Contentpartijen populairste doelwit overnames

Ontwikkelaars van content zijn samen met softwareontwikkelaars de populairste doelwitten van overnames in de technologie- en mediasector. Veel kleinere bedrijven zijn ongerust over de overnametrend. Dat blijkt uit een 'digitale convergentie onderzoek' van PricewaterhouseCoopers over fusies en overnames in de technologie- en mediasector.
Het streven van bedrijven naar digitale convergentie leidt op dit moment tot steeds meer fusies en overnames, schrijft PricewaterhouseCoopers (PwC) in een vandaag uitgebracht onderzoek. Onder convergentie verstaat PwC in dit onderzoek de samensmelting van computers, telefoons, televisie en content, aldus Erik Klein Nagelvoort, partner bij PwC Advisory.
Klein Nagelvoort: “Vroeger hielden verschillende partijen zich bezig met technologie, content en distributie. Nu zie je steeds vaker dat één partij zich op al die terreinen begeeft.” Door die ‘samensmelting’ is het volgens hem mogelijk om content flexibeler en multimedialer te distribueren.
PwC ondervroeg voor het onderzoek wereldwijd 149 respondenten bij technologie-, media- en telecombedrijven.
De ontwikkelaars van entertainment content zijn de grote winnaars van ‘de digitale convergentie trend’. Althans, dat denkt 42 procent van de respondenten. De fabrikanten van consumenten electronica nemen met 36 procent een tweede plaats. Klein Nagelvoort: “Entertainment contentpartijen als IDTV, Endemol, Eyeworks of Hyves zijn de partijen die de tijd mee hebben. Of het nu gaat om allianties, fusies of autonome groei.”
Volgens Klein Nagelvoort gebeurt er op dit moment veel rondom de entertainment partijen. “Het is een cliché, maar in de tijd van convergentie is content king. Grote partijen proberen allerlei interessante content aan zich te binden.” Hij noemt als voorbeeld KPN dat een samenwerking is aangegaan met Endemol. Niet alleen televisiecontent is interessant voor partijen als KPN die zich nu gaan richten op digitale televisie. Internetsites als Hyves of specifieke sites voor golf, hockey of auto’s vormen ook interessante kandidaten voor grotere partijen, meent Klein Nagelvoort.
Dat content ‘king is’, staat volgens Klein Nagelvoort als een paal boven water. “De grote vraag is echter: hoe verdien je er geld mee?” In het verleden zijn fusies en allianties mislukt omdat er bij entertainment partijen vrees bestond dat geld zou wegrollen, zegt Klein Nagelvoort. “Dan gaat het om het beheer van licenties en royalties.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond