Deel dit artikel
-

Column: Leve de crisis?

De momenteel meest gestelde vraag binnen ‘het wereldje’, is wat het huidige en komende economische klimaat ons gaat brengen in de digitale industrie.

Zeker met een nieuw jaar voor de boeg, biedt dit kans tot voorspellingen, of op z’n minst een heldere overpeinzing. Naast enkelingen die menen dat er niets aan de hand is, zijn er her en der ook horden mensen die zwartgalligheid prediken die zelfs voor inkt op papier te duister oogt. ‘Niks apart’, zou de lezer kunnen zeggen. Maar het valt me op dat velen, misschien wel de meerderheid in mijn omgeving, de crisis becommentariëren als een groot goed.

Ik ga er dan maar van uit dat dit duurt tot het individu zelf geraakt wordt. Maar wat is dan dat grote goed dat de crisis ons bieden kan? De crisis zou een ‘momentum’ creëren van reflectie en wel eens het keerpunt kunnen zijn van een tijdperk. Van toen naar straks in enkele simpele stappen en dat allemaal dankzij de crisis. Je zou er spontaan een ‘howto’-video van maken.

De nieuwe president van de VS werkt hier trouwens als een prachtige katalysator van deze mooie gedachte. Zowel op ideologisch als op technologisch vlak, met het mediavak als ferme uitloper van deze beiden. Obama bespeelt de digitale kant van het mediavak trouwens op exquise wijze. We hebben hier met honderd procent zekerheid te maken met de eerste ‘techpresident’. De brave man zorgde persoonlijk voor het materialiseren van begrippen als mobile marketing, crowdsourcing, online video, social networking, widgets en andere toverwoorden die voor de businessmassa normaal slechts in powerpoints opduiken. Plots hebben in het politieke circuit mannen met grijze haren – veelal ereleden van een partij – ook interesse in het internet.

Het ‘tipping point’ ligt binnen dit domein duidelijk achter ons. Het feit dat de grootste gemene deler van onze vakgenoten de crisis in zekere zin omarmt als momentum, zegt ook iets over de toestand waarin ze verkeerden voordat de crisis toesloeg. De behoefte is groot om dingen anders te doen, het heersende paradigma om te draaien en al het moois te bewerkstelligen waar reeds jaren over gebabbeld en tegen aangehikt werd. Deze behoefte is zelfs zó groot dat een crisis die ingeslagen is als een bom, volgens hen soelaas kan bieden. Laat de nood toeslaan, want nood breekt wet is het devies. Zodat de wetten van het klassieke mediavak opgeheven of bijgesteld kunnen worden. Zowel op commercieel als redactioneel vlak. De komende vijf jaar zullen inderdaad de jaren worden waarin we de mogelijkheden die de laatste vijf jaar gecreëerd zijn, tot werkelijkheid zullen maken.

Met wat geluk zal een nieuwe ‘new deal’ vanuit de overheid een trits hedendaagse problemen en uitdagingen coveren. Het economische apparaat zal op microniveau de rest voor zijn rekening nemen. Het feit dat hier eerst een crisis voor nodig is, blijft betreurenswaardig. Met de nodige dosis gezond verstand en daadkracht had dit allemaal ook zónder gekund.

Joris van Heukelom is ceo van Ilse Media. Hiervoor was hij directeur content consumentenmarkt bij KPN.

Bron foto: Nieve44/La Luz (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond