Deel dit artikel
-

Column: Jongeren. Gaan. Nooit. Serieus. Twitteren

Behalve eeuwige roem en miljoenen euro’s levert deze column mij ook een kaartje voor Emerce eDay op. Ik besloot de kans te grijpen om te horen wat de new business marketing 3.0 developing consultants (mensen zoals u) denken over Twitter. Afgaande op marketingblogs kreeg ik namelijk het idee dat u daadwerkelijk denkt dat u jonge mensen kunt bereiken via Twitter.

In workshops met kekke titels als ‘co-creation kitchen’ en ‘tricks for traffic’ werden telkens weer dingen gezegd als "laat uw klanten méédoen; bijvoorbeeld doormiddel van Twitter!" en, "als je jongeren écht wil bereiken, open een Twitter-account!" Blijkbaar leven veel van u in de overtuiging dat jongeren graag Twitteren of ooit actief gaan Twitteren. Voordat u echter marketingbudget gaat vrijmaken voor de microblogdienst, zou ik eerst een toekomstvoorspelling bij u willen poneren: Jongeren. Gaan. Nooit. Serieus. Twitteren.

Wanneer er een nieuwe dienst op de markt komt, staat er direct een schare early adopters klaar om de dienst uit te proberen. Al snel discussiëren ze er op los, vaak over de vraag of de nieuwe dienst ooit mainstream zal worden. En zo ja, wanneer. Als die early adopters enthousiast zijn, staan journalisten al snel in de rij om er stukjes over te schrijven. Want, alles wat op internet populair is, is nieuws. Maar het is zeker geen garantie voor succes bij de grote massa.

Er zijn heel weinig jongeren die Twitter actief gebruiken. Uit onderzoek van myYearbook blijkt dat in de meerderheid van de gevallen een spookaccount achterblijft. Marketeers praten meer en meer óver Twitter, en jongeren praten meer en meer óp Facebook. Daar kun je namelijk ook mee Twitteren, en nog veel meer. 

Maar waar Twitteraars eenzijdig besluiten om een andere partij te gaan volgen, is bij Facebook toestemming van beide gebruikers nodig. Een praktisch gevolg hiervan is dat je het merendeel van je Facebook-vrienden ook persoonlijk kent, terwijl Twitter gevuld is met vreemden.

Al mijn vrienden zitten op Facebook, en zij gebruiken de status update-functionaliteit massaal. Daar kun je tegenwoordig op reageren en anderen in het gesprek betrekken met @username en is er zelfs dezelfde virale functionaliteit, Facebook’s eigen versie van Tweetmeme: Sharecount. 

Zoals eDay-spreker Gary Vaynerchuk scherp verwoordde: "Elke dag komen er mensen bij me die besloten hebben wat met sociale media te gaan doen. En dan zeggen ze trots tegen me: ‘we hebben een Twitter-account geopend!’ Ik draai dan met m’n ogen en zeg ‘ja, én? Wil je een fucking koekje?’"

Twitter wordt mainstream. Die weddenschap durf ik nu met u af te sluiten. Maar zeer waarschijnlijk als functionaliteit binnen Facebook. Schuif dus vooral dáár uw marketingeuro’s naartoe, en niet naar Twitter. Dat is weggegooid geld.

Deel dit bericht

18 Reacties

Triest

Bla bla bla. Marketing. bla.  Te veel mensen op Emerce geloven zelf in de gebakken lucht die ze als dure marketing aan bedrijven proberen te verkopen. Waar is de eenvoudige business case achter Twitter? Wordt er al geld mee verdiend? Is er zicht op geld? Nee? Gebakken lucht dus. Next!

J Pasman

Alexander, het verbaast me dat je nog op Facebook zit, nu elke 'tante annie' daar tegenwoordig ook vertoeft… Maar even serieus: de vraag is hoe sociaal je Twitter moet inschatten, en dus vergelijken met Facebook. Want Twitter's architectuur is gebaseerd op narrow-casting, waarbij de zender geen controle heeft over de range van zijn publiek, maar het publiek wel controle heeft over de range van zijn zenders. Het verschil tov Facebook, is dus dat je mensen kunt bereiken die je niet kent, en je publiek opeens kan exploderen. Of dit ?berhaubt de basis voor een marketing 3.0 co-creatie business case kan vormen is inderdaad zeer de vraag…

Soboer

Twitter is net als Second Life. Een opgeblazen hype die vanzelf uitdooft.De groei is alleen te danken aan de media aandacht die het krijgt.

Rick

Appels, peren. De schrijver heeft de klok wel horen luiden, maar de klepel ontgaat hem nog. Maar ondanks dat wordt hier (eindelijk) eens voorzichtig de kern geraakt als het gaat om de zinloze pogingen om het gedrag van jongeren te extrapoleren naar de toekomst: jongeren communiceren primair in eigen kring, volwassen, en met name het voor marketeers interessante goed opgeleidde werkende deel, in veel bredere kring. Vandaar de voorkeuren voor verschillende online communicatie middelen. Alexander heeft in principe gelijk. Voor jongeren zijn in hun levensfase Facebook, Hyves, MSN etc veel relevanter dan Twitter etc. Maar dat betekent niet dat Twitter alleen mainstream gaat worden als kanaal binnen Facebook, integendeel. Het voordeel van Twitter zit 'm juist in al die "vreemden" (of zoals grote mensen dat zeggen "kennissen" en "collegas"). En ook jongeren treden na verloop van tijd uit hun kleine wereldje in de grote mensen wereld. En die gaan dan echt niet al die zakenrelaties, vakgenoten, vage kennissen en collegas als "Facebook-friend" toevoegen.  Sterker nog, ik geloof dat Facebook zichzelf juist langzaam om zeep helpt door steeds verder "open" te gaan. Daar zitten juist die jongeren die voornamelijk met hun vriendenkring willen communiceren helemaal niet op te wachten. En al helemaal niet op social marketeers die ze daarbij lastig gaan vallen.

Rob

Ik zal nooit stoppen met twitteren zo leuk is het. En elke tweet wordt gelijk doorgeplaatst op Hyves en mijn eigen blog en waarschijnlijk ook wel op Facebook. Dat gebruik ik echter nog amper. Naast het op de hoogte blijven van het wel en wee van vrienden, collega?s en ex-collega?s kom ik in contact met BN-ers en blijf heel makkelijk op de hoogte van al het nieuws. Binnenkort bestaat het internet nog maar uit 1 site en dat is http://www.twitter.com.

digibeta

Je hebt geen gelijk hoor. Mijn kinderen en al hun vriendjes en vriendinnetjes zijn er uiteindelijk ook aan gegaan de afgelopen maanden nadat wij (ouders) al drie jaar aan het twitteren zijn maar goed ze zijn masaal bezig en het is niet alleen leuk wat ze twitteren maar ze houden het totnutoe ook gewoon vol. We zullen zien wie, wat en wat maar houd toch eens op met dat marketing gel*l aub. Alsof iets alleen een succes is of bestaansrecht heeft als het mainstream is en als je er veel geld mee verdient. Er zijn nog vele andere dingen op dit moment online bezig maar daar komen jullie over een paar jaar wel achter. De mainstream is nu eenmaal erg laat met dit soort dingen en het ergste is dat ze bijvoorbeeld denken dat twitter pas een paar maanden bestaat omdat ze dat dan net in de telegraaf hebben gelezen. Dream on…

Peter

Het is inderdaad te hopen dat men Twitter niet Serieus gaat gebruiken. Het moet immers wel leuk blijven.

Rutger van Zuidam

Leuke stelling, maar wat mij betreft een momentopname. Het mooie van de natuur is: Je kunt op geen enkele manier aan een rups zien, dat het later een vlinder wordt. Uit onderzoek X blijkt A, paarse broek Y zei B. Het is allemaal mooi en aardig, maar ik ben wel benieuwd of voor dit artikel ook met jongeren is gesproken. En dan niet alleen met jongeren die Twitter nog niet gebruiken cq snappen, maar ook vooral met jongeren die dat wel doen. En dan kijken waarom wel / niet. Wellicht ook aardig om in dat kader te kijken naar de Twitter Hyve, waar Twitter/Hyvesgebruikers, veelal jongeren, het over Twitter hebben. http://twitt.hyves.nl  Wederom wordt hier de vergelijking tussen Twitter en Facebook gemaakt. Twee totaal verschillende platforms. Een interessant onderwerp waar ik ooit 'ns een stukje over heb geschreven: "Het verschil tussen Hyves, Facebook, Myspace en Twitter uitgelegd" http://www.cherrytwist.nl/2009/05/06/het-verschil-tussen-hyves-facebook-myspace-en-twitter-uitgelegd/

GijbsertAnthony

Ik zie geen nut om inhoudelijk op deze column te reageren. Omdat ik een scherpere analyse of kijk verwacht over een zo uitgekauwd onderwerp, waarbij het allang duidelijk is dat er meerdere standpunten zijn. Zelfs de vorige column over de iPhone vond ik scherper.  @emerce: teleurstellend 

Ab Bertholet

Ook internet kent het cyclische fenomeen van de mode.Het gedrag dat groepen mensen (doelgroepen van consumenten voor de marketeer) vertonen, volgt in basis al eeuwen hetzelfde principe. De individuele mens wil ergens bijhoren, omarmt dus wat de 'peer' groep doet, vindt, heeft. Dat houdt automatisch in dat hij op meestal irrationele gronden nalaat, bestrijdt en in het schap laat liggen wat anders is. Wat ergens bijhoren werkt ook door ergens anders niet bij te horen. Jongeren verkeren in een levensfase waarin dat identificeren en afzetten belangrijk is voor de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Zij vertonen dat gedrag in extreme mate. Internet, of het nu versie 1.0 of x.y is, is niet meer dan een katalysator op de motor van de moderne samenleving.  Hoeveel bubbels en crises zijn er nog nodig voordat we de trends op internet gewoon gaan zien als wat ze zijn: modes met meer of minder invloed, maar altijd van voorbijgaande aard? Iedere consument beslist in principe zelf in welke mate hij eraan meedoet. Maar laten we de invloed van alle vernieuwingen niet overdrijven. Iedereen accepteert dat geen enkele modetrend blijvend is. Internetprofessionals (en vooral de marketeers onder hen) hebben de hardnekkige neiging om te doen alsof (en helaas ook echt te geloven dat) de sterkste actuele hype de killing application voor nu en de verre toekomst is. Dat iets nieuw is, wil niet per se zeggen dat het innovatief is. En al helemaal niet duurzaam succesvol.  In de zeventiende eeuw wisten veel mensen al dat 'trou moet blijcken'. Dat geldt ook voor succes. Het is vervelend voor de marketeers, maar succes is nauwelijks te voorspellen. En statistisch blijkt de verhouding tussen succesvolle en geflopte vernieuwingen overtuigend in het voordeel van de laatste uit te vallen. Dat twittert alleen niet zo lekker voor wie nu een trend wil zetten.

Dennis Sievers

Met Twitter bereik je met een goed ge?mplementeerde strategie wel degelijk de jeugd. Hoe vaak hoor ik wel niet dat ik actief ben op facebook, mensen mijn berichten lezen, zich afvragen waarom ik 's ochtends, 's middags en 's avonds op facebook zit. Ik zit echter nog geen 10 minuten per week op facebook, maar krijg simpelweg reacties op mijn twitter activiteiten. @Alexander, social media is wat anders dan ?f twitteren, ?f facebooken, ?f hyven om de doelgroep te bereiken. Social media is een combinatie van ge?ntegreerde diensten en producten om doelgroepen te bereiken met die informatie die voor hen van belang is.  Ook al gebruik ik het niet continu zakelijk, ik kan met twitter die doelgroep bereiken die ik voor ogen heb, mits ik de juiste kanalen met elkaar combineer.

maarten

@Ab en Dennis: Mee eens! Ik ben zelf een van de mensen die pas sinds deze week op twitter zit. Het is mijn mijn ogen nog een overgewaardeerd iets. Ik snap de hype heel goed maar uiteindelijk zal het meer professioneel gebruik gaan worden om elkaar op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen.Een paar jaar geleden was RSS het nieuwe ding. Dat is nu ook mainstream geworden en wordt te pas en te onpas gebruikt voor elke website. Maar wie gebruikt het nog? Twitter kan heel goed die kant op gaan. Marketing technisch gezien: Welke kanaal je gebruikt hangt heel erg af van je doelgroep en waar ze zitten.Persoonlijk: Ik bel mn vrienden wel.

Wim van der Mark

De essentie van deze media is dat de consument achter de knoppen zit en dat bevalt marketeers niet. Marketeers willen zelf iets en durven er niet op te vetrouwen dat iets dat echt goed is door deze nieuwe media vanzelf groeit. Iets dat niet deugt zal vanzelf verdwijnen. De marketeer kan zich steeds minder met de communicatie bemoeien. Hij moet niet aan de rups gaan kneden om er een vlinder van te maken. Twitter gaat niet over marketingcommunicatie. De marketeer die aan de knoppen wil draaien heeft daar overigens de traditionele media voor en die werken nog steeds.

ArnoudD

Youtube is ook een enorm succes en mainstream, terwijl er nog nauwelijks geld mee wordt verdiend. Het gebakken lucht argument omdat er nog niets mee wordt verdiend vind ik onzin. Net als Youtube, heeft Twitter een enorm potentieel, maar is het lastig om dit in harde dollars om te zetten.  Het stuk is idd zeker geen scherpe analyse, maar vrij kort door de bocht.Al blijft het wel leuk om te zien hoe iedereen hier anders over denkt 😉

OnlineResults - Wendy Appel

De tijd zal ons leren of Twitter een voorbijgaande modegril is of een medium om serieus rekening mee te houden in je online marketingstrategie. Of het nou gaat om jongeren of om een andere doelgroep. Niettemin is het nu al aan te bevelen om – zeker voor belangrijke organisaties en personen – Twitter toe te voegen aan de media voor online reputatie management. Te volgen hoe er via Twitter over je gesproken wordt en daar adequaat op te reageren of zelfs te anticiperen. Geruchten gaan online immers snel een eigen leven leiden. En bovendien wordt negatieve berichtgeving eerder en vaker overgenomen dan positieve. Een aardige blog over online reputatie management en de rol van social media als Twitter hierin vindt u hier: http://onlineperformance.web-log.nl/onlineperformance/2009/08/online-reputati.html

Edwin Klesman

Wat wil je uit Twitter halen, dat bepaald of het zinvol is. Marketeers gooien het vol, tot schandalige selfpronounced "entrepeneurs" die de hele dag moneyscams als tickets naar reikdom propeganderen op de dienst.En dat begin ik moe te worden. Maar als je twitter gebruikt als meest actueel naslagwerk voor feiten, of als bron voor de occasionele inspirationele of informatieve url of nieuwsfeiten dan merk je dat het interessant word.  En laat kiddos dan nou net niet op de laatste nieuwsfeitjes zitten te wachten. Dus wat dat betreft ben ik het met Alexander eens. Twitter is voor mij niet zinloos; het genereert een wat traffic naar mijn doelgroep, maakt mijn blogstukken soms wat meer kenbaar en is leuk om soortgenoten (qua activiteiten, zoals iPhonedevelopment) te tracken. Niet meer niet minder. Simple. plain. fun.

ReinBijlsma

Jongeren gaan wel degelijk massaal Twitteren: het hangt alleen nog af van de snelheid waarmee mobieltjes met internet algemeen gebruik onder jongeren gaan worden. De columnist past m.i. geheel in het beeld van de "Twitterverslaving in 46 stappen" ( zie : http://www.wauwel.nl/wordpress/archives/1422 ). Ik pas hem in stap 7

Triest

@ArnoudD: WorldOnline had veel potentieel. Wish had veel potentieel. Excite ook. Potentieel is leuk hoor, maar er moet uiteindelijk gewoon geld verdiend worden. En 'uiteindelijk' is geen synoniem voor 'ooit'…  YouTube en Twitter zijn DotCom 2.0 en Emerce moet eens ophouden met zoveel aandacht besteden aan gebakken lucht. Besteed liever aandacht aan nieuwe commerciele successen.  Hier een gratis quote: Innovatie is pas relevant als het geld oplevert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond