Deel dit artikel
-

Crowdsourcing-startup sleept klanten binnen

Het Nederlandse crowdsourcingplatform, Battle of Concepts, timmert goed aan de weg. De nieuwste klant T-Mobile heeft een prijsvraag uitgeschreven voor de knowledgebase van de startup.

Bedrijven stellen op Battle of Concepts uiteenlopende vragen, over marketing, maar ook over meer technische onderwerpen. Op de site van Battle of Concepts kunnen organisaties vraagstukken plaatsen die opgelost worden door studenten en young professionals tot en met 30 jaar. Deelnemers leveren hun ideeën en oplossingen aan in de vorm van een concept, een beschrijving van het idee. Het beste concept wint uiteindelijk de battle.

De nieuwste vraag op Battle of Concepts gaat over ‘het leuker maken van het wachten in een winkel’. In de T-Shops kunnen klanten van T-Mobile terecht voor onder meer advies, reparaties en vragen over de factuur. De wachttijden kunnen potentiële klanten afschrikken. Het telecombedrijf probeert het ontstaan van rijen te voorkomen en wil daarnaast, als het toch langer duurt dan gewenst, het wachten aangenamer maken.

Vorige week nog werd een battle galanceerd voor Heineken. “Zij zijn bezig met een nieuwe website. De huidige website is vrij statisch, in de nieuwe versie moet meer dynamiek komen. Er moet meer contact met consument, de klant zijn. Op dit moment zijn ze eigenlijk alweer op zoek naar de volgende versie van de site. Ze zoeken nieuwe concepten om de consument meer te betrekken bij het merk Heineken. Het gaat er om dat je altijd en overal internet hebt, op de mobiel, op een scherm in een kroeg. Dat willen zij combineren om meer met de klant te communiceren”, aldus Battle of Concepts-oprichter Joost Dekkers.

Verder komen Nationale Nederlanden, Rijksoverheid, Nuon en Rabobank in mei met een battle. Eerdere klanten waren onder meer TNT, Mars en TNO.

ProRail stelde eerder de vraag: "Hoe zorg je ervoor dat treinen en schepen elkaar minder in de weg zitten?" En Eneco verdelde 5.000 euro onder de deelnemers die het beste antwoord gaven op de vraag: "Hoe kan een gaskraan zonder explosiegevaar verwijderd worden?"

Hoe verklaart Dekkers het succes van de startup? “Crowdsourcing is de trend, de meeste van deze partijen, hebben al een keer met ons gewerkt, bijvoorbeeld Nuon en Rijksoverheid. Zij zijn tevreden. Het is een goedkope manier om aan nieuwe ideeën te komen. Gemiddeld komen er 70 tot 80 ideeën binnen. Bij de battle van T-mobile, waar iedereen binnen onze doelgroep aan mee kan doen, verwacht ik zelfs rond de 100 ideeën. De concepten die binnenkomen zijn vaak een bevestiging van de eigen ideeën van de opdrachtgever. Daarnaast krijgen ze nieuwe ideeën aangeleverd. De battle wordt door bedrijven vaak ingezet in de brainstormfase om problemen op te lossen, om na te denken over nieuwe producten of diensten. En dat is wat wij de bedrijven leveren: nieuwe inzichten. Het feit dat ze terugkomen geeft ook aan dat het werkt", zo legt de oprcihter uit.

De battles zijn tot nu toe allemaal besloten. Studenten of young professionals leveren een concept in en daar blijft het bij. “We zijn met nieuwe battle-concepten bezig. Daarbij is de gedachte dat er tweede ronde bijkomt waarbij het open wordt gesteld, zodat men inzicht krijgt in de andere concepten. Bij de vraagstukken die wij plaatsen wordt het door de opdrachtgever niet altijd gewaardeerd als iets openbaar wordt gemaakt. Het zit vaak nog in de brainstormfase. Maar wellicht is het bij meer laagdrempelige battles, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een flyer, wel mogelijk om het helemaal open te maken, zodat de deelnemers op elkaar kunnen reageren”, aldus Dekkers.

Deel dit bericht

6 Reacties

Gosse AdB

Mooi concept, alleen snap ik de beperking tot studenten en young professionals tot 30 jaar niet. Wellicht kan Joost Dekkers daar een toelichting op geven?

joop

Boven de dertig ben je qua creatieviteit aan het eind van je kunnen. Daarna gaat t allemaal achteruit. Het enige wat je daarna nog kan doen is consumeren wat de anderen hebben bedacht.

Robert Buisman

@Joop,creativiteit is alleen zinvol als het ook effect heeft. Zeker als je 't hebt over business creativity, waar het binnen Battle of Concepts om draait.Een goeie keuze voor jongeren <30, omdat zij doorgaans nog wat vrijer (en associatiever) denken. Hebben geen last van vaste patronen waarlangs oplossingen vaak worden gezocht.Om goeie ideeen te genereren moet je er eerst 10, zoniet 100 knotsgekke dingen aan vooraf laten gaan: de taak voor jongeren.Ik hoop wel dat de generatie 30 en 40+ ook meedoet, puur vanwege het feit dat ze nwe ideeen beter op waarde kunnen schatten. Zodat creativiteit niet verward gaat worden met artisticiteit. (In een T-shop koeien uit het plafond laten donderen, omdat dat voor afleiding zorgt kan iedereen bedenken. De ondernemerskunst zit hem in de waarde voor de klant: daar komt uiteindelijk het geld vandaan).

Jim Krijnen

Ik ben het niet eens met de reactie van Joop, dat je inventivteit na je dertigste afneemt en alleen nog maar kan kopieren. Binnen ons bedrijf (www.brandnewdirections.nl) genereren we dagelijks (zelfs met behulp van gepensioneerden) unieke ideeen en concepten. Jim Krijnen (51 jaar)

Happer

Hap hap.

Robert Buisman

@Happer, als je niks beters te doen hebt, ga dan bejaarden helpen. Wellicht kun je nog iets van ze leren. Maar blijf met dit soort flauwekul weg van een kwaliteitsplatform als Emerce. Dat doe je maar op hyves of twitter. Dank voor je vertrek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond