Deel dit artikel
-

Crisis creëert kansen online verkoop nieuwe auto’s

Door de crisis is de automarkt minder rigide geworden. “De auto-industrie heeft eindelijk de oogkleppen afgedaan”, aldus Marque Joosten. Autofabrikanten en dealers kijken naar andere manieren om auto’s aan de man te brengen, meent de CEO van Zomoto.

Met het faillissement van GM en Saab die in andere handen is, zijn er veel dingen veranderd. “Je merkt, de hele branche zat vast aan traditionele denkwijzen. Je zou geen auto kunnen verkopen zonder service, zonder proefrit, dat was de gedachte.” Joosten ziet dat deze denkwijze pas vorig jaar is doorbroken. “Dat komt deels door de crisis. Men ziet nu in dat het anders moet en kan. Er zijn mensen van buiten de autobranche nodig om anders tegen de industrie aan te kijken.”

Joosten loopt al lang rond met het plan om rechtstreeks aan de consument nieuwe auto’s te verkopen op Auto.nl. Hij spreekt over de ‘nieuwe Bol.com voor auto’s’. Tot nog toe kreeg hij het niet van de grond. “Het probleem zat met name in de sourcing van auto’s. Dat hebben we nu voor elkaar.” Eind van het jaar kan de consument terecht op Auto.nl om een nieuwe auto te kopen, zo belooft hij.

Concurrentie

Nieuweautokopen.nl is een van de sites die Joosten voor was. Deze oprganisatie koopt de nieuwe auto’s direct van de dealer en fabrikant en levert die door aan de eindgebruiker. De klant betaalt en ontvangt de factuur van Nieuweautokopen.nl. "In de periode 2006 tot en met 2009 werkte wij voornamelijk op provisiebasis, en was het meer een leadgenerator, niet met offertes, maar met concrete afgesloten orders", aldus Paul de Vries van Nieuweautokopen.nl. De organisatie achter deze site beheert daarnaast diverse merkgerelateerde webwinkels zoals Skodakopen.nl en Fiatkopen.nl, die allemaal werken als Nieuweautokopen.nl.

Joosten: “Met een lead generator verdien je een paar tientjes per auto. Dat is hoeveel een lead kost in deze markt. Op een nieuwe auto zit nauwelijks marge.” Bij Auto.nl wil Joosten auto’s inkopen bij de fabrikant en rechtstreeks verkopen aan de consument. Bij Nieuweautokopen.nl zit er een tussenpersoon, de dealer in het koopproces. De koper koopt in principe nog steeds gewoon de auto bij de dealer.

Doelstellingen

Bij het initiatief van Joosten, nu al wel online, moeten er in 2011 een paar honderd auto’s zijn verkocht. “Eerder aan de lage, dan de hoge kant van de honderden. Ik ben wel blij met Nieuweautokopen.nl, mensen raken er aan gewend om online een auto te bestellen.” Joosten wil er langzaam ingroeien en al doende meer ervaring krijgen over het online proces in deze industrie.

In een interview met de Volkskrant laat de oprichter van Nieuweautokopen.nl weten dat hij in 2009 170 auto’s heeft verkocht. Dit jaar werden er via de site na vier maanden al hetzelfde resultaat behaald als over heel 2009. Voor 2010 doet hij de uitspraak boven de 500 uit te komen.

Promotionele verkoop

Andere initiatieven zijn die van Ford, waarbij in het Verenigd Koninkrijk online nieuwe auto’s verkocht worden waarbij uitgegaan wordt van de voorraad van de dealers. Skoda had een tijdelijk intiatief waarbij speciale voor online ontwikkelde promotionele modellen werden ontwikkeld.

“Wij willen, in tegenstelling tot andere initiatieven, de auto rechtreeks van de fabrikant bij de klant bezorgen. Net als Bol.com doet met boeken en Amazon met hun producten”, aldus Joosten.

Informatiebron

Tot voor kort werd het internet primair gezien als informatiebron voor autokopers. Langzamerhand meent men dat de tijd rijp is om internet in te zetten als verkoopkanaal.

Bij Auto.nl wil Joosten problemen oplossen die de consument offline tegenkomt bij het kopen van een auto. “Veel mensen hebben slechte ervaring met dealers. Vaak weten dealers niet hoe ze de consument moeten begeleiden in de keuze naar de beste auto.” Welke auto iemand wil, dat hangt af of er veel gereden wordt, welke motor daarbij past en meer zaken waardoor de auto bij de behoefte van de klant past. “Dat lossen we makkelijk op met een wizard, dergelijke vragen.”

Deel dit bericht

6 Reacties

John van Slooten

Naar aanleiding van bovenstaande artikel is het noodzakelijk een omissie recht te zetten. In het artikel wordt vermeld dat het online initiatief van ?koda, ?kodaDirect, een tijdelijk initiatief zou zijn. Dit is geenszins de situatie. ?koda Direct heeft onlangs zelfs haar online winkel vernieuwd.  ?koda Direct biedt internet only modellen welke eenvoudig, veilig en voordelig online aangekocht kunnen worden. In slechts 3 stappen kan je bij ?kodaDirect de auto kopen, waarna de door de klant geselecteerde dealer de aflevering verzorgt. ?koda biedt hiermee het gemak van direct online kopen en de service van de offici?le ?koda-dealer ook voor het onderhoud.

Jannemiek - Emerce

@John,  Dank voor de aanvulling. Betekent het vernieuwen van de online winkel trouwens ook dat het initiatief van Skoda een succes is? En zo ja, heb je wellicht cijfers over het aantal online verkochte auto's tot nu toe?

Paul Hottinga

Zolang de site gebruik gaat maken van top tools om opties en mogelijkheden te visualiseren, gaat dit wel werken voor een bepaalde doelgroep. Ik kan me best voorstellen dat je indien je nieuw model besteld je puur voor prijs gaat omdat je bijvoorbeeld als soortgelijk model hebt en geen zin hebt garages af te gaan en puur voor de goedkoopste mogelijkheid kiest.

Jannemiek - Emerce

@Paul De Vries, Dank voor de aanvulling. Interessant om te horen dat jullie de overgang van leadgenerator naar directe verkoop hebben gemaakt.

Teun Driessen

Teun Driessen(online marketeer)is benieuwd of garagehouders nu wel maatregelen gaan nemen!? Want online gaat ook zeker nog grote sprongen maken in de autobranch.(en het mag duidelijk zijn dat dit ten koste gaat van de conventionele markt)Mijn advies zou zijn "join forces" en zorg dat je ook de online business meeneemt in je marketing strategie.Dat de klant van tegenwoordig kiest voor gemak was allang duidelijk en het is toch ook heerlijk als je nieuwe auto komt voorgereden bij je thuis en je ter plaatse eea uitgelegd krijgt.

Kees

Helemaal nieuw is het initiatief van Joosten niet. Voor consumenten die geen behoefte hebben om langs de showroom te gaan, bestaat er al langere tijd de mogelijkheid om volledig op afstand een smart te gaan rijden via mijnsmart.nl. Vanaf de eerste dag is dit prive lease concept behoorlijk succesvol. Het gehele bestelproces verloopt online. Tot aan het thuis afleveren door de dichtsbijzijnde smart dealer, komt er geen mens aan te pas. Ook de garantie en service is in dit concept gewaarborgd. De klant kan gewoon bij de smart dealer terecht voor al het onderhoud. mijnsmart.nl maakt inmiddels een flink aandeel uit van alle in Nederland op de weg gekomen nieuwe smarts's.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond