Deel dit artikel
-

Commerciële omroepen starten met digitale televisie

SBS gaat volgend jaar op de Nederlandse markt een aantal digitale themakanalen lanceren. Ook RTL is van plan om, samen met producent Endemol een digitaal 'co-channel', te exploiteren. Dat vertelden Fons van Westerloo van RTL en Frank Eijken van SBS woensdag op het Omroepcongres in Bussum.

Topman Markus Tellenbach van SBS Broadcasting vertelde in Bussum dat SBS in Scandinavië al is begonnen met het aanbieden van digitale themakanalen. “We richten ons daar met lokale muziekprogramma’s vooral op jongeren. Die zijn veel meer gewend aan het interactief beleven van beeld en geluid. Kijk maar naar het succes van Apple’s iTunes. Daar moeten we ons bij aansluiten.” SBS wil in Nederland een identiek programmapakket aanbieden. Tellenbach denkt aan ‘een stuk of vier zenders’.

Zowel RTL als SBS gokken daarbij op de digitale decoder die door steeds meer kabelmaatschappijen wordt ingezet. Casema stelt bijvoorbeeld vanaf 1 januari veertig tot vijftig digitale kanalen gratis beschikbaar naast het analoge aanbod van 34 zenders om het gebruik van de decoder te stimuleren.

SBS hoopt in 2007 al 20 procent van de gedigitaliseerde kijkers te kunnen bereiken. In 2010 moet dat al tot 50 procent zijn opgelopen. “Iedereen in televisieland maakt zich zorgen over de komst van de televisiezender van John de Mol, maar er staat veel meer te gebeuren,” beloofde Eijken, de voormalige topman van IP.

Van Westerloo gaf gisteren geen toelichting op het kanaal dat hij met Endemol wil gaan opzetten. Endemol wilde de plannen gisteren nog niet bevestigen, behalve dat het bedrijf sinds kort met RTL in gesprek is. Onduidelijk is of het nieuwe kanaal een reactie is op komst van de zender(s) van De Mol in oktober 2005. De Mol zou eveneens in digitale tv geïnteresseerd zijn.

Van Westerloo vertelde in Bussum dat RTL al zes procent van zijn inkomsten haalt uit activiteiten die niet aan traditionele vormen radio en televisie gerelateerd zijn. “We verdienen bijvoorbeeld al geruime tijd aan streaming internet,” vertelde hij. “In Portugal hebben we tegen betaling via internet een speciale uitzending van Villa BdD verzorgd, afleveringen van De Erfenis zijn een week voor de uitzending tegen betaling op internet te zien geweest. We bieden RTLZ live via internet aan, zodat het ook op kantoren kan worden bekeken. En duizenden audities van Idols waren eveneens op internet te zien. Die pagina’s zijn 62 miljoen keer geraadpleegd.”

Tellenbach en RTL topman Gerhard Zeiler waarschuwden echter voor al te hooggespannen verwachtingen. De Nederlandse en Duitse televisiemarkt heeft zich nog niet volledig hersteld. De marges op advertenties zijn sinds 1999 alleen maar omlaag gegaan. “Het is nog maar de vraag hoe we digitale televisie moeten gaan financieren, zeker als de digitale tv recorder zijn intrede doet en de consument de reclame kan overslaan.”

Deel dit bericht

1 Reactie

at

Het onderwerp ‘thema kanalen’ werd de afgelopen dagen opvallend vaak gebruikt tijdens het jaarlijkse omroepcongres in Bussum. Zowel commerciële omroepen als publieke zendgemachtigden hebben er blijkbaar een nieuwe Helige Graal bij. Op zoek naar meer marktaandeel en omzetgroei anders dan via traditionele business modellen grijpt men inmiddels elke mogelijkheid aan om content de (digitale) markt op te stuwen. En dat is goed, maar terwijl met name de jongere doelgroepen steeds minder TV kijken zal het aanbod door de snellere digitalisering fors groeien. Men lijkt bestuurlijk ruw wakker geschud door het opdringerige reveil van mediakenners en specialisten die over elkaar heen struikelen om hun toekomstvisie te mogen debiteren. ‘Het digitale tijdperk komt snel naderbij en de markt moet themakanalen ontwikkelen en snel uitrollen’ spreekt men in commissie en in volle overtuiging uit. Ook het orakel John de Mol liet zich recent in die trant over zijn plannen uit en draagt dus bij aan de verhevigde belangstelling voor digicontent. Voorzitter van de raad van bestuur van PO, Harm Bruins Slot, heeft inmiddels opdracht gegeven snel een projectleider aan te stellen die conform het als voorbeeld dienende BBC model de zaak zou moeten coördineren. De commerciële omroepen blijven uiteraard niet achter en dus kondigden ook van Westerloo (RTL Nederland) en Frank Eijken (SBS) thema zenders aan. Dat was ook zo’n beetje het enige interessante wat deze partijen vandaag wisten te melden. De heren Zeiler (RTL) en Tellenbach (SBS) uitgezonderd, maar daarover later meer.  Het is dus een hot item 'themakanalen' welke gevoed door de diverse digitale initiatieven van kabelmaatschappijen en het zeer ambitieuze KPN.TV, nieuwe kansen worden toebedacht. Deze opportuniteiten bestaan inderdaad. Themakanalen in Europa worden echter voor een belangrijk deel on-demand aangeleverd waardoor ze een in een heel andere TV perspectief geplaatst worden door de consument. Mede daarom moeten met name de publieke omroepen zich realiseren dat Nederland 1, 2 en 3 in hun huidige vorm niet bepaald de ‘portal networks’ zijn die je nodig hebt om digitale themaspin-offs te kunnen exploiteren en goed te positioneren.  Deze stelling wordt mede ingegeven door de beperkingen die de omroepwet met name de PO oplegt waardoor selectieve mediadistributie voor de publieke omroep wel eens een ‘Trojaans paard’ kon zijn met ongewenste effecten voor de wat defensieve doelstellingen. Immers hoe handhaaf je de al eroderende identiteit en bereikbaarheid van een kleine 40 omroepen in deze brij van relatieve en non-relatieve content cq informatie.  Dus, en dat geld in mindere mate voor de commerciële zenders, wil je in dit naderende digitale mediageweld overleven is een hele goede media staffelstrategie noodzakelijk. Daar bedoelen wij op dit log mee: portalzender/basis content, niche of thema zender, narrowcasting, internet en vervolgens de mobiele telefoon als display. Zo oogt de staffelconfiguratie sterk en mogelijk op termijn ook profitabel door de adaptie van de advertentiemarkt. Dit businessmodel is daardoor echter vooral haalbaar binnen het commerciële domein vanwege de liberale structuur, ruimere ondersteuningsmogelijkheden en de royale beschikking over ook internationale content. Maar is dit zonder gevaar en kan men zomaar wat themakanalen erbij doen? Een driewerf nee want het opzetten van wat meerdere themakanalen voor Nederland zal een verdere fragmentatie van de markt tot gevolg hebben. Digitalisering van dit aanbod zal het kijkgedrag een dramatische wending geven door de afname van ’real time viewers naar ‘’content on demand’ maar vooral in de wijze waarop men gaat 'zoeken' naar hun favoriete programma's. Immers de afstandbediening van de TV veranderd in een geprofileerd intelligent instrument welke niet meer gebruik maakt van de bekende nummerieke aanduidingen 1 tot en met 10 maar bediend wordt door thema icoontjes zoals sport, nieuws, film, docu, drama, lifestyle, reality, show, kids etc. etc.. Waarna uiteraard een sub-selectie gemaakt kan worden die naar zender(entiteiten) verwijst. Geselecteerd op eenvoudig aangemaakt, persoonlijk profiel en in een variabele rangorde! Een gevaarlijk gevolg voor met name de publieke omroepen die een digitale thema-omgeving mee ontwikkelen welke omroeptechnisch slecht te managen zal blijken te zijn waardoor men de identiteit op termijn steeds meer zal verliezen. Maar wellicht is dat wel de noodzakelijke marktwerking. A.Treur Jr. www.venturo.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond