Deel dit artikel
-

Koopjessites dijen verder uit

Of het businessmodel echt houdbaar is, zal nog moeten blijken, maar de couponbedrijven groeien als kool. Groupon heeft inmiddels wereldwijd al 10.000 werknemers, rivaal LivingSocial 5000, ongehoorde aantallen in de internetwereld.

LivingSocial telt nu evenveel medewerkers als het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO of het energiebedrijf Essent. En Groupon is nu even groot als bijvoorbeeld Stork.

Van de 5000 werknemers van LivingSocial werkt de helft buiten de VS. Begin 2011, kort na de oprichting, zat het bedrijf  nog in drie landen, nu in meer dan twintig. Het aantal deelnemers is gegroeid naar 60 miljoen.

De vele werknemers zijn noodzakelijk om nieuwe klanten binnen te halen. Maar daarin schuilt meteen het gevaar. Want de personeelskosten lijken nauwelijks op te brengen. Om de fenomenale groei te financieren, heeft LivingSocial in december nog 176 miljoen dollar opgehaald. In totaal leunt de onderneming op 800 miljoen dollar aan durfkapitaal.

De vraag is of die investeringen ooit worden terugverdiend. Alleen al in de afgelopen zes maanden zijn 798 Grouponklonen over de kop gegaan. Onder meer in de VS, waar het fenomeen al iets langer bestaat. In Europa was er nog wel sprake van (enige) groei.

De nieuwsgierigheid lijkt er ook af te zijn: afgelopen zomer had LivingSocial 11,2 miljoen bezoekers, in december nog maar 4,4 miljoen. Groupon heeft eenzelfde dip meegemaakt na de zomer, maar trekt weer iets aan. Volgens LivingSocial-directeur Tim O’Shaughnessy komt het omdat de klanten te weinig energie investeren in marketing na een eerste kortingbon.

Deel dit bericht

9 Reacties

Pieter van Assen

De vergelijk met Stork, TNO en Essent is qua aantal misschien een leuke, maar inhoudelijk gaat het niet helemaal op. Kortingsites hebben grote callcenters en de aantallen werknemers worden voornamelijk gevormd door call-agents die al die deals moeten binnenhalen. Niet te vergelijken met de hoog opgeleide en goed betaalde TNO medewerkers.

Sander Berg

Ook pure dagaanbieding sites blijven maar komen. De lijsent op overzichten zoals http://www.dagaanbieding.org en http://www.webkoop.nl worden elke dag langer. Ben benieuwd of er in Nederland wel zoveel ruimte is.

Martijn Lambeck

Voor de consumentenmarkt blijven veel van dit soort sites interessant. Echter denk ik dat het erg moeilijk is om de concurrentie aan te gaan met Groupon. Het aanbieden van dagdeals betekent volop acquisitie en dus hoge kosten. Voor B2B is BIZcount onlangs gelanceerd. Volop in ontwikkeling. Geen dagdeals, maar weekdeals en een variatie van interessante producten en diensten voor ondernemend Nederland. Geen aggressieve verkoop gericht op impuls aankopen, maar een passend aanbod voor starters, zzp’ers en micro-mkb.

Ton Derks

Groupon is gewoon te duur

Groupon vraagt van ondernemers dat men minimaal 50% korting geeft. Vervolgens krijgt van de opbrengst de ondernemer nog niet de helft. Men moet dus producten tegen ¼ van de normale prijs in de markt gaan zetten. Dit wil je als bedrijf misschien wel één keer proberen, maar niet vaker. Hierdoor moet men telkens op zoek naar nieuwe klanten, waardoor de personeelskosten zo extreem hoog zijn.
En nu gaat de concurrentie ook nog eens toenemen:
• Bedrijven komen met hun eigen dagdeals. Men benadert hiervoor klanten uit de eigen database.
• Bedrijven zoals Cyberghost met o.a. dagdealsite http://www.friendstix.nl vragen geen 50% fee, maar ev. slechts 10%. Dit kan omdat men met lokale partners werkt die als zelfstandig ondernemer opereren. Daarnaast betaalt Friendstix de winkelier/restauranthouder altijd uit; dus ook als een coupon niet wordt ingeleverd. Er verschijnen dus niet alleen klonen in de markt, maar ook verbeterde dagdealsites met aantrekkelijkere aanbiedingen voor de ondernemers.
De toekomst van dagdeals is niet alleen sales, maar ook marketing. Marketeers zullen dit instrument moeten leren gebruiken. Vooral voor productintroducties en het trekken van nieuwe klanten zijn bedrijven zoals Friendstix interessant.

Jez looman

Kassabonus heeft een andere opzet dan de reeds bestaande korting-sites.
Weinig data , zeer direct naar naar zowel de web-winkels als (belangrijk) naar hun fysieke vestigingen.
GEEN coupons!!!!
Ik ben op zoek naar een web-site bouwer die met mij deze site gaat ontwikkelen.

Jez Looman.

digibeet

@jez,
als je moeite hebt om op internet een websitebouwer te vinden, is dat misschien niet de juiste plek om zaken te willen doen (!)

Jez looman

Geachte Digibeet,
Aan zo’n slimme opmerking heb ik niets!
Ik zoek een web-bouwer die in ruil voor het bouwen/beheren van deze site mede-eigenaar wordt.

digibeet

@jez
dan moet je dat zeggen he,
ik heb wel interesse
wat is je email adres?

Jez looman

Digibeet, dit schreef ik o.a. in mijn eerste reactie op het artikel:
“Ik ben op zoek naar een web-site bouwer die met mij deze site gaat ontwikkelen”.
jlooman@ziggo.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond