Deel dit artikel
-

Conflict over verkoop Segways bijgelegd

De Nederlandse importeur en dealers van de Segway hebben hun conflict bijgelegd en werken inmiddels samen aan de verkoop van de ooit zo gehypte sta-scooters. In Nederland rijden er slechts 'enkele honderden' rond.

Eerder dit jaar waren verschillende Nederlandse bedrijven en de Amerikaanse fabrikant in een conflict verwikkeld over wie de Segway in Nederland zou mogen verkopen en wie het recht had op de Nederlandse domeinnaam. Destijds wilde Segway dat twee lokale importeurs, Hans de Jong van Segwaycenter uit Almere en Bernd Gerson Lohman van Segway.nu uit Noordwijk, hun in- en verkoopgegevens aan importeur Pitch, van de hockeyclub in Den Bosch, zouden doorgeven.

“We hebben nu geen conflict meer,” zei Hans de Jong De Jong dit weekend tijdens de Miljonair Fair in de RAI, waar goedverdieners op de sta-scooters rondjes reden. “We wisselen nu zelfs onderling Segways uit. De Segway speciaal voor golfers die je daar ziet rijden komt bijvoorbeeld van Pitch uit Den Bosch.”

Bij Pitch bevestigt bestuurslid Piet Kruijt dat de ruzie is bijgelegd. “We Move is nu voor ons een dealer in de regio Noord- en Zuid-Holland. We zijn de markt nu aan het verdelen onder andere dealers. We hebben nu een dubbelfunctie van zowel importeur als dealer. Als een dealer zich aandient dan beoordelen wij of die geschikt is.” Binnenkort gaat ook het online boekingsbureau FBEvents in Roermond via Pitch Segways verhuren en verkopen.

De domeinnaam Segway.nl stond maandag nog steeds op naam van De Jong, terwijl Pitch het moet doen met SegwayNederland.nl.  Maar volgens Kruijt gaat de domeinnaam zeer binnenkort over naar Pitch. “Het is een kwestie van dagen.” Samen met Gerson Lohman heeft De Jong inmiddels het bedrijf We Move opgericht.

De Segway, een gemotoriseerd rijwiel met een balanssysteem, was in 2001 onderwerp van een enorme mediahype, mede doordat bij de ontwikkeling van het apparaat bekende namen uit Silicon Valley betrokken waren. Time Magazine riep de Segway destijds zelfs uit tot ’meest innovatieve vinding sinds internet’. Maar inmiddels is duidelijk dat de sta-scooters nooit bij het grote publiek zullen doorbreken. Daarom stond Hans de Jong ook op de Miljonair Fair in de RAI. “De Segway is misschien meer iets voor mensen met grote tuinen en voor zakenmensen.”

“In Nederland rijden er enkele honderden Segways rond,” schat Kruijt. Precieze aantallen wil hij niet geven. De Segways zijn onder meer in gebruik in een nieuwe vertrekhal op Schiphol. Een van de grootste klanten van We Move is een Amerikaan die in Amsterdam stadstours geeft op Segways. “Hij heeft er een stuk of tien.” Meer stadstours op Segways zijn nog in ontwikkeling.

Kruijt kan nog niet zeggen of en wanneer de nieuwe Segway-variant met vier wielen op de markt komt. “Dat wordt over een maand of vier bekend.” Kruijt vindt, net als De Jong, dat de vier wielen-versie enigszins afbreuk doet aan het concept, maar noemt het ’een fantastisch apparaat’. “Dit gaat zeker zijn weg naar de markt vinden.”

Het is in Nederland overigens wel legaal om met de Segway aan het verkeer deel te nemen, mits er niet harder gereden wordt dan zes kilometer per uur, de bestuurder ouder is dan 16 jaar en in het bezit is van een rijbewijs. Vooral die zes kilometer per uur houdt de populariteit van de sta-scooter in Nederland nog tegen. Kruijt: “Bovendien heeft Nederland al een fietscultuur”

In Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland en Tjechië is de Segway op een volgens Kruijt onder betere voorwaarden toegestaan.  “De Nederlandse regelgeving blijft nog achter. Als importeur willen we er ook voor zorgen dat de Segway op de weg straks 15 tot 20 km/uur mag rijden. Dan heb je een bijzonder vervoermiddel die iets kan toevoegen aan het vervoer in de binnensteden die steeds meer autovrij of autoluw worden gemaakt. We hebben een probleem met de toegankelijkheid van steden. Geen enkel vervoersmiddel kan nog de overgang van auto naar voetgangersmobiliteit overbruggen.”

Volgens Kruijt moeten de Segway-verkopers zich meer gaan richten op professionals. “De Segway moet uit de gadgetsfeer komen. Die tijd is nu voorbij. We moeten nu functioneel gebruik zoeken. Denk aan de Italiaanse spoorwegpolitie die een grootgebruiker van Segway is. Bovendien willen we een andere categorie mensen op de Segway krijgen: mensen die behoefte hebben aan meer gemak. Denk aan vrouwen in mantelpakjes die het onplezierig vinden om te fietsen of mannen in nette pakken.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Wil

Zoals zo vaak loopt de regelgeving weer achter: nu moet je met de Segway op de stoep (daarom 6km/u) i.pv. net als fietsers, invalidewagentjes,skaters op de weg. Het is belachelijk dat je er een rijbewijs voor nodig hebt terwijl iedereen met zo'n miniauto (max 20km/u) de weg op mag. Het is waar dat de echte doorbraak komt als er in de grote steden niet langer toegang is voor autoverkeer maar dat zal nog wel even duren…Vraag me wel af hoe zo'n ding met 20 km/u over de grachtengordel in Amsterdam kan scheuren gezien de slechte staat van het wegdek. "In de tramrails blijven hangen?" "Nee, mijn Segway vloog over de kop"

Charles Vivian Vos

Beste Wil en andere geinteresseerden, Hierbij mijn perceptie van de feiten en mijn praktijkervaring:  1. Ik houd kantoor op de Keizersgracht: als ik weet dat ik veel meetings heb in de grachtengordel dan huur ik zeer regelmatig een segway (via http://www.igo.nu )De segway rijd perfect in Amsterdam ( juist geen probeem met de tramrails en de tradiotinle verstoppigen van de grachtengordel!  (segway banden zijn nl wel breed genoeg in tegenstelling tot bijv de fiets!) .  Omdat het zwaarte punt lager ligt en de 2 wielen naast elkaar staan is de stabiliteit (dankzij de high tech gyroscoop ) juist beter , daarnaast is wegdek steeds beter aan het worden ivm stadsrenovatie van de kades! Kom niet bezweet en op tijd aan bij (belangrijke )meetings! 2. De Segway heeft de wettelijke status van een snorfiets en maar wel op de weg maar juist niet op de stoep in NL! 3. Wettelijk verplicht is een brommercertificaat of een autorijbewijs. Als je een rijbewijs hebt en ouder bent dan 20 ofzo : kan je (maar is dus niet nodig!) ook een brommercertificaat aanvragen. Heb ik ooit gedaan voor scootervakantie greece 4. Het " segway certificaat van bekwaamheid " is als je een rijbewijs/bronmmercertificaat hebt een kwestie van goed opletten bij de instructie: is peanuts : maar wel zo veilig . De besturing is idiot proof ! Summary: ik vind het dus een briljant innovatief concept met een grote potentie voor amsterdam mede ook omdat je hem achter in je auto of mee naar binnen kan nemen (vouw fiets concept)

Wil

Sinds wanneer mogen snorfietsen niet harder dan 6km/u? En waarom zie ik ze in Amsterdam op de stoep? Dus wat is het nou? Een veel te trage "snorfiets" op het fietspad of toch een stoepvoertuig dat daarom niet harder mag dan 6km/u?Voor een "vouwfiets" is het ding toch echt veel te zwaar: moet ik Jerommeke/Obelix inhuren om hem in mijn auto te tillen?

Janette

De Segway heeft weldegelijk als momentele tussenoplossing de status van een snorfiets. Dus op het fietspad en als extra beperking dat men niet harder mag dan 6 km/uur (zwarte sleutel). Dit is ontstaan niet vanwege gebruik in voetgangersgebieden (dat mag dus momenteel nog niet!) maar simpelweg ivm een bestaande limiet van 6 km/uur waarbij het voertuig niet een RDW keuring behoeft. Het voertuig wordt dus ook niet gekentekend nu of in de toekomst want dat zou impliceren dat hij nooit meer in de voetgangersgebieden toegelaten zou kunnen worden en dat is uiteindelijk wel de bedoeling. De heer Gerson Lohman van WeMove (www.WeMove.nl) verzekerde jl. mij op de Miljonairs beurs dat er momenteel hard gelobbyd wordt om de Segway een aparte status te geven waarbij het uiteindelijk zo moet worden dat op de fietspaden (en bij ontbreken daarvan op de openbare weg) 15 tot 20 km/uur gereden mag worden (gele of rode sleutel) terwijl hij in de voetgangersgebieden dan uitsluitend met de zwarte sleutel gereden mag worden (6 km/uur).Graag verwijs ik ook in deze naar een link van de politie die duidelijk weergeeft wat de momentele status is: http://infopol.asp4all.nl/jsp/page.jsp?xdl=infopol/GgvDrg&xsl=infopol/GgvDrg&type=_all&GgvDrgIdt=175040520&Pad=Zoe,segwa&SelTrf=&mode=&SelOnd=&Zoe.Geo= Deze link is te vinden op de site van WeMove ( http://wemove.nl/?page=wetgeving ) die trouwens sowieso uitstekende voorlichting en informatie verstrekt.Inzake tours in Amsterdam kan ik trouwens ook http://www.glide.cc aanraden. Een zeer betrouwbaar door een Amerikaan geleid bedrijf dat als eerste met de Segway-tours in Nederland begonnen is! de toer is een absolute aanrader!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond