Deel dit artikel
-

Cry Wolf!

We leven in een tijd waarin veel mensen vinden dat zij ook iets intelligents moeten zeggen over Internet en Internetbedrijven. Op zich prima, want het geeft aan dat de Nieuwe Economie langzaam een volwaardig segment aan het worden is en geen hype meer is (alhoewel er nog steeds dommerds zijn die dat nog wel roepen, zelfs in commercials, meneer Arthur Andersen).

Ruud Smeets is boos. De Chief Commercial Officer van Newconomy maakt zich druk over het vermeende faillissement van Amazon. ‘Bijna een week lang was er Grote Zorg in de media over het lot van al die andere start-ups. En wat bleek? Amazon.com heeft gewoon nog meer dan een miljard dollar in kas en is, mocht dat nodig zijn, in staat om de eigen operatie uit eigen inkomsten te financieren door de marketinguitgaven te beperken!’

Het vervelende is echter dat er nu veel onzin verschijnt in de media. Journalisten, analisten, managementleden van grote ondernemingen maar ook investeerders, allemaal zitten ze in de 'mij hoef je niets meer te vertellen'-modus. B2B zou in zijn en B2C uit, alle Internetbedrijven zouden snel een lege kas hebben, massale ontslagen gaan vallen bij
Internetbedrijven, een start-up moet meteen in het eerste jaar winst maken, businessplannen met een keurige payback period van drie jaar worden ineens afgewezen als ware het business model verkeerd en verder is ineens iedere e-commerce site hetzelfde lot als Boo.com beschoren.

Meestal moet ik hard lachen om zoveel projectie, domheid en kuddegedrag en ga ik samen met mijn Newconomy-collega's onderwijl gewoon door met investeren in kansrijke bedrijven in alle segmenten, simpel omdat het management en het businessmodel klopt. Tot afgelopen week.

Want afgelopen week werd er in de media ineens breeduit verteld dat Amazon.com, de koning van de e-commerce start-ups, bijna failliet was. Dit zou een analist van Lehman gezegd hebben, waarschijnlijk in een poging om zichzelf onsterfelijk te maken als de ontmaskeraar van het Grote Bedrog van Amazon.com. Bijna een week lang was er Grote Zorg in de media over het lot van al die andere start-ups. En wat bleek? Amazon.com heeft gewoon nog meer dan een miljard dollar in kas en is, mocht dat nodig zijn, in staat om de
eigen operatie uit eigen inkomsten te financieren door de marketinguitgaven te beperken!

Het is tot daar aan toe dat veel mensen, in hun ontdekkingsproces van de dynamics van Internetondernemen, achter elkaar rennen en over elkaar heen tuimelen, maar dat dit gepaard gaat met kwalijke feitelijk onjuiste informatie vind ik een regelrechte schande!

Laten we voor op stellen dat Internet, broad en narrowband en wireless, een groeimarkt is (bij onze bedrijven zie ik omzet groeipercentages van 300-400%). Laten we er ook van uit gaan dat er mensen zijn die in staat zijn om marktkansen om te zetten in gezonde bedrijven, ik zie ze dagelijks hun plannen presenteren. En laten we er ook voor het gemak van uit gaan dat ook binnen de Nederlandse Internetmarkt kan leiden tot zeer grote en zeer winstgevende bedrijven. Maar laten we er ook van uit gaan dat dat niet van de een op de andere dag zal gaan. Of zoals Jeff Bezos maar weer eens zei :

"I think there are going to be thousands and thousands of winners online," he said. "I think there are going to be thousands and thousands of failures online."

Ik spreek de sceptici over een jaartje of twee nog wel eens.

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul

Op zich ben ik het eens met Ruud dat er weer zeer veel goede stuurlui aan wal staan. Zij laten zich leiden door hun eigen onkunde en de waan van de dag. Ik zet echter wel wat vraagtekens bij de opmerking van Ruud: "Amazon.com … is, mocht dat nodig zijn, in staat om de eigen operatie uit eigen inkomsten te financieren door de marketinguitgaven te beperken!". Voor de meeste internetbedrijven geldt dat de marketinguitgaven dermate groot zijn dat het beperken daarvan aanzienlijk lucht geeft. Ik neem echter aan dat zij de marketinguitgave niet maken uit een vorm van zelfbevrediging maar dat er een plan voor het binnenhalen en houden van klanten achter zit. Als marketinguitgaven kunnen worden beperkt zonder relevante gevolgen voor het klantenbestand moet dit ongeacht de positie van de onderneming gebeuren. Paul

Ralf Deeben

Ik weet niet of ik de juiste emotie begrepen heb waarmee het artikel is geschreven, maar ik kreeg de indruk dat Ruud zich nogal druk maakt over het feit dat nog veel mensen in een 'mij hoef je niets meer te vertellen'-modus verkeren. Dat hij (en ik) er zich aan storen is een waar feit, maar hoe meer mensen er zich nog in zo'n "modus" verkeren, hoe meer individuen en instanties zich nog onzinnig uitlaten over het Internet, hoe meer werk er nog te doen is voor mensen als Ruud en al die andere juweeltjes (including newconomy) van content en product providers in de nieuwe economie. Leve de onzin!! Ralf Deeben International Business studenten misschien toekomstig ICT-er

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond