Deel dit artikel
-

Coosto: ‘Enorme vraag naar lokale marketinginformatie’

Blogs, tweets, Facebookberichten en andere socialmediauitingen bevatten een schat aan lokale marketinginformatie. Coosto probeert die met een nieuwe feature te ontsluiten.

“Er is enorme vraag naar dit soort informatie”, zegt algemeen directeur Toine Verheul van Coosto. “De optelsom van de vraag is veel groter dan het geheel van de top vijfhonderd of top duizend bedrijven. Het is alleen lastig om die informatie te ontsluiten.”

Digitale consumenten delen tegenwoordig aan de lopende band hun ervaringen over en met bedrijven en hun producten. Dat is goed te monitoren voor landelijke ketens, producten en merken. Het sentiment is ook makkelijk te bepalen. Maar waar die berichten vandaan komen, geografisch gezien, is moeilijk te bepalen. Voor de lokale overheid of ondernemer is het vervolgens lastig om op te reageren.

“Analyses op basis van gps-data zijn mogelijk, maar het volume is heel laag: 1,2 procent van de berichten op Twitter en Facebook bevatten dit soort informatie. En het is de vraag hoe accuraat dat is.”

Coosto ontwikkelde een techniek, gebaseerd op taalanalyse, om de locatie te bepalen van uitingen op social media. Het bedrijf is bezig zijn taalcorpus terug te analyseren tot 2009. Op die manier bouwt het een historisch relevante database op waarin het ook trends kan bespeuren.

Vanochtend ging Geomark live. “Voor het eerst brengen we een product uit dat in Beta is. Iedereen kan het tijdelijk gratis proberen. We hopen van onze vijftienhonderd gebruikers en andere belangstellenden feedback te krijgen over de interface en werking.” Ook de prijsstelling wordt getest. Geomark is nu een feature op het reguliere product, maar dat kan te duur blijken voor kleinere, lokaal georiënteerde ondernemers.

“We weten dat de vraag er is. Ondernemers hebben weinig tijd. Onze product is dan ook bedoeld om hun werkprocessen te automatiseren en hoogwaardige informatie toegankelijk te maken voor lokale marketingdoeleinden.”

Foto: Andrew Magill (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond