Deel dit artikel
-

‘Consument heeft bij webwinkels weinig keuzes in Last Mile Delivery’

De Nederlandse consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keus in pakketbezorgers en serviceopties. Dat stelt GfK. De logistieke partijen bieden dergelijke mogelijkheden volop, zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Maar nog geen kwart van de webwinkels geeft de consumenten een keuze hierin.

72 procent van de door GfK ondervraagde consumenten wil een keuze voor het bezorgmoment. Een kwart is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag, zo blijkt uit de GfK Pakkettenmonitor.

Nog sneller leveren hoeft voor veel consumenten niet: 67 procent geeft aan dat levering binnen twee uur niet hoeft. 35 procent van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ (97 procent) en ‘een eenvoudig en kosteloos retourproces’ (89 procent) ook erg belangrijk.

Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond