Deel dit artikel
-

‘Coupons en recensies geven hoogste conversie e-commerce’

Recensies op de site van een webshop en digitale kortingsbonnen zijn de belangrijkste middelen waarmee een bezoeker converteert naar een kopende klant.

Voorts blijkt, dat iets meer dan de helft (56 procent) van de consumenten na het klikken op een reclame wel eens een product koopt. Bij de andere bijna-helft leiden commerciële uitingen dus niet tot aankopen, maar hooguit tot een ander merkbeeld.

De Duitse digitale brancheorganisatie Bitkom hield onlangs een steekproef naar de effectiviteit van verschillende online reclamemiddelen. Daaruit komt naar voren dat de jongste kanalen het meest effect sorteren. Recensies op een winkelsite en coupons zijn twee tot drie keer effectiever dan zaken als e-mail, tekstadvertenties, pop-ups en banners.

De nummer drie in het lijstje met effectiefste middelen zijn de aanbevelingen van vrienden en bekenden uit iemands online sociale netwerk. Negentien procent van de gebruikers ging wel eens in op de suggestie van een bekende en ging ook over tot aanschaf. Vooral de leeftijdsgroep tot dertig jaar is hier het meest voor ontvankelijk.

Foto: yeowatzup (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Ruud

Is dit niet een beetje appels met peren vergelijken ? Een email-aktie , een blogbespreking , banner of video kunnen het gehele verkoopproces omvatten, geld weggeven ( korting/coupon) is iemand over de streep trekken en het het lezen reviews is het wegpoetsen van de onzekerheid en dus ook de laatste beslisser in het proces.
Iemand die het produkt helemaal niet wil, neemt dat ook met korting niet.

Patrick

@ruud ben het met je eens. Beetje een rare vergelijking… hoe men op een website komt vergelijken met wat men op een website doet….

Jeffrey

Eerlijk is eerlijk, recencies zijn de streep trekker, maar een coupon ( dus finaciële voordeel ) biedt zeker een ingang, maar is uiteindelijk voor de verkoper een nadeel.

In mijn optiek is social media de groeiende omgeving waar men in wilt voorkomen, niet met reclame maar de digitale versie van mond op mond reclame.

Edwin Vlems

Ik begrijp die focus op ‘converteren’ ook niet. Los van dat het smerig klinkt haha: mensen gaan niet dood nadat ze iets gekocht hebben. In een recent artikel in de Harvard Business Review wordt uitgelegd dat de focus in een transparante wereld moet verschuiven van VOOR de koop naar NA de koop, ik beschrijf het artikel hier:
http://metaalmarketing.wordpress.com/2011/11/14/leadofilie-het-failliet-van-de-trechter-in-marketing/

Jimmy

Jullie snappen het niet.

Marco Bouman

Hai Erwin, interessante informatie. Kan me voorstellen dat sommige dit stukje niet helemaal vatten.

Het werken met couponnen werkt inderdaad goed (welke vorm dan ook). Bij mijn opdrachtgevers zien we dat naast couponnen en recensies laagdrempelige kennismakers vooral zorgen voor conversie.

Bij een van mijn opdrachtgevers hadden we deze kennismakingskorting tijdelijk van de shop gehaalt… en de resultaten op AdWords kelderde direct naar minder dan de helft van normaal.

Er zijn veel mogelijkheden om de conversie te verhogen, ook los van couponnen en inzetten nieuwe kanalen.

Groet,
Marco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond