Deel dit artikel
-

Billink haalt 29,5 miljoen euro groeikapitaal op

Achteraf-betaalplatform Billink krijgt een kredietfaciliteit van 29,5 miljoen euro voor groei in Nederland en expansie naar Duitsland.

Met dit kapitaal richt Billink nu de pijlen op de grootste webshops, waar het de slagkracht kan bieden die nodig is om achteraf betalen mogelijk te maken. Tot op heden richtte het zich met name op de kleinere en middelgrote online winkels.

“We zijn ruim een decennium actief in de betaalmarkt in de Benelux en begrijpen de uitdagingen van onze webshophouders. Technisch en organisationeel zijn we gereed voor de volgende stap.”

CEO Frank Waagmeester zegt tegen Emerce: “Ons product is technisch gezien beter dat van de concurrentie. Tot op heden waren we wellicht wat bescheiden, maar we komen steeds vaker aan tafel bij de grotere webwinkels. Ze zoeken een alternatief en kiezen vaak voor ons.” Regelmatig gaat het volgens hem om klanten die overstappen van een andere achteraf-betaalprovider.

Het bedrijf is niet enkel op de B2C-markt actief, maar heeft ook een zakelijk product. Dat is voor bedrijven die online op rekening willen kunnen shoppen bij webwinkels. “Dit segment heeft een gigantische potentie omdat het nog niet goed bediend wordt. Wij hebbend de onboarding zo makkelijk mogelijk gemaakt voor winkels richting hun zakelijke klanten.” Vaak gebeurt dat nog handmatig. Waagmeesters dienst automatiseert dat en neemt het risico over.

Het nieuwe groeikapitaal komt van de Duitse Varengold Bank, een fintech. De eerste tranche die direct beschikbaar is omvat 4,5 miljoen euro. Over de rest kan Billink op latere momenten beschikken.

Het geld wordt gebruikt voor IT, marketing en sales. “Billink heeft de groei afgelopen vijftien jaar altijd zelf gefinancierd. Sinds zes jaar maken we winst. Die wordt geïnvesteerd in het bedrijf. Dat gaat vaak naar de debiteurenportefeuille. We nemen facturen van winkels over en dat kost geld, want is voorfinanciering. Met de kredietfaciliteit krijgen we extra werkkapitaal om de groei te versnellen zonder eigendom of zeggenschap op te geven.”

Behalve grotere klanten jaagt de directeur ook actief op klanten die in Duitsland actief zijn. In 2024 wil Waagmeester die groep gaan bedienen. Het product op zich, achteraf betalen, is bekend bij de Duitser. Er is een culturele match. Vanaf 2025 wil hij ook Duitse bedrijven op hun thuismarkt kunnen gaan bedienen.

Billink is in 2011 opgericht door Niels de Peuter, Pepijn Meddens en Laurens Withagen.

Het telt Billink nu ruim drieduizend aangesloten webwinkels als klant en drie miljoen gebruikers. Lokale concurrenten zijn het Zweedse Klarna en het Duitse Riverty, voorheen AfterPay. “We onderscheiden ons doordat we een ‘local hero’ zijn”, zegt Waagmeester. “We pakken de telefoon direct op als je belt.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond