Deel dit artikel
-

Consumentenbond teleurgesteld over uitspraak in rechtszaak tegen Samsung

De Consumentenbond heeft de rechtszaak tegen Samsung over hun updatebeleid voor smartphones verloren. Met de rechtszaak wilde de Consumentenbond afdwingen dat Samsung zijn telefoons tot 2 jaar na aankoop van updates voorziet.

Volgens de rechtbank in Den Haag (pdf) toonde de Consumentenbond onvoldoende aan dat er daadwerkelijk veiligheidsrisico’s zijn en dat Samsung daar te weinig tegen doet. Daarnaast verklaarde de rechtbank de Consumentenbond niet ontvankelijk voor het eisen van updates in de toekomst omdat die eis onvoldoende rekening zou houden met toekomstige ontwikkelingen. Ook oordeelde de rechtbank dat Samsung consumenten inmiddels voldoende informeert over zijn updatebeleid.

De rechtbank wil dat de Consumentenbond voor álle Samsung toestellen in álle situaties bewijst dat er veiligheidsrisico’s zijn wanneer Samsung consumenten geen update geeft, terwijl die wel al beschikbaar is via Google. Dat is volgens de advocaat van de bond ondoenlijk. Bovendien is het onnodig. Google classificeert al de ernst van elk lek dat zij ontdekken en de mogelijke gevolgen daarvan.

Toch is er wel iets bereikt, vindt de Consumentenbond: Gedurende de juridische procedure heeft Samsung stappen gezet om consumenten beter te informeren. Op de homepage van de Samsung website staat nu een banner die verwijst naar een pagina over hun updatebeleid en daar vermeldt de fabrikant nu veel duidelijker welke toestellen updates krijgen en hoe vaak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond