Deel dit artikel
-

Computerspelen vaker ingezet door organisaties

Computerspelen zijn al lang niet meer het exclusieve domein van de vermaaksindustrie. Ook bedrijven en overheidsorganisaties zetten games in. Om hun imago te verbeteren of werknemers op te leiden. Spelontwerpers uit de hele wereld waren de afgelopen twee dagen bijeen op een congres over 'serieuze computerspelen' in Washington D.C. Emerce sprak met één van de deelnemers, de Nederlander Michael Bas.

Serious Games, zo heet het tweedaagse congres in de Amerikaanse hoofdstad. Zo’n 70 sprekers zullen hun ideeën uiteenzetten over de mogelijkheden om games in te zetten voor het verwezenlijken van organisatiedoelen. Michael Bas is deelnemer en mede-eigenaar van het bedrijf Ranj dat zich onder meer bezighoudt met de ontwikkeling van computerspelen. Wat hem opvalt is dat er veel grote partijen, zoals het Amerikaanse leger, de Wereldbank en het Voedselprogramma van de Verenigde Naties, aanwezig zijn op het congres. Bas: “In het publieke domein gebeurt heel veel.”

De meeste partijen ‘sleutelen’ aan bestaande spelen om deze geschikt te maken voor hun eigen doel, legt Bas uit. De populairste ‘ombouwspelen’ zijn de zogenaamde ‘first person shooters’  waarbij de speler met een geweer door een driedimensionale virtuele wereld loopt. Bas: “Op het geraamte van het spel, de zogenaamde ‘engine’, wordt dan een nieuwe inhoud gezet.”
Als voorbeeld noemt hij een groot architectenbureau dat op het congres aanwezig is. Het bedrijf gebruikt de ‘engine’ van het spel Unreal om grote bouwprojecten in beeld te brengen. Bas: ”Zo kun je van een nog niet gebouwd hotel alvast de muren, kamers en het zwembad inspecteren.” Het bedrijf gebruikt zo’n spelomgeving om de klant van het project te overtuigen of om tijdens de bouw te laten zien wat de vorderingen zijn.
Is dit een goed voorbeeld van een ‘serious game’? Bas: “Eigenlijk niet. Ik heb op het congres weinig écht goede voorbeelden gezien. Wel zijn er veel ideeën gepresenteerd, bijvoorbeeld voor managementspelen.”

Hoe kunnen organisaties computerspelen inzetten om hun imago te verbeteren? De Otib, brancheorganisatie voor de elektrotechnische installatietechniek, had volgens Bas een paar jaar geleden het lef om veel geld neer te leggen om een spel te laten maken dat het imago van de organisatie moest verbeteren. “De organisatie wilde laten zien hoe leuk een baan in de elektrotechniek kan zijn.” Zijn bedrijf Ranj ontwikkelde een game waarbij de speler de elektrotechniek in een kasteel op Ibiza moest installeren. “Het kasteel moest klaar worden gemaakt voor een concert van een bekende popband. Van toegangspoortjes tot verlichting, de speler moest alles opbouwen. Op het einde van het spel krijgt de speler het resultaat te zien. Hoe beter je het doet, hoe succesvoller en drukker het concert.”













Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond