Deel dit artikel
-

Consument nog niet klaar voor Location based services

Location based services, mobiele diensten die gebruikmaken van de locatie van een gebruiker, zijn vooral interessant voor organisaties om werknemers efficiënter te laten werken. Consumententoepassingen, zoals het sturen van informatie over aanbiedingen van nabijgelegen winkels naar mobiele telefoons, zijn op dit moment nog minder interessant. Dat is de mening van de bedrijven Cisco en Appear Networks, die samen dergelijke diensten ontwikkelen.

In de Zweedse hoofdstad Stockholm presenteerden Cisco en Appear deze week toepassingen die de bedrijven hebben ontwikkeld voor een groot winkelcentrum en het plaatselijke metronetwerk. De diensten maken gebruik van het wifi-netwerk op de metrostations en in het winkelcentrum. Belangrijkste toepassing is het leveren van betere informatie aan medewerkers van de ondergrondse. Dat gebeurt onder meer door locatiebepaling aan de hand van het wifi-signaal van de pda van een medewerker. Medewerkers hebben zo onder meer zeer actuele reisinformatie.

De dienst voor de ondergrondse is niet uniek. In Nederland maken 10.000 medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen gebruik van een soortgelijke toepassing, ook ontwikkeld door Cisco en Appear. Sinds 2005 ontvangen de pda’s van NS-medewekers updates op vijftig grotere stations met wifi. Daarvoor moesten medewerkers hun pda uploaden in speciale terminals. De NS overweegt om een groot deel van de treinen ook uit te rusten met wifi, waardoor medewerkers voortdurend updates op hun pda kunnen ontvangen.

Toepassingen voor consumenten zijn geen prioriteit, aldus Xavier Aubry, COO bij Appear Networks. “Het optimaliseren van werkprocessen is het belangrijkste. Daarvoor leggen we netwerken aan. Als deze netwerken eenmaal in de lucht zijn, is het redelijk eenvoudig om ook toepassingen voor klanten te ontwikkelen, zoals wifi toegang in treinen en stations of location based services.” Draadloze internettoegang in het openbaar vervoer kent nog weinig succesvolle voorbeelden, zegt Aubry. Als voorbeeld noemt hij Boeing, dat onlangs stopte met het aanbieden van wifi aan vliegtuigpassagiers.

In winkelcentrum Kista in Stockholm zijn Cisco en Appear met een test gestart die wel gericht is op consumenten. Een testgroep met enkele honderden deelnemers heeft een aantal diensten getest. Het winkelcentrum is voor de test verdeeld in vier zones. Wie zich in de restaurantzone bevindt ontvangt bijvoorbeeld informatie over een lunchmenu, terwijl in de omgeving van winkels speciale aanbiedingen verschijnen. In het metrostation, dat direct aan het winkelcentrum grenst, kunnen deelnemers van de test reisinformatie ontvangen. Deelnemers aan de test maken gebruiken van devices die zijn uitgerust met wifi verbinding.

Omdat nog weinig mensen beschikken over een mobiele telefoon met wifi toegang, is de dienst nog niet zo interessant voor een bredere uitrol. Aubry ziet echter steeds meer apparaten op de markt komen met wifi toegang, zoals spelcomputers, digitale camera’s en ook mobiele telefoons. Op dit moment zijn het nog vooral duurdere telefoons die een dergelijke verbinding hebben, maar hij verwacht dat het komende jaar wifi op het mobieltje steeds gebruikelijker wordt.

Ook voor de test in het winkelcentrum geldt, zo legt Aubry uit, dat de consumententoepassingen een extraatje zijn. Het wifi netwerk heeft met name tot doel om medewerkers hun werk beter te laten doen. Als voorbeeld noemt hij beveiligingsmedewerkers die op hun pda kunnen zien waar een incident heeft plaatsgevonden en welke collega’s daar in de buurt zijn.

Voor de projecten waarin Cisco en Appear samenwerken is het eerste bedrijf verantwoordelijk voor de draadloze netwerken en de locatiebepaling. Appear draagt zorg voor een ‘extra laag intelligentie’ bovenop het netwerk.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marc Fonteijn

Je neemt een technologie die nog bijna niet beschikbaar is voor de consument. Vervolgens ontwikkel je er wat diensten voor maar eigenlijk doe je dat omdat het leuk is voor jezelf en je denkt niet vanuit de gebruikers. Na een proefperiode trek je de conclusie dat de consument er niet klaar voor is. Hier springen je de tranen toch van in de ogen….

Tuig

Waarom nou weer WiFi waar niemand nog mee in z'n broekzak mee rondloopt en waar je een apparaat bewust voor aan moet zetten? De GSM infrastructuur (zendmasten) biedt al ruim voldoende 'always on' detail voor de meeste interessante LBS toepassingen.  Punt alleen is dat operators dat, net als data tarieven, tot in het extreme afromen en daarmee de pricing buiten het bereik van de doorsnee consument houden. Na een mislukt initiatief van Vodafone (veel te hoog geprijsd) loopt er nu een sympathieker initiatief van KPN, maar dat is ook weer beperkt tot een operator en zonder garanties van continuiteit voor content providers, zo gaat het nooit werken. Standardiseer, maak het gratis of flat-fee en rol het tegelijk uit voor iedereen en dan komen er vanzelf leuke premium services. En laat Cisco nog even wachten tot WiMax c.s. dekking hebben.

Stephan

Wat een onzin conclusie… LBS is inderdaad echt niet afhankelijk van wifi. Hoe vaak loopt je ergens op straat en zou je iets willen weten: gewenst etentje in restaurant, maar geen plek… op de stoep jezelf afvragend: "waar dan wel… tja". Zo zijn er 10-tallen voorbeelden en toepassingen te verzinnen. De "behoudende" telco's die hun met hun VAS platformen alleen denken aan de voor de handliggende added services… games, ringtones, weer en verkeer. Ontsluit de meer locatie specifieke informatie via een sms menu-tje (nee, je hoeft echt niet allways on te zijn….), op basis van cell informatie met een onschuldige anonieme pre-selectie van LBS. En nou niet meteen naar mijn naam vragen, want dat is niet relevant. Geef mij nou gewoon de mogelijkheid om snel relevante informatie te kopen (niet te duur). En relevant is meestal locatie geboden. Hoezo geen succes…?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond