Deel dit artikel
-

Column: leren in de kroeg

Sam Stewart stuurt marketeers naar het café.

Vliegen met business class is voor mij een goede manier om ‘new business’ te ontmoeten. Belangrijke zakenmensen benutten hun vlieguren immers vaak om de plannen voor de toekomst door te nemen.
Afgelopen week zat ik in het vliegtuig naast een marketeer van een groot internationaal bedrijf, en ik greep mijn kans om meer te weten te komen over mijn favoriete onderwerp: de denkwijze van marketeers. Ik heb namelijk vaak mijn twijfels – niet over het vak marketing, maar over de invulling ervan door marketeers.
Marketeers zijn gewone mensen en dit zouden ze moeten uitbuiten en gebruiken in het belang van hun vak. De juiste manier om producten in de markt te zetten, is te handelen op basis van passie en eigen kracht. Maar wat blijkt? In hun streven om de consument verslaafd te maken aan hun product, richten ze zich vooral op het verleden en doen ze daarnaast aan de lopende band onderzoeken. En dat zijn nou net twee uiterst riskante gereedschappen om de koers van je merk te bepalen.
Een kijkje ‘terug in de tijd’ is wel goed voor een evaluatie, maar niet om de toekomst op te baseren. Tijd is immers een constant variabele factor. Geen dag, geen seconde, geen jaar, geen leven, geen verleden is hetzelfde. Alleen marketeers die in staat zijn te anticiperen op datgene wat komen gaat, zullen succes hebben. Zij zijn niet alleen de overlevers, ze zijn zelfs de leiders van hun tijd en toekomst.
Daarbij kan onderzoek je natuurlijk helpen bij het bepalen van de koers voor de toekomst, maar onderzoek moet nooit een doel op zich zijn. Het is en blijft slechts één van de middelen om je uitgestippelde strategie te bevestigen. Terugblikken en research zijn kortom niet voldoende voor een toekomststrategie.
De beste manier om producten in de markt te zetten, is – zoals gezegd – handelen op basis van passie en eigen kracht. Ik zou adviseren: ga dichter bij het vuur zitten, schuif aan tafel bij de consument, ‘vermomd’ als mede-consument.
Marketeer, ga naar de kroeg! Bij voorkeur naar een bruine kroeg, waar jong en oud, rijk en arm, beroemd en anoniem, werkend en werkzoekend Nederland een pilsje komt halen.
Begeef je in het consumerende leven van je tijdgenoten. Blijf niet zitten achter je nieuwe laptop, kruip niet weg achter een secretaresse. Ontdoe je van je stropdas en je naamkaartje, inclusief titel. Wordt Jan-met-de-pet en bezorg jezelf minstens een keer per week een mooie studieavond in de kroeg. Proost!
En wellicht de volgende keer toeristenklasse vliegen. Maar liefst niet allemaal, want waar moet ík dan de new business ontmoeten?

Sam Stewart werkt bij reclamebureau John Doe en schrijft op deze plek – afwisselend met zijn collega Yves Kummer en met Joris van Heukelom (MTV Networks) – een column over media, merken en marketing.

Deel dit bericht

16 Reacties

M van Beusekom

Aan Sam Stewart.Het lijkt wel of ik de column zelf heb geschreven. Ik kom net terug uit Chili en ik heb inderdaad zeer interesaante mensen ontmoet in het vliegtuig, waaronder marketeers, die liever uit boeken, tijdschriften en onderzoeken de markt verkennen dan uit het echte leven, terwijl dit de rijkste bron is.Graag kom ik contact met u.Vriendelijke groeten. De heer van beusekom

M Deketh

Beste Sam Stewart, Al enige tijd volg ik u via  uw columns in de Emerce, deze zijn altijd zeer verrassend. Ook al ben ik het niet altijd met u eens, ze zetten me wel aan het denken en ik wil ook graag reageren, maar via de website van Emerce lukt mij dit niet. Na veel moeite heb ik het adres van uw bedrijf achterhaald en hoop ik zo toch te kunnen reageren op uw column. Vr. groeten. Ir.M. Deketh. 

Pieter

Laat Sam Stewart maar elke week schrijven.

Marc de winter

Hi Sam, interessante artikelen, maar vaak een beetje te visionair voor een blad als Emerce

Jan

Sam ze hebben uw ideeen nu ook na geschreven op de weinig inspirende blog, molblog. Zie het als een compliment. Wel weer typisch dat molblog overal maanden later mee komt. Echte marketeer site…. http://www.molblog.nl/marketing/6104

Maurice L

Las het net ook. Ene [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] heef het stuk in 'zijn eigen woorden' na geschreven. Triest.

Peet van Beusekom

Is niet letterlijk over geschreven maar hij heeft zich wel duidelijk laten inspireren door het artikel van Sam zo te zien. De stukken van [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] zijn normaal ook veel minder visionair dan nu. Maar waarom hier zo'n drukte over maken? Niemand kent die man. Heb zijn website bekeken en die is al net zo vaag. Geen werk op te zien, dat is altijd verdacht; )

Frand Dankbaar

[naam verwijderd, wel bekend bij redactie] is niemand. Ik bedoel waar maakt men zich druk om. Wie is die man? Iemand van een vaag bureau die zijn naam op google wil krijgen door te gaan bloggen op een goed bezochte website.

Peter van den Bosch

Ik ken [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] ook niet. Wel is duidelijk dat hij geen kaas gegeten heeft van marketing. Heb net een paar van zijn stukjes gelezen en kan maar ??n ding concluderen; Deze man is niet het meest heldere licht. En dat hij stukjes overschrijft is al helemaal erg.

Hester

Nu kent iedereen die El dus wel door jullie gezaag! bedankt…Daar hebben we wat aan allemaal!  Die El nog het meest!

Johan Cock

Precies Hester. Wat hebben we aan deze discussie?Ik heb zijn tekst gelezen. En er zijn overeekomsten, maar ze zijn niet identiek. Blijkbaar weet hij ons te prikkelen en blijven zijn teksten hangen. Maar om nou een hele discussie over hem te beginnen!

Lisa

Mee eens. Stewart moet het vooral als een compliment zien. Wie die [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] is weet ik ook niet en zal me ook een worst zijn. Z'n website voelt in ieder gaval als gebakken lucht aan. Ook zie ik reacties waarin mensen hem vragen naar zijn portfolio aan cases en ook hierop geeft hij een bijdehand antwoord en komt niet over de brug. Niets om je druk over te maken. [naam] is een lucht bel en dan wel een van de grootste soort.

Rick Straetmans

De teksten van [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] zijn zo gek nog niet. Zijn teksten vind ik inhoudelijk scherper. Zij hebben geen donald duck-gehalte zoals de meeste artikelen op blogs. Zijn artikelen zijn meestal educatief van aard. Ik begrijp ook niet waar jullie je druk om maken?

lisa

Niemand maakt zich druk hier. Maar het is een ongeschreven regel om andermans collums niet over te schrijven. Buiten dat zijn zijn teksten juist niet scherper maar schoolser. Dat is iets heel anders. Dat is ook nog eens aan de kinderachtige levensvisie van [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] te zien: http://www.molblog.nl/weblog/6108 En dat is heel erg dat zo'n ventje nog serieus word genomen.

Joris H

Snap niet dat jullie serieus over die [naam verwijderd, wel bekend bij redactie] praten. WHo the @#$% is he?! Nog nooit van gehoord, heeft nog nooit iets gedaan en is enkel te vinden op google door zijn blogjes postjes die hij overal achterlaat. Rust en terug naar mensen die er toe doen.

Marnix

Een artikel uit 2004 wordt in 2007 naar boven gehaald om te discussieren over [naam verwijderd, wel bekend bij redactie]. Die [naam] heeft jullie wel goed te pakken h?! hahahaha

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond