van social networks en het simpelweg niet zien van het nut van deze actieve platforms getuigt van een "narrow minded view" op dit fenomeen, het is een gebrek aan intellectuele lenigheid. Erg onprofessioneel en kortzichtig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond