Deel dit artikel
-

Consument wil standaard microbetalingssysteem

Tientallen webdiensten die nu nog gratis zijn hebben potentie als betaalde dienst, zegt onderzoeksbureau Multiscope. Nederlanders zijn best bereid ervoor te betalen, liefst op prepaid basis via de zogeheten "digitale portemonnee". Het is echter nog maar de vraag of er snel een standaard systeem voor microtransacties zal komen.

Er is nog hoop voor gratis webdiensten, stelt Multiscope op basis van onderzoek onder internetgebruikers. Consumenten willen best betalen voor diensten met hoge kwaliteit. Hieronder worden diensten verstaan die actueel zijn en gemakkelijk in het gebruik. Antivirussoftware bijvoorbeeld, of de verkoop van e-cards.

De bereidheid om hiervoor te betalen hangt wel samen met de aangeboden betalingsmethode. Volgens Multiscope staan Nederlandse consumenten nog altijd wantrouwend tegenover online creditcardtransacties. Andere oplossingen, zoals offline vooruitbetalen of per acceptgiro het bedrag achteraf overmaken, zijn praktisch lastig. Consumenten blijken immers een voorkeur te hebben voor pay-per-view of pay-per-use betalingen. Bij veel pay-per-view diensten gaat het om te kleine bedragen per keer.

Tot verrassing van Multiscope kreeg een andere vooruitbetalingsregeling de voorkeur van de ondervraagde consumenten. Het is de "digitale portemonnee", een soort online versie van de chip-knip. De consument ervaart dit als prettig, omdat het risico van fraude is beperkt tot het bedrag dat vooraf gestort is. Bijkomend voordeel voor aanbieders is dat er een duidelijk voorkoopbevorderend element bij komt kijken, vindt John Kivit van Multiscope. In de perceptie van de consument is het geld al uitgegeven op het moment dat het bedrag naar internet wordt overgeboekt. Als gevolg zou een consument zijn krediet gemakkelijker uitgeven. Kivit: "Het werkt hetzelfde als met de prepaid telefoon. Vanaf het moment dat je de kaart hebt aangeschaft, verbruik je hem naar verhouding weer snel."

Opvallend genoeg bleek uit eerder onderzoek van hetzelfde Multiscope dat consumenten die wantrouwig tegenover de creditcard stonden, wel voor de acceptgiro als online betaalmiddel zijn te winnen. Hoe zit dit nu precies? Volgens Kivit kon bij het recente onderzoek de groep respondenten kiezen uit een lijst betaalmethoden. Voor het eerst stond hier de digitale portemonnee bij, die prompt de hoogste voorkeur bleek te genieten.

Betekent dit nu dat er binnen afzienbare tijd een standaard voor microbetalingen zal komen? De markt is nu nog versnipperd. "Het zal een lange weg zijn om het te standaardiseren", erkent Kivit. Volgens Pieter van der Does van Bibit heeft een systeem voor microbetalingen alleen onder bepaalde condities zin. "Je wilt eigenlijk dat een kleine groep consumenten veel betalingstransacties doet. Een grote groep die weinig gebruikt, is moeilijk te bedienen. Als aanbieder kun je dat namelijk niet tegen lage kosten doen", aldus Van der Does. Hij vindt Nederland bovendien een te kleine markt voor één standaardsysteem. "Gezien de kosten praat je toch al snel over een systeem dat in meerdere landen geaccepteerd is", zegt hij.

Deel dit bericht

14 Reacties

ilja scholten

Praktijkervaringen met ACCEPTGIRO's en internet verkoop! Dat ACCEPTGIRO's gemakkelijk door de consument aanvaard worden vind ik helemaal niet "opvallend". Citaat uit artikel: "Opvallend genoeg bleek uit eerder onderzoek van hetzelfde Multiscope dat consumenten die wantrouwig tegenover de creditcard stonden, wel voor de acceptgiro als online betaalmiddel zijn te winnen." Waarom is dat vreemd of opvallend? Immers, de klant loopt geen enkel risico – wel de verkoper (en die zijn veelal wantrouwend). Maar, sinds twee jaar verkopen wij via onze website vakantiegidsen voor milieubewust recreeren en we gebruiken de acceptgiro als het voornaamste betaalmiddel. De verkoop via het internet steeg verleden jaar met 76 procent t.o.v. 2001. Van 0 procent in 2000 zijn onze internet verkopen nu 65-70 procent van de totale verkoop via onze publieksklantenservice. Het aantal wanbetalers is zeer gering maar dat zal ook te maken hebben met ons specifieke publiek en het product. Groot nadeel is natuurlijk het achterlopen van het internationale betalingsverkeer bij de internet ontwikkelingen. Dus ofschoon wij ook, nee veel, gidsen in de engelse en duitse taal produceren loopt die verkoop vooral via onze buitenlandse distributeurs. (We bieden niet de mogelijkheid van creditcard verkoop omdat de kosten daarvan nog te hoog zijn voor betalingen van onder de vijftig euro per transactie.) Is onze website daarom nutteloos voor onze buitenlandse verkoop? Het lijkt me niet. Tien tot twintig procent van de website bezoekers komen van buiten Nederland. Niet alleen schaffen zij misschien de gidsen aan via onze buitenlandse distributeurs of zusterorganisaties, maar belangstellenden die in onze gidsen willen worden opgenomen worden veelal attend gemaakt op ons bestaan door middel van de website. Dat gaat trouwens ook op voor potentiele buitenlandse partners (uitgevers) met wie wij willen samenwerken, zoals recentelijk met Green Books in de UK. Indirect heeft dat trouwens ook weer invloed op onze binnenlandse profilering. Verleden jaar hebben we in samenwerking met de ANWB een gids van 700 blz met 1000 accommodaties in zo'n tien Europese landen uitgebracht. Ook voor de ANWB gelden bedrijfsrisico's en ik kan me niet voorstellen dat zij zo enthusiast met ons in zee zouden zijn gegaan als we niet de internetverkopen en de backoffice faciliteiten daarvoor zouden hebben gehad.

niek van dijk

Beste Ilja, Micro-betalingen liggen in de orde van grootte van dubbeltjes of kwartjes. Ik weet niet hoeveel jullie voor je gids vragen, maar het zal meer zijn dan dat.Voor micro-betalingen zijn er op dit moment maar twee mogelijkheden: Switchpoint achtige oplossingen, waar misschien ten onrechte een porno imago aanhangt, en de wwwbon. Gr. Niek

Nate Skwortsow

Het is bij dit soort concepten van belang dat er ook gedacht wordt aan WIE de infrastructuur gaat leveren. Bij Switchpoint (KPN) of betalen per SMS blijft er een groot percentage van de opgestreken inkomsten aan de strijkstok hangen. Als er een onafhankelijk, open-source systeem komt, eventueel geaccrediteerd door DNB, oogt dit beter voor de gebruiker en hebben wij, als exploitant van websites, minder variabele kosten.

Jep

Paypal misschien? ING heeft volgens mij de Europese licensie voor dit systeem.

Nate Skwortsow

Paypal is gebaseerd op een credietlijn die onder een credit card hangt. Op korte termijn verwacht ik dat SMS de beste oplossing wordt voor micropayments. Bijna elke surfende Hollander heeft een GSM en dit systeem is makkelijk in websites te integreren. Laten we niet vergeten dat de mentaliteit van de Amerikaanse consument sterk verschilt van de Hollander en dat zij een kooplustiger volk zijn. Ik ben van mening dat een goede site, met een heldere doelgroep en daadwerkelijke meerwaarde, best andere inkomstenmodellen kan vinden dan micropayments. Bijvoorbeeld Google. We moeten oppassen dat micropayments niet de volgende hype-golf inleiden, want surfers blijven zich wel degelijk bewust van die "ene" eurocent die ze betalen om een pagina te lezen.

niek van dijk

Paypal is voorlopig door ING in de ijskast gezet. Er blijft dus maar EEN debit card over die zowel voor de gebruiker als voor de web-ondernemer veilig is, en in heel Nederland te koop.

Mark-Jan Harte

"Paypal is voorlopig door ING in de ijskast gezet." So what? Ga naar http://www.paypal.com en open een rekening. Wie heeft ING nodig? Je kunt er ook nog een Nederlandse bankrekening aan koppelen. Paypal is dus wel degelijk een mogelijkheid voor micropayments, ook voor Nederlanders. Ilja, waarom zeg je dat creditcard orders niet rendabel zijn onder de 50 Euro? Kijk eens bij Bibit of SWREG voor online creditcard processing. Het is onmogelijk dat acceptgiro's goedkoper zijn dan creditcards.

VanDerDekken

Beste Mensen, hierbij een consumenten reactie.1. Natuurlijk wil ik graag betalen met een acceptgiro, want dan heb je het betalingsmoment en de transactie in eigen hand. Meestal die ik het via de girofoon. enig nadeel is dat de KPN nu de extra beveiliging van het moeten invoeren van het Chippernummer er heeft afgehaald. Tot mijn ongenoegen heeft men mij niet duidelijk kunnen maken, waarom de beveiliging hetzelfde gebleven is. Helaas… 2. Ik wil, als het even kan NIET betalen met een creditkaart. Master of Visa of wat dan ook! Ik vind het onveilig, kostenverhogend en ondoorzichtig. Met name geloof ik bar weinig van alle verklaringen van veiligheid van dat systeem. Ook het feit dat veel bedrijven je creditkaartinfo in hun systeem bewaren is absoluut verkeerd. Als er dan al een creditkaart systeem wordt gebruikt dan moeten de consumentengegevens niet in een kraakbaar systeem zitten zoals dat by Amazon het geval is. [Trouwens het is al 3 jaar geleden dat mijn allereerste internetbetaling aan dat bedrijf de mist inging. Ik moet nog steeds een verklaring van het krijgen. bar slecht dus. Heb gelukkig alles prima geregeld met de Z-shop antiquaar, waar ik een boek kocht] Als mensen mij de veiligheid van een creditkaart proberen duidelijk te maken, dan krijg ik ook altijd het bekende verhaal te horen over het gebruik bijvoorbeeld in een restaurant of een winkel. Daar zou men eveneen iets vervelends met mijn kaartnummer uit kunnen halen. Maar voor het gemak vergeet men altijd dat er een essentieel verschil is tussen een bedrijf waar ik persoonlijk geweest ben en waar ik ook weer persoonlijk verhaal kan halen met echte mensen EN een volsterkt anoniem bedrijf ergens in the zakelijke bush-bush van de Verenigde Staten, waar je 0-komma-0 procent mogelijkheden hebt om daar vat op te krijgen. 3. Wat is er van het idee van cybergeld terechtgekomen? Indertijd had David Chaum daar aardige plannen mee. Vooral het anonimiteitsaspect vond ik belangrijk. Master/Visacard hoeft helemaal niet te weten waaraan ik mijn geld uitgeef. Sterker nog het gaat ze helemaal niets aan.Dat is wat ik wil! Een electronische portemonee met anoniem geld erin. Precies zo als in de winkel met echt geld. Wat mij betreft moeten wij als consumenten ons best doen om creditcard bedrijven te weren van de internetmarkt. Ik heb dan ook alleen maar een creditcard genomen omdat het internetbetalen dan gemakkelijk kan, anders zou ik nooit plastic geld willen gebruiken. Zeker op het gebied van antiquarische boeken is het Net een lusthof. 4. Micropayments. Ben bereid dat te gebruiken voor het lezen/kopen van info, maar dan moet die de info wel zeer goed zijn en hoe weet je dat. Veel informatie is regelrecht rommel of verkapte reclame. Maar weer alleen als het anoniem is. Ik denk in de orde van Eurocenten! Het moet wel verifieerbaar heel erg goed zijn wil ik er meer voor neerleggen. 5. Paypal. Heb daar eens rondgekeken, pakweg een jaar geleden, dus mijn mening ontbeert actuele representativiteit. 8-)). Er was een mogelijkheid om gratis vanuit je geldvoorraad te betalen, maar ondanks goed zoeken op de site en een email waarop een onbevredigend antwoord kwam is mij die mogelijkheid niet duidelijk geworden. Wel werd mij duidelijk dat onmiddellijk mijn creditkaart ingeschakeld zou worden. Exit paypal, dus! Zie hierboven! Maar zal nog eens gaan kijken, of het iets oplevert op dit moment. 6. ResumerendKopen op het Net bij Nederlandse bedrijven = AcceptgiroKopen op het Net bij buitenlandse bedrijven = Anonieme digitale portemonee a la David-Chaum-systeem.

Eric

In de 'betalen via het Internet' soap spelen drie belangrijke partijen, met drie verschillende belangen;De consument, de Leverancier en de Banken/CC maatschappijen. De consument wil:- makkelijk en vooral veilig kunnen betalen via een universeel systeem;- betalingen naar het buitenland net zo makkelijk als de binnenlandse betalingen;- geen extra hardware of allerlei kaartjes, waarmee zijn portemonnee toch al vol zit;- geen systeem dat hem beperkt tot het doen van betalingen via zijn eigen PC;- niet geconfronteerd worden met onnodig hoge en ondoorzichtige kosten. De leverancier wil:- makkelijk en vooral veilig betalingen accepteren via een universeel systeem;- betalingen uit het buitenland net zo makkelijk als de binnenlandse betalingen;- niet geconfronteerd worden met onnodig hoge en ondoorzichtige kosten;- niet onnodig geconfronteerd worden met charge-back transacties. De banken/CC maatschappijen willen:- een systeem waar zij zelf de rechten van hebben, waardoor alleen al de inkomsten uit licenties astronomisch kunnen oplopen;- een markt die groot genoeg is om de winstverwachting te kunnen garanderen;- zo weinig mogelijk risico lopen;- de juiste (lees geaccepteerde) technologische weg inslaan, ofwel maximale roi (onzekerheid ING/PayPal); Een vierde speler die wat minder op de voorgrong treedt, maar wel degelijk een belangrijke rol kan gaan spelen, zijn de telecom aanbieders en fabrikanten. Die hebben een 'kat uit de boom kijk' instelling. Wel begrijpelijk want met name de fabrikanten kunnen veel verliezen als zij het pad van de verkeerde ontwikkelingen inslaan. De rol die metname de leveranciers spelen is in mijn ogen buitengewoon ondergewaardeerd. Als bijvoorbeeld de 'Genomineerden voor de WebWinkel Awards' eens samen aan tafel gaan zitten en een aantal eisen stellen, kunnen ze een krachtig signaal afgeven. Tot het moment dat er op welk front dan ook samenwerking gaat plaats vinden, moeten wij als consument onszelf maar behelpen.

Bart Jutte

Paypal is op dit moment wel degelijk een alternatief, met name voor kleine betalingen. Transactiekosten bedragen voor de webshopeigenaar 30 dollarcent, geen abonnementskosten of extra kosten voor de creditcaardmaatschappij (normaliter 4 a 5% van de verkoopsom)zoals bijvoorbeeld bij Bibit. Wel zijn er kosten om je geld naar NL te krijgen, 1,5 dollar per overboeking. Voor de consument zijn er geen kosten. Die heeft ook het voordeel dat hij maar eenmalig zijn creditcardgegevens via het internet hoeft te verstrekken. Nadeel van het verhaal is dat alleen transacties in dollars worden ondersteund.

Een lezer

Kijk eens op {Comsys.nl; http://www.comsys.nl } en zoek daar naar {PayPhone; http://www.audiotex.nl/d01/payphone_demo.htm }.

Een lezer

Of kijk eens op {Catio.nl; http://www.cartio.nl/ } en probeer de demo van de digitale portemonnee uit.

Lekkah

Valt me op dat de PSP's als paddestoelen de grond uitschieten. Dit wordt volgens mij de zoveelste pijnlijke excercitie op het web. Kleine bedrijfjes die allemaal de heilige graal van de micro-payments claimen te bezitten. Niet allen technische perfectie is hier echter een vereiste. Standaardisatie en steun van grote financiele organisaties is belangrijk. Waarom? simpelweg omdat een systeem alleen succes kan hebben als je het overal kan gebruiken. Niks is zo irritant als wanneer elke site en elke frisdrankautomaat zijn eigen (perfecte) systeem heeft. Er is in deze markt weer een hoop drama in de maak. IMHO kan zoiets alleen een succes worden als de kleintjes de handen in elkaar slaan en eens stoppen met het elkaar vliegen afvangen. Nog mooier zou een standaard zijn die meerdere aanbieders van micropaymentdiensten mogelijk maakt, een uitwisselbaar protocol zoals banken dat ook hebben met hun systeem van bankrekeningen. Ben echter benieuwd of de overhead dan micropayments nog wel aantrekkelijk maakt. Dan willen aan elke transactie waarschijnlijk weer zoveel partijen een beetje meeverdienen dat micropayments te duur worden. Het blijft een aardig dilemma.

Frank Klaasen

Ik heb gekeken naar de website waar "een lezer" naar verwijst (waarom ze hun naam niet gebruiken snap ik niet). En ik heb het volgende uitgevonden. - http://www.catio.nl – werkt weer met een credti card. Dus dat heeft direct weer beperkingen.- http://www.comsys.nl – Hier heb ik even verder gekeken en zij doen o.a. zaken met de postbank, zij hebben de Girofoon gemaakt, dus ben ik even bij de postbank gaan kijken. Bij de Postbank zag ik de volgende pagina: http://www.postbank.nl/betaallijnHet lijk er op dat dit een koppeling is tussen een bestaand medium en het internet. Ik heb het geprobeerd maar ver kwam ik niet omdat ik niet aangeschreven ben als tester. Je komt wel in een Girofoon variant terecht. De Rabobank heeft een Rabofoon en Fortis heeft ook zo'n lijn. Dus wie weet wordt dit wel wat het lijkt in eerste instantie helemaal niet op al die digitale "wallets" ofzo.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond