Deel dit artikel
-

Column: Weblogs, een nieuwe uitdaging voor marketeers?

Emerce blaast de estafettecolumn nieuw leven in met een bijdrage van Marco Derksen, de drijvende kracht achter veelgelezen weblog Marketingfacts. Zijn stelling is dat weblogs een ontwikkeling vormen die door veel marketeers nog niet wordt gezien of begrepen.

Met de komst van internet, breedband maar vooral wifi, is de mediaconsumptie de laatste jaren sterk veranderd. Bij mij thuis heeft de ochtendkrant inmiddels plaats gemaakt voor de laptop, is het abonnement op de tv-gids opgezegd en worden teletekst en telefoonboek (om er maar een paar te noemen) al lang niet meer gebruikt.

Nu ben ik waarschijnlijk niet het prototype van de gemiddelde consument, maar het is duidelijk dat met de komst en het gebruik van nieuwe media, het voor de adverteerder steeds moeilijker is geworden om de consument te bereiken. Marketeers piekeren zich dan ook suf over hoe ze hun doelgroep het beste kunnen bereiken en komen met de meest exotische oplossingen. Reclameboodschappen worden verpakt in films, rtv-programma’s, tijdschriften, spelletjes en tegenwoordig zelfs in cola-bikjes en sandwiches.

Een ontwikkeling die door veel marketeers nog niet wordt gezien (of begrepen) is het fenomeen weblogs of blogs. En alhoewel een weblog niet veel anders lijkt dan een gewone website, bestaat er een belangrijk verschil en dat is de eenvoud en snelheid waarmee men online kan publiceren en communiceren.

Door de veelal gratis te verkrijgen weblog-technologie heeft iedereen de beschikking over een content management systeem dat bovendien extra functionaliteiten biedt zoals een discussieforum, RSS-feed en e-mailmanagement. Het gevolg van deze laagdrempelige beschikbaarheid is dat er alleen al in Nederland ruim honderdduizend weblogs zijn met elk een eigen aandachtsgebied en lezerspubliek. Veel van die weblogs zullen sterven in de anonimiteit, maar een toenemend aantal is inmiddels aardig op weg om het lezersbereik van een middelgroot dagblad of tijdschrift te overtreffen.

Weblogs bieden marketeers een nieuw instrument dat wellicht het beste is te vergelijken met de online communities van weleer. Ten eerste zijn weblogs zeer geschikt om met een specifieke doelgroep in contact te komen. Daarnaast is het profiel van de webloglezer interessant omdat zij relatief meer geld online uitgeven (+20%), op meer nieuwsbrieven zijn geabonneerd (+40%) en omdat zij vallen in een voor veel marketeers interessante leeftijdsgroep (18-34 jaar). Tenslotte worden weblogs in toenemende mate gebruikt om meningen over producten en diensten te ventileren, waardoor het tevens een instrument biedt waarmee voor het eerst echt kan worden geluisterd naar de mening van de consument. (zie bijlage hieronder)

Dat weblogs als een serieus marketinginstrument wordt gezien blijkt wel uit het feit dat dagbladen (Volkskrant, Metro), tijdschriften (Quote), omroepen (IKON, KRO, EO) en online uitgevers (Ilse Media) inmiddels eigen weblogs zijn gestart of investeren in bestaande weblogs. Ook zijn er inmiddels adverteerders die experimenteren met weblogs. Zo heeft Nike recentelijk een pilot gestart met een gesponsorde weblog (Art of Speed) en speelt Amazon met de gedachte om klanten een eigen weblog aan te bieden.

De explosieve toename van het aantal weblogs en de enorme belangstelling voor weblogs, dwingen zowel exploitanten als adverteerders om na te denken of en zo ja hoe men moet omgaan met dit nieuwe fenomeen. Moet men op bestaande weblogs adverteren, moet men bestaande weblogs sponsoren of moet men zelf een weblog opzetten? Eén ding is zeker, hadden marketeers het tot voor kort moeilijk met het samenstellen van de mediamix, met de komst van weblogs wordt het zeker niet makkelijker. Wel leuker!

Marco Derksen is senior marketingconsultant bij Share of Mind en houdt op zijn weblog Marketingfacts dagelijks de ontwikkelingen bij op het gebied van nieuwe media en interactieve marketing. Derksen draagt het stokje over aan Mirko Oosthoek, Ad Sales Director bij Discovery Networks Benelux.

Bijlage

Selectie van bronnen:
http://www.imediaconnection.com/content/3162.asp
http://www.sifry.com/alerts/archives/000313.html#000313
http://www.perseus.com/blogsurvey/thebloggingiceberg.html 

http://www2.fmg.uva.nl/sociosite/websoc/weblog.html
http://www.marjannedijkstra.nl/weblog/scriptiedefinitief.doc

Deel dit bericht

23 Reacties

Jeroen van de Wiel - Google Weblog

Chapeau! Mooi bericht Marco! Eigenlijk is deze column gewoon een vorm van "outdoor blogging" 😉

a treur jr

OVER WEBLOGGEN Enkele jaren terug schreef Adam Curry in dagblad de Telegraaf wekelijks een column in het katern over ICT en nieuwe media. Deze lazen wij destijds, nog wat onbekend met het metier, met wisselende belangstelling. In één van de artikelen had Curry het over een nieuw fenomeen wat hij Blogs noemde en wat volgens hem een belangrijke ontwikkeling zou doormaken. Net wat geïnvolveerd geraakt met websites en internet toepassingen haalden wij evenals vele anderen toen onze schouders op.  Het is 2001, het jaar dat wij na onze brede ervaringen bij de inmiddels failliet verklaarde multi-mediauitgever Markit met Venturo van start gingen en vanuit de crossmedia filosofie (zie website) belangrijke combinaties (voor)zagen van TV formats met internet, mobiele diensten en evenementen. Het is in dat zelfde jaar dat wij meer en meer oog kregen voor een andere interessante ontwikkeling wat inmiddels het webloggen was geworden en besloten daar zelf in 2003 een poging toe te gaan wagen, waarvan akte gezien het gebruikte url dezes.  Na enige maanden actief en vooral leerzaam webloggen maakten wij een korte persoonlijke analyse en een overzicht van onze bevindingen. Inmiddels is het zo dat in de meest recente communicatie en content formats die wij ontwikkelen ruimte gereserveerd wordt voor weblog-toepassingen daar waar zulks opportuun lijkt. Een weblog stelt ons inziens partijen, mits goed gepositioneerd, in staat breed en bi-directioneel te communiceren met hun (beoogde) community! In onze optiek is de marketing toegevoegde waarde de blootlegging van de onderliggende beleving van de weblog bezoekende prospect, klant, websitebezoeker, TVkijker of radioluisteraar. Anonimiteit gewaarborgd waardoor men vrijuit debiteert en er soms ook minder gewenste excessen kunnen ontstaan. Bij commerciële weblogs is redactioneel toezicht soms dan ook noodzakelijk. Zelfs pageviews, klik en zoekgedrag kunnen iets zeggen over de bezoekende partij mist goed geregisseerd.  Er zijn inmiddels marketing theologen zoals Pheedo die de vier marketing P’s in dit kader willen verruilen voor de 5 á 6 P’s voor webloggebruik en advertising. Het toenemende commerciële belang wordt ook onderkend op het log van Marketingfacts. Inmiddels gaat het succes van weblogs ook magazines als Elsevier niet voorbij. Arjan Dasselaar (ook bekend van Quotenet) schreef een stukje over weblogs in het nummer van afgelopen week. De niet zo heel goed geïnformeerde Dasselaar werd opmerkzaam gemaakt door de overname van Sanoma van web-log, de serviceverlener van uw scribent van dit moment.  Begin 2003 waren er ruim 3 miljoen webloggers actief op het WWW en eind 2004 zouden dat er 10 miljoen moeten zijn in dit tempo. Wat eerst opvalt is dat er blijkbaar meer vrouwen (56%) dan mannen loggen. En in Nederlandstalig gebied alleen al zijn er meer dan 267.000! weblogs te vinden waarvan het grootste deel (150.000) waarschijnlijk in Nederland onderhouden wordt. Inderdaad was het medium aanvankelijk vooral bedoeld als persoonlijk dagboek, vaak een forum voor geïnteresseerden en inmiddels steeds meer een goed geïnformeerde nieuwsbron met reactiemogelijkheden. Veel nieuws uit bijvoorbeeld de mediawereld kom je vaak eerder tegen op de weblogs dan op nieuwsites met als gevolg dat redacties van TV programma’s als RTLboulevard, SBS Shownieuws en Vibes regelmatig shoppen op de mediaweblogs die vaak (bewust?) goed geïnformeerd blijken. Een ander initiatief komen wij tegen op het weblog van DutchCurry waar hij oproept tot de vorming van een groepnieuwslog als experiment. Een interessante ontwikkeling die wij ook beroepshalve met belangstelling zullen volgen. Er zullen gezien de ervaringen met Curry’s hersenspinsels wel meer volgen.  

krasser

Onbekend maakt onbemind, ook voor marketeers. toch zijn er wel degelijk redenen voor een marketeer om enige terughoudendheid te betrachten mbt weblogs. Je bereikt niet enkel een hoop mensen, maar je bent ook afhankelijk van de nukken en gemoedstoestand van een enkele persoon. Het laat zich imho een beetje vergelijken met de situatie tussen Magic Johnson en Nike… Wie is nou eigenlijk de ster, de speler of de adverteerder? Er bestaat altijd de kans op een plotselinge weersverslechtering. Het grote voordeel van weblogs is natuurlijk dat ze nog een beetje het autenticiteitsgevoel hebben en een lezer niet al te snel de maker van de weblog verdenkt van financieel belang bij bepaalde berichtgeving.Gebruikers zitten doorgaans niet te wachten op reclame, en waarderen juist de onafhankelijke ( en vaak tegendraadse ) berichtgeving van de makers. Ik vermoed dan ook dat dosering key is, of het nu subtiliteit of overdosis betreft. Gewoon geen laffe banners dus, maar volledig geintegreerd en in lijn met bestaande content of total take-over.

Jos Cozijnsen

De marketeers moeten inderdaad beginnen met het ontdekken van de weblog als multi-medium-drager. Ik ben zef met http://www.emissierechten.nl bezig met het marketen van een nieuwe commodity: emissierechten, een markt goed voor het milieu en voor de ondernemer. Blutarsky heeft de weblog bij ons geïntroduceerd om dit nieuwe onderwerp 'emissiehandel' beter en meer onder de aandacht te krijgen: kijk en discussieer eens mee op: http://www.netvalues.net

Peter Hoekstra

Het zal niet de eerste keer zijn dat interactieve media de adverteerder met een dilemma opzadelt. In het verleden waren de 'verboden woorden' lijsten al legendarisch op de werkvloer. De verboden woorden lijsten die we gebruikten voor de radio 538 chat en het Libresse Hot-or-Not Forum. Inderdaad, ik heb het over ruim 5 jaar geleden. De grillen van de consument worden ineens zichtbaar in het medium zelf en adverteerders schrikken zich een hoedje. Overigens hebben wij onszelf ook weleens een hoedje geschrokken toen bleek dat een aantal grapjassen ons te slim af waren en ervoor zorgden dat het forum steeds op sex.com sprong en we naar de hosting partij zelf toe moesten rijden om het van de server te halen.  Maar zoals schade en schande ons wijs maakte, maakt het héél langzaam de adverteerder ook wijs. Onlangs hebben we een volledige community gebouwd bestaande uit weblogs. Allemaal een combinatie van oude ideeën en proven technology, maar toch erg interessant en bezoekersaantallen trekken langzaam aan. Na vier weken verscheen de eerste penis enlargement reactie in één van de weblogs. Dat leidde eerder tot hilarische reacties dan tot paniek of iets van dien aard. Dat hangt ook af van de klant natuurlijk, maar we leren allemaal accepteren wat er kan gebeuren.  Wat een extra voordeel is van weblogs is dat de RSS syndication heel erg goed wordt opgepikt door zoekmachines. Dat zal op een gegeven moment wellicht weer anders worden, maar twee weken na lancering van bovengenoemde community verschenen we zonder ons aan te melden al in de top drie bij zoekmachines. Als je dan even doordenkt en je betrekt iets als G-mail ook in zo'n concept dan wordt het allemaal nog interessanter. Zulke concepten hebben we ook al stapel staan!

Joris Kruierman

Dit stond een half jaar geleden ook al in de change your perspective, met iets meer humor beschreven…40ste editie … http://www.changeyourperspective.nl/

Paul

Elke 5,8 seconden wordt er een nieuw weblog gelanceerd. Dit zijn er meer dan 15.000 per dag!! Lees verder: http://www.dutchcowboys.nl/reacties.php?nieuws=220

Jos

Goed om te lezen dat ook marketeers (eindelijk) nadenken over het fenomeen weblogs. In de journalistiek is deze discussie namelijk al een tijdje aan de gang.

Hoxha

"Een ander initiatief komen wij tegen op het weblog van DutchCurry waar hij oproept tot de vorming van een groepnieuwslog als experiment."  Zoals met wel meer dingen bij Curry, klinkt het enorm overtuigend en vernieuwend, maar het is niets. Een stapeltje welwillenden een 'krantje' laten maken werkt niet. Tenminste, het werkt zolang de makers er zelf lol aan beleven , maar verwacht geen lezers. Kijk voor de grap eens wat voor tenenkrommende content er staat.  Mijns inziens zijn er in Nederland hooguit 5 op zichzelf staande weblogs die genoeg publiek hebben, een vrij constante kwaliteit leveren (stijlloos of niet 😉 duidelijk genoeg gesegmenteerd zijn en hun zaakjes op orde hebben om interessant te zijn voor adverteerders. Feitelijk kan een deel van deze groep al niet eens meer weblog genoemd worden. Initatieven van de publieken tel ik niet mee.  concluderend: Er zijn 2 soorten weblog: 1 waar de makers 'krijgen' (advertentieinkomsten etc) en 1 waar de makers moeten 'geven'. (advertentie op site accepteren, marketinginfo afgeven, of betalen voor weblogdiensten)

Gerrit Visser

Het heeft in Nederland even geduurd, maar het lijkt er nu dan toch op dat bedrijven de marketingkracht van het weblog ontdekken. Dave Pollard doet op How to Save the World een paar hele aardige suggesties voor de content van bedrijven weblogs. Veel succes Marco. de opzet ziet er veelbelovend uit. zie ook : http://blogs.salon.com/0002007/categories/businessInnovation/2004/06/30.html#a794

henk

De "anonieme Hoxha" schrijft dat er in Nederland hooguit 5 op zich zelf staande weblogs zijn die voldoende publiek hebben. Sterker nog, stelt hij, zijn dit zelfs nog wel weblogs ? Voor wat betreft weblogs van krantentitels wil ik daar wel voor een deel in meegaan. Immers zijn weblogs van kranten geen verzamelbak van (redactionele) commentaren en hebben die nu eindelijk na 10 jaar het internet ondekt ? Zijn verdere conclusies zijn echter verder nergens op gebaseerd. Blijkbaar kent onbekende Hoxha de web(log)wereld nog niet zo heel goed en begrijpt hij ook de positie van weblogs nog niet zo goed. Juist gesegmenteerde Blogs zijn reuze interessant voor de adverteerder. Probleem is nog wel dat de heren marketeers dit allemaal moeten gaan ontdekken en dat zoals nu ook wel weer blijkt Blogs zeker niet de bekendheid genieten die websites inmidels wel hebben. http://www.dutchcowboys.nl een Blog over Search Marketing en Internet.

Marco Derksen

Met belangstelling heb ik dit weekend de reacties op zowel Emerce als op mijn eigen weblog gelezen. Veel positieve reacties, maar hier en daar ook een terecht kritische reactie. Gezien de beperkte ruimte die je krijgt als auteur van een column, heb ik me echter moeten beperken tot de vraag of weblogs een positie verdienen in de mediamix. Dit is slechts een van de commerciele toepassingsmogelijkheden van weblogs voor bedrijven. Een andere, wellicht minder evidente toepassing, is die van kennis- en relatiemanagementinstrument. Een toepassing die overigens min of meer al door een aantal mensen in dit forum is genoemd. We zullen hierover de komende tijd zeker meer horen en lezen. Zoals gezegd, het wordt weer leuk met internet!

BA

@Henk Weleens gehoord van Geen Stijl Doritos? De bewering dat de "onbekende" Hoxha de web(log)wereld even als de positie van weblogs nog niet zo heel goed begrijpt is imho een diskwalificatie, waarbij de linkspam van de cowboys de te meer opvalt. Zeker ook nog nooit van Retecool gehoord? 😉 In aanvulling op Hoxha's stelling dat er twee soorten logs zijn, en de reactie van Henk zou ik het volgende willen stellen: Er zijn weblogs die "da bomb" zijn met een eigen community, en voldoende voldoende bereik om idd interessant te zijn voor grote A merk adverterteerdes, en er zijn weblogs die een niche bedienen en als gevolg daarvan buiten het directe zicht van gevestigde, volume adverteerders vallen. (wat ze niet minder interessant maakt, maar iig niet zo geschikt maakt voor brede bereiks campagnes) Ps laten we eerlijk zijn, weblogs zijn gewoon websites (of zelf microsites) en marketeers en adveerterders hebben het al moeilijk genoeg om dat in de mediamix in te passen.

Jos

@BA: "laten we eerlijk zijn, weblogs zijn gewoon websites (of zelf microsites) en marketeers en adveerterders hebben het al moeilijk genoeg om dat in de mediamix in te passen." Weblogs zijn dus niet gewoon webstes (of microsites). Het gaat juist om de beleving op een weblog (interactie tussen schrijver en lezer) die je niet op een gewone website (tenzij je er een weblog op plaatst 🙂 maar wel met een weblog (mits goed gepositioneerd) kunt realiseren.

Martin

[quote]concluderend: Er zijn 2 soorten weblog: 1 waar de makers 'krijgen' (advertentieinkomsten etc) en 1 waar de makers moeten 'geven'. (advertentie op site accepteren, marketinginfo afgeven, of betalen voor weblogdiensten)[/quote] Wat Hoxha schijnt te vergeten, is dat weblogs ook als verzamelplaats gebruikt kunnen worden van informatie over interesses en koopgedrag ed. van de (potentiële) doelgroep. Dat hoeft niet direct te betekenen dat er door een adverteerder reclame wordt geplaatst. Hierbij kan je denken aan een grote onderneming die een actief weblog onderhoud onder een andere naam. Doormiddel van het plaatsen van bijvoorbeeld artikelen, spelletjes, actuele nieuwsfeiten en bepaalde links kan deze onderneming op verschillende wijzen de interesses meten van de bezoekers van de weblog. Wanneer deze weblog tevens een forum, gastenboek of bijvoorbeeld een (gratis) lidmaatschap heeft, kan de eigenaar van de weblog de bezoekers stimuleren om hun mening over de gelogde zaken te geven. Deze informatie zal zelden op zo'n betrouwbare wijze verkregen kunnen worden. In een later stadium zou een dergelijke blog als pilot kunnen dienen, maar dat is niet aan te raden.

Gaby

Ik lees veel verwoede pogingen om de voordelen van weblogs te motiveren. Het komt allemaal een beetje geforceerd over en de commentatoren willen graag (doen) geloven dat weblogs zo interessant zijn. Niet dus. Als dat wel zo zou zijn, dan waren er geen verwoede reacties nodig en zou bovendien weblog vanzelf (op natuurlijke wijze) wel een plaatsje hebben veroverd.  Laat Mr Curry hier maar buiten, want hij heeft geluk gehad door een naam voor veel geld te verkopen en dat geld vervolgens goed te investeren. Visionair of ondernemer is hij dus geenszins.  Weblog kan leuk zijn, maar meer is het ook niet. Al de reacties weten in hun achterhoofd ook wel dat het niets voorstelt, maar ze proberen er wel in te geloven gezien de reacties. Blijf vooral erin geloven en mis daardoor de werkelijke realiteit.

Alex Stil

Marco, interessant artikel. Terwijl ik dit zat te lezen vroeg ik me het volgende af.Een van de zaken die hier besproken is of het interessant is voor een adverteerder om te adverteren op een weblog. Dus daarom de vraag zijn er eigenlijk al partijen die zich specialiseren in het bundelen van de advertentiemogelijkheden op de diverse weblogs. Een soort Adlink of webads maar dan gefocused op weblogs. Aangezien de meeste website een klein maar soms zeer interessant bereik heben zou het voor een adverteerder best interessant kunnen zijn als hij met 1 partij zaken kon doen en bijvoorbeeld aangeven op welke interesse gebieden hij wilt adverteren.Het is in ieder geval vaak niet kostenefficient voor een adverteerder om alle kleine weblogs te benaderen voor adverteermogelijkheden, te veel tijd, en vaak te weinig bereik, dus niet kostenefficient. Dus wie gaat het starten…..Adlog of Logads. Marco ideetje voor jou om een aantal collega's te bundelen ?

Edwin Duys

@Marco,Ik ben uitermate benieuwd naar de ervaringen van Nike en Amazon. Je noemt die in je artikel, maar wat interessant is om te weten is met welk doel zij de logs introduceren en wat de resultaten daarvan zijn.Iemand wellicht een reactie hierop.

hoxha

@alex, yep, interessant plan. Dat hadden 'wij' met een aantal weblogs al eens grof uitgewerkt, maar uiteindelijk waren er een aantal praktische bezwaren (die ik lekker voor mezelf hou voorlopig:-). Kwam er wel op neer dat ons logje qua bereik en bezoekersaantallen groot genoeg is voor zelfstandige onderhandelingen. GS is groter dan bijvoorbeeld alle VNU/Sanoma publieks tijdschriftensites bij elkaar opgeteld, groter dan vrouwonline etc etc. en al net zo gesegmenteerd (wat ons natuurlijk weinig boeit). Daarnaast ook nog eens een enorm indirect bereik in de media. In de praktijk komt zon lognetwerkje waarschijnlijk neer op een 'dumplaats' voor net-niet advertenties, voor een dubbeltje op eerste rang verhaal. Een budgetnetwerk dus. Liever geen advertenties dan ondoordachte meuk die toch niet bij je log past. Maar er zijn geloof ik al wel voorzichtige initatieven op dat gebied.

Marco Derksen

@Alex: Er zijn met name in de VS al verschillende iniatieven op dit gebied geweest, bijvoorbeeld blogadnet.com en blogads.com. Blogadnet.com bestaat inmiddels niet meer (is ook nooit een groot succes geweest). Blogads.com doet het redelijk voor zover ik heb begrepen. Zeker de moeite waard om te volgen dus! @Edwin: Doelstelling van Nike was vooral ervaring opdoen met (voor zover ik heb begrepen). Doelstelling van Amazon is een volgende stap zetten in personalisatie en community-vorming. @Gaby: Weblogs zijn wel degelijk interessant. Misschien niet direct als advertentiemedium (dit moet inderdaad nog blijken), maar wel degelijk als kennis- en relatiemanagementinstrument. Vwb dat laatste moet je niet denken aan de weblogs met 50K+ bezoekers per dag, maar wel aan corporate weblogs die dagelijks een veel kleine(re) maar heel specifieke groep aantrekken. Voor een b2b-organisatie kan het bijvoorbeeld al heel interessant zijn om een weblog te hebben waar dagelijks een tiental bezoekers komen die discusieren over bijv. duurzamen energie of RFID (om maar een paar voorbeelden te noemen). Het verschil met een gewone website, een community of een forum? De laagdrempelige weblog-technologie met al haar functionaliteiten waarbij de RSS-feed waarschijnlijk de belangrijkste is.

a treur jr

@Alex en Hoxa, inderdaad aantrekkelijk idee maar bijna ondoenlijk. Ik voel persoonlijk meer ‘agent ad’s’ die weblog en zeiksites (sorry Dorito eh.Hoxa) afzoeken naar boodschapgerelateerde items of topics en vervolgens (als de eigenaar van het log behoort tot het activerende log syndicaat) wordt de ‘ad’ achtergelaten. Deze wordt na vooraf bepaalde tijd weer verwijderd. Deze slimme door een Universiteit (samen met Venturo) ontwikkelende agent techniek heeft alles van doen met de RSS techniek en de functionaliteit van een zoekmachine. De ‘agent ad’ zou afgerekend kunnen worden op hits en clicks maar daar is men niet mee bezig. Een syndicaat als web-log (inmiddels van Ilse) zou dit contant kunnen maken.  Venturo

jos

@Hoxha: waarom de praktische bezwaren voor jezelf houden als je daarmee wellicht de advertentiemarkt via weblogs een stap verder kunt helpen? @Albert en Alex: zeker een interessant idee en zoals Marco al aangeeft in zijn reactie, in de VS zijn deze iniatieven al genomen dus waarom niet in Nederland (of Europa)?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond