Deel dit artikel
-

“Conversie-ratio van 30 procent”

Babylon werd in korte tijd bekend door de verspreiding van een gratis vertaalprogramma dat op een verbijsterend eenvoudig manier werkte; klikken op een woord was voldoende om de vertaling te krijgen. Maar zoals bekend kan van gratis de kachel niet branden. Het bedrijf maakte de overstap naar betaald, en was daarbij volgens Michal Frenkiel, vice president marketing, uitzonderlijk succesvol.

Hoeveel gebruikers hebben betaald sinds jullie aankondigden dat de software niet langer gratis zou zijn?

"Tot nu toe zijn er vijftien miljoen gebruikers van de gratis versie bij ons bekend. Onder de passieve gebruikers is de conversie-ratio gemiddeld vijftien procent, onder actieve gebruikers is dat dertig procent."

Wat zijn dat, 'passieve' en 'actieve' gebruikers?

"Actieve gebruikers noemen wij gebruikers die Babylon minstens één keer in de afgelopen dertig dagen hebben gebruikt, passieve gebruikers zijn al degenen die het minder dan dat gebruiken."

En hoeveel actieve gebruikers zijn er?

"We maken geen officiële cijfers bekend, maar onze gemiddelden verschillen niet met die van de markt, en die liggen op twintig tot dertig procent."

Een conversie-ratio van dertig procent komt neer op tenminste 900.000 betalende klanten onder de actieve gebruikers (dertig procent van twintig procent van vijftien miljoen). Een conversie-ratio van vijftien procent komt neer op tenminste 1,8 miljoen betalende klanten onder de passieve gebruikers. Hoe verklaren jullie deze hoge aantallen?

"Op de eerste plaatst is het product geen 'fun stuff', maar echt nuttig. Veel van onze klanten zijn dan ook zakelijke gebruikers. Verder zijn er niet zo veel alternatieven beschikbaar, wie een eenvoudige vertaaltool wil komt al snel bij ons terecht. Maar wat ook telt is dat er een realisering begint te ontstaan dat goede dingen nu eenmaal geld kosten."

De meeste mensen kennen Babylon vooral als een handig vertaalhulpmiddel. Maar het product is dat stadium al lang ontgroeid.

"Inderdaad, wij noemen het zelf een vertaal-, informatie- en conversiesysteem dat onmiddellijk relevante informatie verstrekt over een woord of waarde waarop wordt geklikt. Vertalen is dus slechts een onderdeel van de mogelijkheden. We leveren bijvoorbeeld ook informatie over wisselkoersen, telefoonnummers, lokale tijden, maten en gewichten, eigenlijk over alles wat meetbaar is. Verder kunnen gebruikers hun eigen gespecialiseerde woordenlijsten maken over elk mogelijk onderwerp, van juridische termen tot interactieve televisie tot Star Wars, telkens volgens het principe dat een enkele muisklik genoeg is om meer informatie te krijgen."

Kunnen we het een CRM-systeem noemen?

"Nee, een crm-systeem is heel specifiek bedoeld voor het managen van klantenrelaties. Wat wij bieden is een informatiesysteem van veel algemener aard. Babylon kan wel aan een crm- of erp-systeem gekoppeld worden, maar ook bijvoorbeeld aan een productcatalagus of een magazijn-inventaris. Het idee is dat Babylon kan werken vanuit elke applicatie, we proberen eigenlijk om op eenvormige wijze toegang te geven tot alle mogelijke externe informatiebronnen."

Waar zitten jullie beste klanten?

"Achtereenvolgens: Duitsland, Brazilië, Italië, Frankrijk, Spanje en Japan.

En waar zitten de groeimarkten?

"In Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.

Babylon zet in elk land lokale sites op. Heeft dat zin?

"Jazeker, sales gaan meteen omhoog zodra we ergens een site in de landstaal aanbieden. Mensen willen zeker weten wat ze kopen, maar ook onze nieuwsbrieven hebben duidelijk een positief effect op de omzet."

Waarom zijn er geen versies voor de Mac?

"Dat is vooral omdat we er de middelen niet voor hebben. Zo staan er ook nog versies voor pda's op het programma. We hebben op het ogenblik 45 werknemers, maar de strategie is om voorzichtig te groeien."

Hebben jullie meer investeringsgeld nodig?

"We hebben tot nu toe 'slechts' tien miljoen dollar aan investeringsgeld opgehaald en daar zijn we zuinig mee. Dat hebben we geleerd in de tijd dat de bomen tot in de hemel leken te groeien. We hebben gezien hoe onze buren hun klanten onthaalden op dure boottochten en er luxueuze kantoren op na hielden. In die periode keken we weleens met jaloerse blik naar dat soort praktijken en vroegen ons af of we het wel goed deden. Maar nu weet ik zeker dat het een goed beleid was om voorzichtig met het geld om te gaan: wij bestaan nog steeds, terwijl onze vroegere buren al lang weer vergeten zijn."

Deel dit bericht

1 Reacties

Gert Jan

Een iets te kort-door-de-bocht verhaal. Voorop: een prima tooltje, Babylon, ik gebruik het zelf dagelijks. Betaald, maar onder een valse naam geregistreerd. Want wat buiten beeld blijft is de *wijze waarop* Babylon het businessmodel heeft doorgevoerd. De klant kan kiezen uit een betaalde versie of een spyware-versie. Kies je namelijk voor de 'gratis' variant, dan moet je Cydoor op je systeem accepteren, dat permanent meekijkt welke sites je bezoekt en daarover rapporteert aan het moederbedrijf. Overigens moet je je ogen goed openhouden: alleen in het 'Privacy Steatement' vind je er iets over terug. Daar stelt men: Babylon gathers information and usage patterns relating to our users' use of the our Software ("Usage Patterns") to better understand how such users, as a group, use the software and the various features thereof, as well as to help Babylon tailor offerings to user groups with specific profiles, and to conduct market research. The Parameters and the Usage Patterns may be used in the aggregate for commercial purposes, including without limitation, for advertising, targeted advertising, marketing, co-registration to other services, promotional activities or any other activity, all subject to the provisions herein. Je bent overgeleverd aan de goede wil van Babylon, en – wellicht nog erger – Cydoor. Beide bedrijven geven ook onverbloemd aan dat ze die informatie met veel plezier doorverkopen aan 'strategic partners'. Nu is iedereen die met genoeg geld aan komt draven al gauw een strategische partner, dus dat is simpel…Het is dus niet de keus tussen $15 dollar betalen of een versie met advertenties, maar de keus tussen een betaalde versie of je privacy overdragen aan Amerikaanse marketeers. Nou, dan is die $15 een koopje… De keerzijde is natuurlijk dat er geen serieus alternatief is. Als de 'advertentie-trialversie' werkelijk alleen een advertentie liet zien en niet je hele handel en wandel (inclusief demografische gegevens) doorbriefde aan iemand die daar niets mee te maken heeft, of als er een concurrent was geweest die een vergelijkbaar product leverde, dan was die conversie-ratio vast een stuk lager. Sterker nog, uit het feit dat die slechts 30% is, kun je hooguit concluderen dat het gros van de gebruikers niet weet dat elke url die ze bezoeken wordt doorverteld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond