Deel dit artikel
-

Column: Opt-in, the day after

Gelukkig, het is oktober. Met veel moeite heb ik me de afgelopen maand door mijn mailbox geworsteld. Iedere dag in september ontving ik bergen met e-mail van bedrijven die ontdekten dat zij mij nog geen toestemming hadden gevraagd om mij te mogen benaderen.

Door Ernst Muller*

Er zijn veel mailings de deur uit gegaan de afgelopen maand. Maar over de respons wordt door vrijwel iedereen geheimzinnig gedaan. Betekent dit dat het is tegengevallen? De exacte resultaten zijn nog niet bekend, iedereen wacht nog op de laatste ja-zeggers. De resultaten kunnen overigens niet één-op-één met elkaar vergeleken worden, deze hangen af van een aantal variabelen als doelgroep, verzendmoment en herkomst van de adressen.

Bij bestanden die ik heb bekeken lag de respons hoger dan ik bij voorbaat had verwacht. In een aantal gevallen was dit opmerkelijk hoog. Tot 35 procent van de ontvangers gaf toestemming om in de toekomst benaderd te worden. Het lijkt wel of de ontvanger ook de stress voelden die de verzenders hadden. Er werd vaak en snel geklikt. Reminders hadden vrijwel dezelfde openings- en klikpercentages. Waarschijnlijk had de ontvanger in deze gevallen de mail de eerste keer gemist. Aan de andere kant, er waren ook mailings met maar 10 procent positieve respons.

Stress

Maar waarom nou die stress de afgelopen maand? Met de aangepaste Telecomwet moeten de adresbestanden op orde zijn. Vanaf 1 oktober mag niet meer gemaild worden aan bedrijven zonder toestemming. En bedrijven willen mensen geen onnodige e-mail sturen.

Ik kreeg veel verzoeken in mijn mailbox als consument, met een niet-zakelijk e-mailadres. En hiervoor was het al jaren niet toegestaan om consumenten ongevraagd te mailen. Het lijkt erop dat de vernieuwde Telecomwet juist spam in de hand heeft gewerkt naar consumenten.

Van veel bedrijven wist ik niet eens dat ik ze ooit een e-mailadres had gegeven. Ik ga er dan maar vanuit dat hier ooit iets online heb gekocht, informatie aangevraagd of me ingeschreven voor een andere nieuwsbrief. In ieder geval is iedereen ineens mijn adres tegen gekomen in hun adresbestanden. Ze waren alleen vergeten of ik wel of geen toestemming had gegeven om me te e-mailen.

Een voordeel is dat ik nu wel weet wie mijn adres heeft. Ik heb slechts in een beperkt aantal gevallen toestemming gegeven om mij in de toekomst te benaderen. Verder heb ik  alle verzoeken in een mapje in Outlook bewaard, voor het geval ik mij bedenk. Ik ben dan ook benieuwd wie mij, ondanks het feit dat ik niet heb gereageerd, toch e-mail blijft sturen na september 2009.

*Ernst Muller is e-mail marketeer bij Veritate

Bron foto: James Cridland (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Jalon

35% response is inderdaad extreem hoog. Ben benieuwd wat voor incentive daarbij werd aangeboden…

Hans

Voor klanten is er vanuit Yes2web (via http://www.stayinformed.nl) een groot aantal opt-in mailings verstuurd. Opmerkelijk is dat klanten met een "gekocht" bestand percentages halen van ongeveer 10 procent. Bedrijven die alleen hun klanten om de mailinglijst hebben staan (meestal ook kleinere bestanden) halen percentages van 30 t/m 70 procent! Wat ook opviel is dat een mailing met een enkele boodschap, het opt-in verzoek in dit geval, aanzienlijk meer respons kregen dan mailings met extra artikelen en boodschappen.

stefan

Ik ben zelfs gebeld door bedrijven waar ik me voor had uitgeschreven…of het geen fout was! Ben blij dat de wet er is, werd gek van nieuwsbrieven waar ik me niet van kan herrineren ik me ooit voor heb ingeschreven ( verdekt in de algemene voorwaarden ) Als consument lees ik alleen de nieuwsbrieven die ten eerste bij mijn interesses passen en van daaruit klik ik alleen verder wanneer er iets word aangeboden waar ik op dat moment ook echt behoefte aan heb. Zo ben ik bijvoorbeeld geabonneerd op een nieuwsbrief van een computerketen, maar nu ik mijn pc naar hartelust heb samengesteld en al enige tijd werkzaam is, lees ik deze niet meer. Totdat ik weer iets nodig heb en de verwachtig er is dat de nieuwsbrief mij kan helpen aan een goed product.

jeroen

Beste Stefan,Gek worden moet je al helemaal niet doen, gewoon opt-out en klaar.  In een aantal gevallen ben ik nog steeds blij dat ik ben gespamd, omdat ik goed en goedkoop drukwerk heb kunnen bestellen en PC randapparatuur heb kunnen kopen.  Ik vindt dat er ook wel een verantwoordelijkheid van de ontvanger gevragd mag worden, opt-out zou op zich genoeg moeten zijn. De duizenden mailtjes, (bijna) altijd vanuit het buitenland verzonden, in talen welke ik niet eens kan lezen houden wij op deze manier echt niet tegen, terwijl; DAt de spam is waar ik mij het meest aan erger.

stefan

Beste Jeroen, Heb je helemaal gelijk in. Die laatste vorm van spam is helemaal vervelend. Toch weet ik nu waar ik duizenden pillen kan kopen tegen een erectiestoornis, handig voor over een jaar of 30 :) Iemand nog 100 I-phone's nodig, ik ken wel een paar adressen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond