Deel dit artikel
-

Column: Snelkookpan voor innovatie moet overstromen

Waarom schrikken nog te veel MKB-ers van innovatie? En waarom maken niet meer ondernemers tijd en capaciteit vrij voor innovatie als ze zien dat anderen er aantoonbaar succes mee boeken? Murk Peutz, regiodirecteur Zuid Syntens, gaat in deze column in op deze vragen.

Onlangs werd met steun van de provincie Limburg en het ministerie van Economische Zaken door Syntens een Design Pressure Cooker+ georganiseerd voor veertien ondernemers in Limburg. Een expertiseteam, bestaand uit een marketeer, (industrieel) vormgever en innovatieadviseur van Syntens, werkte in een dag een concept uit voor de deelnemers.

De resultaten waren verbluffend. Een aantal gaat direct proberen octrooi aan te vragen, maar de meeste ondernemers pronkten al met de schetsen, variërend van een trap die voor alle leeftijden (van peuter tot senior) geschikt is en een nieuw weersbestendige scooter voor ouderen die slecht ter been zijn tot een corporate identityvoorstel voor industriële producten en een nieuw systeem voor steigerbouw dat aan de nieuwe arbo wetgeving voldoet. Over een jaar moeten deze nieuwe producten al beschikbaar zijn voor de markt. Een mooiere uitwerking van de kreet kassa + kunde = kassa is niet denkbaar.

Nog een mooi voorbeeld: Koninklijke Mosa had enkele jaren geleden geen toekomst meer met de productie van badtegels. Voor een paar eurocenten worden de standaardtegels thans in een land als Bulgarije gemaakt. Mosa was bereid te innoveren. Met veel gevoel voor design (!) werden grotere, mooiere en complexere tegels gemaakt. Inmiddels is er ook ledverlichting in verwerkt zodat de badkamer een pronkkamer kan worden in elk huis. De gevolgen: aantrekkende markten, hogere omzetten met betere marges, want de producten vinden gretig aftrek in het hogere segment van onze samenleving. Kortom innovatie loont, zelfs de maakindustrie heeft in ons land nog toekomst!

Ondanks deze succesverhalen stagneert de drang en behoefte om te innoveren in het MKB. Bedrijven moeten nog altijd worden verleid hierover na te denken. En (te) weinig MKB-ers maken gebruik van een (industriële) vormgever om te zorgen voor toegevoegde waarde van hun diensten. De creatieve industrie heeft veel potentie, maar de oogst blijft nog mager. Loek Hermans, voorzitter MKB-Nederland, maakt zich daar terecht ook zorgen over. Wat is hiervan de oorzaak?

Ondernemers zijn geneigd vooral te sturen op risicomijdend gedrag (kostenbeheersing en efficiënter werken) en minder op het creëren van nieuwe markten en product en diensten. Innoveren is essentieel voor het waarborgen van de continuïteit van een onderneming, maar er zijn ook risico’s aan verbonden.

Innoveren moet vooral ook ondernemend en lucratief worden gepercipieerd. Er is dus nog veel missionariswerk te verrichten. De overheid kan daar voorwaardenscheppend een bijdrage aan leveren, maar ook voor branches en andere koepelorganisaties ligt een schone taak weggelegd. Innovatie moet vooral vertaald worden in een andere houding en gedrag bij de ondernemer. Er moeten meer snelkookpannen komen om bedrijven versneld in beweging te krijgen.

Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, geeft onafhankelijk, deskundig en kosteloos advies aan het MKB. De activiteiten van Syntens worden mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken

Stellingen (suggesties)

1. Er moeten meer stimuleringsregelingen komen voor het MKB anders stokt de innovatie en dat is fnuikend voor de groei van onze economie?
2. MKB heeft angst voor de creatieve Industrie en mist daardoor kansen voor succesvolle innovaties?
3. Creatieve industrie heeft blijkbaar een imagoprobleem omdat het MKB nauwelijks gebruik maakt van de deskundigheid uit deze sector, ondanks de aantoonbare meerwaarde van creativiteit.
4. De kost gaat voor de baat uit, behalve voor design in het MKB?

Deel dit bericht

2 Reacties

KANAAL7dotCOM

Interessant. Innovatie spreekt mij aan als maker van webTV. Even reageren op de 4 stellingen: Bij 1. Er is deels een overheid maar deels ook de mensen zelf die dot moeten. Overheid door veel minder regelzucht en minder belasting voor innovatie. En vooral veel beter onderwijs. Er zou wat mij betreft een ministerie voor Internet Ontwikkeling moeten komen want hoe gek het misschien nu klinkt: internet is the Highway to Innovation.  Bij 2. Te generaliserend. Niet iedereen over een kam scheren. Ik ken genoeg kleine bedrijfjes die bijvoorbeeld allerlei electronische toepassingen of internet toepassingen maken. Van chemische of biologische bedrijfjes weet ik minder maar die zijn er ook zat waar ontwikkeling in zit. Nee, die angst zit meer in de hoge kosten die hier in West-Europa zijn waardoor een business case niet snel genoeg positief wordt. Tja risico nemen heet dat. En eigenlijk ondernemen. Wel begrijpelijk, menselijk zelfs maar je schiet daardoor niet op. We spelen toch teveel op zekerheid, verwend als we zijn in dit land. Deels dus een mentaliteits/cultuur kwestie. Bij 3. Deels eens. Maar is het wel een imago probleem? Wat de boer niet kent eet ie niet werd er wel eens gezegd. Toch weer meer mentaliteit en cultuur.  Bij 4. Zie 2.  Peter LofstromKanaal7.com 

Jan Baars

Je had een paar jaar gelden moeten zien wat voor internet initiatieven Syntens begleide! Je zag duidelijk dat het blabla gehalte van die bedrijven groot was, maar weinig spectaculair. Ik had toen, en heb nog steeds het idee dat Syntens is voor ingedutte bedrijven en niet voor echt innovatieve internet bedrijven. Leuke rapporten maar weinig innovatief.  Het word tijd dat de overheid deze zinloze subsidies eens stopt en een internationaal open source project steunt. Ik denk hierbij aan opensource Flash, Red5 http://osflash.org/red5 Als zoiets snel wordt ontwikkeld zal de online televisie exploderen. Men kan dan voor een paar honderd euro een eigen tv station opzetten, zonder de licenties van Macromedia die al snel tienduizenden euro’s kosten. Daar zouden een hoop bedrijven wat aan hebben gaat een stuk sneller dan Syntens, die nauwelijk verstand van zaken hebben op het gebied van ICT. Hopelijk gaat er bij iemand eens een lichtje branden dat op deze manier met veel minder mankracht veel meer resultaat wordt behaald dan met deze subsidiespons.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond