Deel dit artikel
-

Content?

Afgelopen donderdag begon in de RAI in Amsterdam de IBC 2000 convention. Bedrijven presenteren zich op het beursgedeelte en wijze mensen zullen zich uitlaten over allerlei zaken die te maken hebben met broadcasting. Interessant om te kijken welke plaats het internet inneemt.

De wereld van televisieproducties hebben een decadentie die doen denken aan de laatste dagen van het grote Romeinse rijk, voordat het ten onder ging, zegt Job Franken. Prima, maar gaat men ook beseffen dat content op Internet wat anders dan Internetcontent is?

Een mevrouw komt iets vertellen over het spanningsveld tussen low cost en high quality producties. Dat lijkt me interessant. Vanuit mijn werk spreek ik regelmatig met mensen die zich bezighouden met het maken van televisieproducties. Uit veel van deze gesprekken blijkt dat we in de Nederlandse productiewereld te maken hebben met een decadentie die me het meest doet denken aan de laatste dagen van het grote Romeinse rijk, voordat het ten onder ging. Niet zo gek. In de productiewereld wordt goed verdiend. Bedragen van 1500 tot 2000 gulden per dag zijn eerder regel dan uitzondering voor free-lancers. Men is gewend om met de duurste apparatuur te werken en rustig de tijd te nemen om zo de hoogst mogelijke kwaliteit content te maken.

Voor televisie is dit niet zo erg. De investering wordt wel terugverdiend. Nadeel van dit soort prijzen is echter dat het niet zo aantrekkelijk lijkt om commercieel interessante internet producties te maken. Internet heeft (nog) niet zoveel bereik als televisie en daardoor is het moeilijker om investeringen in goede content terug te verdienen. Als we echter de cr�me de la cr�me van de Nederlandse televisiewereld (bijvoorbeeld de NOB) zouden vragen om een van hun succesformules op het internet te zetten, ben ik er niet van overtuigd dat er iets consumeerbaars uitkomt. Zo zag ik vorige week dat men het NOS journaal via internet publiceert. Leuk? behalve dan dat je het complete journaal voor je kiezen krijgt. Niks alle items los publiceren zodat de gebruiker bijvoorbeeld kan kiezen welk item het eerst bekeken wordt. Want waarom zou je de unieke mogelijkheden van het medium benutten? Da's alleen maar lastig joh.

Ik weet het, het is vooralsnog water naar de zee dragen om deze internet content armoede aan de kaak te stellen. Maar waarom gebruiken zo weinig bedrijven de 'full potential' van internet. Snappen ze het medium niet? Willen ze het niet snappen omdat het een bedreiging vormt voor existing business? Of spelen er andere factoren mee?

Soms zou ik het dan ook uit willen schreeuwen: MENSEN: wanneer gaat het licht branden en realiseert u zich dat het publiceren van content op internet niet hetzelfde is als het publiceren van internet content.

To be continued?

Job Franken
Onlive

Deel dit bericht

6 Reacties

Daniël Rozendal

"Niks alle items los publiceren zodat de gebruiker bijvoorbeeld kan kiezen welk item het eerst bekeken wordt." ????Op " http://www.nosnieuws.nl" worden al tijden de items los gepubliceerd.Job tijd voor een andere job misschien?

Arthur Valkieser

Reactie op mening van Job Franken. —–Er staan naar mijn mening een groot aantal onjuistheden in het artikel van Job Franken. Ten eerste zijn de gemiddelde freelance tarieven bij lange na niet het bedrag van 1500 a 2000 gulden per dag zoals Job vermeld. Bedragen van 400 tot 650 per dag voor freelance werk zijn meer in de richting. De decadentie waarover Job spreekt is wellicht geldig voor enkele personen maar zeker niet voor de meerderheid van de mensen die in de AV communicatie sector werkzaam zijn. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van te dure apparatuur zoals Job meld. TV productie apparatuur is niet goedkoop maar aangezien het een lange levensduur heeft van 5 tot 7 jaar en de snelle productie van programma?s mogelijk maakt is het verreweg de voordeligste manier van produceren. Daarnaast eist de hoge digitale distributiekwaliteit van tv programma?s een hoge technische basiskwaliteit zodat er in de huiskamer ook een goede beeld en geluidskwaliteit kan zijn als het tv toestel thuis goed is. Productie op goedkope consumenten apparatuur is voor TV beslist af te raden vanwegen de lage kwaliteit en het gebrek aan betrouwbaarheid. Omroepen en tv programmamakers zijn specialisten op het gebied van audiovisuele programma?s. TV programma?s vertellen een verhaal door de ?werkelijkheid? te laten zien. Internet is nog niet in staat om in alle huiskamers een combinatie te maken van de kracht van internet ( interactiviteit) en de kracht van televisie (hoge kwaliteit beeld en geluid). Zodra de snelheid van de infrastructuur tot in de huiskamer groot genoeg is dan komen de ?nieuwe? aanbieders van de nieuwe generatie internet content eraan en daar zullen de omroepen zeker bij zijn. Graag nodig ik Job uit voor een gesprek over de toekomst van internet, wellicht kunnen we daar beiden iets van leren. Arthur Valkieser 

Pepita Bos

Helemaal mee eens! Enige tijd geleden was ik betrokken bij een televisieprogramma over Internet. Of er een site bij gemaakt moest worden? Mijn stelling dat zonder site het programma weinig nut had, werd toch wel radicaal gevonden. Enfin, een producer die wat mij betreft dus met een incompleet voorstel voor een tv-programma was gekomen. Na de initiele meeting, op weg naar de parkeergarage kon ik het niet nalaten hem een steek onder water te geven. 'Interessant vakgebied heeft u', zei ik. 'Jazeker', beaamde de 50+ producer. 'Interessant hoe u nu geintegreerde concepten moet aanbieden. Van producent van tv-programmas is het geevolueerd naar multimedia producent.' 'Inderdaad', zei de producer. 'Waarom doe je het dan niet', dacht ik. 

Rob Bosveld

Raak, maar soms er flink naast.Beste Job, Ik werk al tien jaar in de TV-branche. Ik moet de eerste dag nog meemaken dat ik 1500 gulden per dag mag declareren. Vorige week nog presteerde een overigens gerenommeerde en allom gerespecteerde opdrachtgever uit de publieke omroep, het om te vragen of ik niet voor f 600,- per dag kon werken. Ik heb hem toevertrouwd dat zelfs een loodgieter een betere tarief rekent.Tegelijker tijd heb je groot gelijk als je stelt dat er een groot gebrek is aan visie op het maken van content voor internet. Zeker nu breedband internet dmv mxstream opkomt, is de verleiding groot om TVcontent te dumpen op het net. Maar laten we wel wezen, ook de grote spelers van dit moment willen voor speciaal voor internet gemaakte breedbandcontent niet in de buidel tasten.Zowel Chello als @home, gaan ervan uit dat content producenten zelf een zak geld meenemen.Mijn verwachting: Op het moment dat breedbandinternet echt wat wordt, zal de consument steeds kritischer worden op de geboden inhoud. Dan is het afgelopen met het dumpen want het zal niet voldoende zijn om de kostbare bezoeker te trekken en vast te houden. Rob Bosveldwww.breedbandcontent.nl

Jonathan Marks

The IBC presented proof that integration of RAW material for radio, TV and web is now reaching prices that independents can afford. What cost 60,000 Euro two years ago is now 20,000. DV-cameras and editing software running on the faster Pentiums can indeed offer productions which are broadcast quality. Just look at http://www.405themovie.com to see what consumers can do. BUT the communication and packaging skills that TV/radio producers possess need to be extended for the web. The good guys are those who can think of an idea and work out how the web and TV can work together from the start..not once the broadcast is over. And let's stop kidding ourselves about broadcast….every day we're moving towards narrowcasting to a clearly defined group. I'm based in Holland but working with UK/US companies who understand permission marketing…in which audio, video and text are the stars..and the shelf life of the show is FINALLY separated from a gatekeeper controlled transmission date.

wouter das

Erg leuk om te lezen, die gevoelige reacties over wie wat verdient in de tv-sector, maar de column van Job Franken gaat over hoe je met kennis omgaat op internet/intranet. Content management is de sleutel. Keer op keer moeten kennis-intensieve sites en intranetten radicaal worden gereorganiseerd omdat bedrijven daar over struikelen. Dat komt doordat content management een relatief nieuw gebied is, doordat bedrijven zelf maar wat aanprutsen en kiezen voor b-oplossingen, maar veel meer omdat visie ontbreekt.En daar heeft Job gelijk in: in een sector waarvoor broadcasting en het hele proces eromheen kosten nog moeite worden gespaard en er met investeringen zeven jaar vooruit wordt gekeken wordt er (nog) verdacht visieloos en cheap met internet wordt omgegaan. Tip: Bovenin het Tros-gebouw zit Mediasurface. Die zijn toonaangevend in professionele content management, met klanten als CNN, Reuters en Oxford University Press. Ga eens praten of check http://www.mediasurface.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond