Deel dit artikel
-

Consumentenbond: Provider moet consument toestemming vragen

Internetproviders dienen hun klanten binnen drie maanden te melden hoe zij omgaan met persoonsgegevens. Daarbij moeten ze elke afzonderlijke klant expliciet toestemming vragen om de persoonsgegevens te gebruiken. Dit wil de consumentenbond naar aanleiding van het rapport 'Klant in het web' van de Registratiekamer.

Internetproviders handelen in strijd met de wet. Bij de aanmelding wordt de klant gevraagd naar gegevens die voor die aanmelding niet relevant zijn, zoals inkomen, hobby's en favoriete vakantiebestemmingen. Maar, zo constateert de Registratiekamer, de klanten worden niet of onvoldoende geïnformeerd over wat er met deze persoonsgegevens gebeurt. Ook worden klanten niet gewezen op het feit dat zij zich kunnen verzetten tegen het gebruik van persoonsgegevens en dat zij die gegevens mogen inzien en wijzigen. Nu nog kunnen providers de gegevens doorverkopen aan derden, voor commerciële toepassingen.
Daarnaast maken providers, volgens de Registratiekamer, niet duidelijk of en in hoeverre hun surfgedrag op internet wordt bijgehouden.

De bond wil het privacy-lek dichten door een taskforce op te richten met de NLIP, de branchevereniging van internetproviders. Klanten kunnen dan zelf de keuze maken of zij bij hun provider blijven of dat zij overstappen naar een internetprovider die op een betere manier met privacy omgaat. De bond valt vooral over het feit dat de toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens bij de internetproviders veelal is verstopt in de algemene voorwaarden.
Vorig jaar veroorzaakte een advertentiecampagne van provider Xs4all veel ophef. De provider beweerde in de reclames dat concullega's persoonsgegevens verkopen.

In opdracht van de consumentenbond heeft de Registratiekamer onderzoek gedaan onder zestig providers. De kamer uitte eerder deze maand al haar zorgen over de provacy van de online consument in haar jaarverslag .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond